Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat joiden lapsilla on oppimisvaikeuksia

Vierailija
30.08.2021 |

Miten ootte tukenut lasta?

En tiedä miten voisin tukea lastani. Testien mukaan lähes kaikissa osa-alueissa suoriutuu ikätovereitaan heikommin. Koulussa aineissa jää jälkeen ja läksyjen teko on yhtä tuskaa. Lapsi itse myös kärsii kun ei osaa ja itkuinen monesti koulun jälkeen. Tänäänkin yhdessä tehtiin läksyt (käytännössä annoin vastaukset mitkä poika kirjasi ylös) ja poika itki vähän väliä kun on niin vaikeaa ja ollut raskas päivä. Erityisluokkaan ei pääse koska ei ole tarpeeksi heikko sinne. Normaalin ryhmän mukana menee mutta siitä ei vaan meinaa tulla mitään. Numerot vitosta kotosalla, nyt seiskalla oletan että alkaa tippuun hylsyjä ainakin fysiikasta ja ruotsista.

Vertaistukea ja neuvoja kaivataan!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin tukemaan oppimista en antamaan valmiita vastauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasinkin että tuohon tartutaan että annoin valmiit vastaukset. Tänään oli 8-16 päivä ja lapsi niim väsynyt ja itkuinen että ois voitu vaikka koko ilta niitä kirjoja tuijottaa ja vastauksia hän ei olisi löytänyt.

Vierailija
4/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasinkin että tuohon tartutaan että annoin valmiit vastaukset. Tänään oli 8-16 päivä ja lapsi niim väsynyt ja itkuinen että ois voitu vaikka koko ilta niitä kirjoja tuijottaa ja vastauksia hän ei olisi löytänyt.

Kuulostaa siltä että päivät on liian pitkiä ja/tai läksyjä liikaa.

Vierailija
5/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porsimalla lisää.

Vierailija
6/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaisin yksityisopettajan ja kokeilisin kotiopetusta. Luokkaopetus ei sovi useimmille.

Vierailija
7/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pari vuotta nuoremmalla lapsella on lukivaikeus. Kokeisiin luemme yhdessä niin, että hän lukee ensin tekstin, sitten minä luen hänelle ääneen saman ja lopuksi kyselen sisällöstä. Englannissa kuulustelen saat niin, että hän kirjoittaa sanat puhelimeen. Näillä keinoin hän on saanut onnistumisia ja pysyy muiden mukana. Matematiikassa erityistä vaikeutta ei ole vaan hankaluudet liittyvät lukemiseen, kirjoittamiseen ja äidinkielen kielioppiin. Kieliopin tukemiseen en ole vielä keksinyt hyvää keinoa. Nykyään hän kuuntelee äänikirjoja, joiden toivon tukevan myös äidinkielen hahmottamista.

Vierailija
8/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä että päivät on liian pitkiä ja/tai läksyjä liikaa.

No niimpä ne on, tämän olen ihan itsekin hoksannut. Mutta kuten sanoin, poika on normiryhmässä ja mukautustakaan ei ole toistaiseksi tehty. On tosi raskasta kun näkee miten lapsi itsekin kärsii tilanteesta

Vierailija
9/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkkaisin yksityisopettajan ja kokeilisin kotiopetusta. Luokkaopetus ei sovi useimmille.

Jep harmi kun ei kylvetä rahassa.

Vierailija
10/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pari vuotta nuoremmalla lapsella on lukivaikeus. Kokeisiin luemme yhdessä niin, että hän lukee ensin tekstin, sitten minä luen hänelle ääneen saman ja lopuksi kyselen sisällöstä. Englannissa kuulustelen saat niin, että hän kirjoittaa sanat puhelimeen. Näillä keinoin hän on saanut onnistumisia ja pysyy muiden mukana. Matematiikassa erityistä vaikeutta ei ole vaan hankaluudet liittyvät lukemiseen, kirjoittamiseen ja äidinkielen kielioppiin. Kieliopin tukemiseen en ole vielä keksinyt hyvää keinoa. Nykyään hän kuuntelee äänikirjoja, joiden toivon tukevan myös äidinkielen hahmottamista.

