Blogeissa ei minusta saa arvostella negatiivisesti
Olenko ainoa, jonka mielestä on ihan sopimatonta arvostella bloggaajaa negatiivisesti? Ihan yhtä sopimatonta kuin tyrkyttää besserwisser mielipiteitään tutuilleen ilman että niitä kysytään. Jos menet vaikka tapaamaan kaveria jolla on vauva, alatko ehdotella parempaa tapaa hoitaa sitä tai kysellä outoja tungettelevia kysymyksiä tuttusi raha-asioista tai painosta tyyliin "ihan vaan kysyn, etkö ole aikonut laihduttaa, kun tuota ylipainoa on niin paljon?"
Minusta blogiin mennään lukemaan ja kommentoidaan, jos on jotain mukavaa sanottavaa, muut mölyt pidetään mahassa! Se on normaalia hyvä käytöstä.
Kommentit (3)
Kyllä negatiivisiakin kommentteja saa esittää, kunhan asiansa ilmaisee rakentavasti eikä haukkumismielessä.
Hmm. No, olen kahta mieltä asiasta... ensinnäkään tuollaisia kommentteja ulkonäöstä, ylipainosta tms. henkilökohtaisuuksista ei pitäisi sanoa KENELLEKÄÄN. Ne ovat täysin asiattomia eikä niistä ole kenellekään mitään hyötyä.
Blogin sisällöstä sen sijaan pitäisi voida esittää kritiikkiäkin, ja bloggaajan esittämiä näkemyksiä pitäisi voida kyseenalaistaa. Toki senkin voi tehdä haukkumatta, mutta hyvin usein bloggaajat pitävät kaikkea palautetta haukkumisena, vaikka sen esittäisi kuinka asiallisesti. Täytyy muistaa, että suositulla bloggaajalla on kuitenkin näissä sananvaihdoissa "valta": hän on se, jolla on paljon lukijoita ja jopa faneja.
Minulla ei ole omaa lehmää ojassa; en itse asiassa muista koskaan jättäneeni varsinaisesti kriittisiä kommentteja mihinkään blogiin. En ole siis kritisoinut minkään blogin sisältöä (vaikka mielestäni senkin pitäisi olla ihan sallittua, kunhan kritiikki esitetään asiallisesti). Joskus olen johonkin laajempaan keskusteluun osallistunut kyseenalaistavasti - siis jos keskustelun aiheena on ollut jokin yleisellä tasolla käsitelty aihe, eikä bloggaajan oma persoona. Mutta en oikein jaksa sellaistakaan enää. Olen useammin katsonut sivusta, miten mielestäni asiallisia ja mielenkiintoisia kommentteja on jo lähtökohtaisesti teilattu, eikä se kauheasti houkuta osallistumaan keskusteluun.
Tähän!