Olen itse myös lukenut kappaleita ääneen ja kokeeseen luemme aina yhdessä ja mietin aina ne oleellisimmat mitä pitäis tietää että selviää kokeesta eli kaikkea ei edes yritetä opetella. Siitä huolimatta kokeet menee rimaa hipoen läpi.

Vierailija
11/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko syntynyt vuoden lopussa? Voi olla vaikea oppia, jos samalla luokalla on melkein vuoden vanhempia oppilaita.

Eikö koulu järjestä tukiopetusta?

Yksi konsti on käydä lapsen kanssa oppikirjasta läpi niitä kohtia, joita koulussakin on käyty. Kieliopinnoissa kannattaa sanojen lisäksi kerrata myös kielioppia, sen varmistamiseksi, että asia on ymmärretty.

Kyllähän tuo koulunkäynti usein meitä vanhempiakin aktivoi.

Vierailija
12/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko syntynyt vuoden lopussa? Voi olla vaikea oppia, jos samalla luokalla on melkein vuoden vanhempia oppilaita.

Eikö koulu järjestä tukiopetusta?

Yksi konsti on käydä lapsen kanssa oppikirjasta läpi niitä kohtia, joita koulussakin on käyty. Kieliopinnoissa kannattaa sanojen lisäksi kerrata myös kielioppia, sen varmistamiseksi, että asia on ymmärretty.

Kyllähän tuo koulunkäynti usein meitä vanhempiakin aktivoi.

Keskivaiheilla, mutta kuten sanottu, selkeää viivästymää oppimisessa on. Juuri laitoin kyselyä tukiopetuksesta koululle. Aloitti ylä-asteen niin koulu vaihtunut.

Vierailija
13/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viestiä vaikeuksia tuottavien aineiden opettajille, ja pyydä helpottamaan tehtäviä. Voit myös laittaa viestiä luokasta vastaavalle erityisopettajalle ja pyytää apua lapsellesi. On ihanaa, jos jaksat itsekin auttaa, mutta jos kerrot vastaukset, koulussa ei huomata vaikeuksia tai ainakin avun saaminen kestää kauemmin.

Vierailija
14/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on opettajan pedagoginen pätevyys itselläni (ei tosin luokanopen, enkä tee muutenkaan opettajan töitä) joten yritän hahmottaa missä kohtaa lapsen päättelyketju menee vikaan ja ohjata hänet oikeaan vastaukseen kertomatta sitä kuitenkaan itse.

Eipä se kauheasti auta, minun taidoillani ja käytettävissä olevilla resursseilla läksyt saadaan tehtyä, mutta kokeesta ei tule seiskaa parempaa. Opetuksen kuuluisi tapahtua koulussa, mutta ei sielläkään ihmeidentekijöitä olla.

Vierailija
15/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on opettajan pedagoginen pätevyys itselläni (ei tosin luokanopen, enkä tee muutenkaan opettajan töitä) joten yritän hahmottaa missä kohtaa lapsen päättelyketju menee vikaan ja ohjata hänet oikeaan vastaukseen kertomatta sitä kuitenkaan itse.

Eipä se kauheasti auta, minun taidoillani ja käytettävissä olevilla resursseilla läksyt saadaan tehtyä, mutta kokeesta ei tule seiskaa parempaa. Opetuksen kuuluisi tapahtua koulussa, mutta ei sielläkään ihmeidentekijöitä olla.

Miksi seiska ei ole ihan tyydyttävä taso?

Vierailija
16/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä on nämä testit, joiden mukaan kaikki sujuu ikätasoa heikommin? Lukitestit? Lapsi ei kuitenkaan ole kolmiportaisen tuen piirissä? Miten mahdollista? Todennäköisesti on vaikea lukivaikeus. Vaatisin lukitestit mahdollisimman nopeasti (jonot voi olla kuukausien mittaiset) ja testien mukaisia toimenpiteitä.

Vierailija
17/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä on nämä testit, joiden mukaan kaikki sujuu ikätasoa heikommin? Lukitestit? Lapsi ei kuitenkaan ole kolmiportaisen tuen piirissä? Miten mahdollista? Todennäköisesti on vaikea lukivaikeus. Vaatisin lukitestit mahdollisimman nopeasti (jonot voi olla kuukausien mittaiset) ja testien mukaisia toimenpiteitä.

Kuudennen luokan lopussa koulupsykologi teki laajat oppimistestit, lukivaikeus oli lievä, mutta oli kaikki luetun ymmärtämisen, hahmottamiset ym. Sehän tässä minua ihmetyttääkin että nelosluokasta asti ollut hankalaa ja koulu väittää että ei ole mitään ongelmaa. Että lapsi on seiskan oppilas (numeroissa ehkä kaks seiskaa, loput vitosia). Ala-asteella sai vaan normaalia tukiopetusta. Nyt ylä-asteelle luvattiin se kakkostason (?) tukiopetus, eli se mitä koulun on pakko järjestää. Kun ilmeisesti kaikkea tukiopetusta ei tarvitse jos ei ole resursseja. Mutta tukiopetuksesta ei oo vielä puhuttu mitään, toki lukuvuosi on vielä alussa mutta etenemisvauhti ihan älytön. Kun testit tehtiin viime keväänä niin koulusta sanottiin että vaikka tulokset ovat mitkä niin erityisluokat ovat jo täynnä.

Jotenkin tuntuu että tämän asian kanssa on niin yksin ja tuntuu kyllä äitinä tosi pahalle kun koulu on niin raskasta lapselle.

Ap

Vierailija
18/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita erityisopettajalle viesti. Jos ei muuta niin erityisopettaja voisi käydä pojan kanssa opiskelutekniikoita yms muuta. Erot on niissä tosi päteviä. Aineenopettajilta voi myös kysellä vinkkejä aina omaan aineeseensa.

Kyllä koulusta autetaan, nyt vaan viestiä sinne suuntaan että vaikeaa on. Että töitä tehdään, mutta että tulokset ei vastaa työn määrää.

Vierailija
19/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun heti yhteys ryhmän ohjaajaan, erityisopettajaan ja koulupsykologiin. Kerrot tämän, mitä kerroit täällä. Vaadit heti testejä ja toimenpiteitä, yhteistä tapaamista. Itse melkein vaikka liioittelisin ongelmia, jos se vauhdittaisi asioita.

Tsemppiä teille, itse yhden lukivaikeuksista kärsivän kanssa elävänä tuo väsy ja itkuisuus läksyjen äärellä kuulosti tutulta 🙁

Vierailija
20/21 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluun heti yhteys ryhmän ohjaajaan, erityisopettajaan ja koulupsykologiin. Kerrot tämän, mitä kerroit täällä. Vaadit heti testejä ja toimenpiteitä, yhteistä tapaamista. Itse melkein vaikka liioittelisin ongelmia, jos se vauhdittaisi asioita.

Tsemppiä teille, itse yhden lukivaikeuksista kärsivän kanssa elävänä tuo väsy ja itkuisuus läksyjen äärellä kuulosti tutulta 🙁

Ala-asteen erityisopettaja siirtyi myös tänä vuonna y-a:lle eli on sama. Jo viime keväänä sanoin jo aika tiukastikin hänelle ja monelle muulle että asia pitää ottaa tosissaan ja apua saada. Koulupsykologi oli lapsen puolella mutta muut opet vaan mietti että miten lapsen saa normiryhmään koska RESURSSIT.

Laitoin nyt ryhmäohjaajalle viestiä ja pitää katsoa mitä vastaa. On ainakin muutaman wilma viestin perusteella vaikuttanut oikein mukavalle (nuori eikä kovin leipääntynyt vielä). Pojalle varmaan sais tapettua paikan erityisluokassa mutta en ole vielä lähtenyt siihen taistoon koska poika on tosi kiinnittynyt kavereihin ja koska kuitenkin käy koulussa ja osallistuu tunneilla niin pelkään että siirto erityisluokkaan pahentaisi tätä tilannetta. Pettymys on kyllä ollut että olen kokenut että olen saanut vähättelyä ja mitätöintiä opejen ja erkkaopen taholta. Jotenkin kun olen aina arvostanut koulun ja kodin välisen yhteistyön korkealle ja ajatellut että opettajat ovat niin rautaisia ammattilaisia että he kyllä tietää paremmin kuin minä mikäli poikani tarvitsisi erityisempiä tukitoimia.

Tulipa avautuminen, mutta tänään oli ensimmäinen tämmönen päivä kun y-a alkoi. Alku meni niin hyvin ja poika iloitsi uudesta koulusta. Itselläkin tunteet pinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi