Paljonko on " paljon" ?
Nyt on pakko kirjoittaa, kun alkaa tuntua että on sellainen ostohysteria päällä..
Mulla on yksi tyttö 1v 1kk ja nyt on ensimmäinen syksy ja talvi edessä kun hankitaan vaatteita ja kenkiä ja äitiparka kantaa selkä vääränä kaupasta kaikkea kotiin ja mies ihmettelee tarvitaanko kaikkea todella!!
Alan jo itsekin miettiä ostanko liikaa... Mutta kun olen todella tarkka väreistä sekä itsellä että lapsella ja haluan että vaatteet on sävy sävyyn kun niitä kuitenkin pitää ostaa.
Sisävaatteet on KappAhl ja Lindex osastoa suurimmaksi osaksi, eli ihan edullista mutta olen ostanut 2 Reimatec vk haalaria, toisen alesta -50% ensi kevättä ja syksyä varten ja toinen nyt käytettäväksi, näihin kahdet hatut ja käsineet.Ja sitten sadetamineet Rukalta
Alkutalveksi on sukulaiselta ostettu Lassien haalari, uutta vastaava, siihen 3 hattua ja kahdet rukkaset, mutta ei tule mahtumaan kuin alkutalven ja olen ostamassa Travallen Remu kosteussuoja toppahaalarin lopputalveksi kun on Sokosella kantiksessa... Sitten Kyläilytoppatakki, KappAhlista,siihen hattu ja lapaset ja housut.
Sitten kumpparit, talveksi Kuomat, Goretex kengät ja söpöstelytalvi saappaat kauppareissuille.. Ja sitten Tammialeja odottelemaan että sais seuraavalle talvelle edullista...Huokaus
Kuullostaako ihan normaalilta? Kaikelle on varmasti käyttöä, tuntuu että pikkuneiti kulkee paremmissa kuin äiti:) mutta haluan kaunis tyttäreni olevan sievästi puettu. En ole itse kauhean kalliita vaatteita itselle ostanyt, ostelen edullista kun tykkään vaihdella mutta kuitenkin sävy sävyyn.
Kertokaahan alkaako mies teillä kommentoida ostosista ja kysyä että paljonko on liikaa!!
Milania(the hamsteri) ostohysterian kourissa:))
Kommentit (19)
Olen aivan fanaattinen lastenvaatteiden ostelija. Tytöllä on esim. kevät, kesä, syksy akselille ostettu varmaan 15 paria kenkiä, takkeja on yli kymmenen, huppareihin olen jäänyt koukkuun niitä on kamalasti, sadetakkeja on ainakin 6kpl, kurahousut takki yhdistelmänkin ostin kun löysin mieleisen minni ihanuuden, vk-haalareita on kolme, farkkuja yms. on kymmeniä, paitoja varmaan helposti sen sata. Mä tiedän...elkää edes sanoko...hattuja, lippiksiä yms on yksi hyllyllinen. Tiedän mopo on karannut jo aikoja sitten kädestä :) No harrastukset kullakin! Olen varmasti yksi sekopää poikkeus! Ehkäpä laitan sopivina peketteina myyntiin kun selviää kumpi tuleva lapsi on...ja jos on samaa sukupuolta, niin yritän vältellä pikkuisten osastoa :)
Meneppäs kipinkapin 4D-ultraan, että selviää! Me täällä toivotaan poikaa, niin tulee sun aarteita myyntiin ;).
Hei,
asuttekohan pääkaupunkiseudulla? Itse asustamme nykyään kehä kolmosen sisäpuolella ja tuli ihan kauhistus, että pitääköhän munkin ostaa pojille hieman enemmän tuota vaatetta. Olemme tosiaan maaltamuuttaneita : ) , joten ei noita uusia vaatteita niin kamalasti olla ostettu. Tosin nyt laitoinkin uuden ketjun, jossa kyselen noista toppahaalareista, kun kerrankin varaa ostaa pojille uuttakin : )
Mutta tosiaan tuolla maalla ei olla niin tarkkoja pukeutumisen suhteen, ehkä tämä etelän elämä opettaa meille jotain uutta!
Meillä on tällä hetkellä ulkovaatevarustus seuraava:
Tyttö, 4 v.
-Reimatecin haalari, siihen lakki ja rukkaset
-Ticketin Rainset Light, siihen lakki ja hanskat (meillä käytetään tätä ihan normaalina ulkoilupukuna vähän lämpimämmällä säällä)
-kurahaalarit ja rukkaset
-Kahdet kengät ja sandaalit
-" Kaupunkitakki"
Pojalla ihan vastaavat kamppeet.
Talveksi tytölle olen ajatellut hankkia uuden toppahaalarin, toinen odottaa jo viime talven jäljiltä. Myös toppatakki - ja housut löytyvät. Lakkeja ja hanskoja 2-3 " settiä" , jotta saan vähän vaihtelua. Talvihankinnat ovat siis vielä vaiheessa, pojalle tulee vastaavat myös näissä.
Sisävaatteissa yritän ostaa enemmän kokonaisuuksia; tiettyjä värejä jne. Laatu korvaa määrän. :)
Ja pidän itseäni maltillisena " shoppaajana" . Mietin tarkkaan, mitä haluan ja näen vaivaa sen eteen. Mutta en osta kasapäin, muutenkin ahdistaa se krääsän määrä, joka lapsista väkisinkin tulee (leluja, joista kasvetaan ulos jne.)
että mitä sitä todella tarvitsee, mihin kannattaa satsata. Kyllä sen aika nopeasti oppii, että mikä on omasta mielestä käytännöllistä ja mikä taas jää koskemattomana kaappiin. Ekan lapsen kohdalla varmasti tuli itsekin osteltua vähän turhaakin, mutta nyt kun pitää ostaa kahdelle lapselle, niin tulee todella ostettua vain se tarpeellinen, ainakin kalliimpia varusteita. Halvempia hattuja ja tai hanskoja nyt saattaa tarttua kaupoissa kierrellessä mukaan. Ja sekin on toki yksilöllistä, millä varusteilla kukakin pärjää, jotkut ostavat aina useamman uuden asun kautta kohti, toiset taas pärjäävät vähemmällä.
Tosta Reimatec vs sadevaatteet, olen todellakin ostanut myös sadekamat vaikka tiedän että Reimatec ajaa saman asian siksi, että meidän tyttö ei vielä kävele ja olen jo muutamina aamuina kun on satanut laittanut oloasun päälle kurahousut ja hyvin on meno maistunut vaikka hiekka ja nurmikko on märkää.
Ei olisi tullut mieleenkään laittaa välikausipukua kun on kuitenkin vielä sen verran lämmintä. Reimatecin olen myös ostanut ihan käyttöön kun säät sen sallivat, en " näyttöön" :)
Ja tulevassa tarhassa käsittääkseni puetaan kaikille ne sadekamat, oli kosteusuojaa tai ei joten siellä niitä viimeistään tarvitaan.
Niin ja tyttöjen haalarin väri kiinnostaa :)
Juu, haalarin väri tytölle oli sellainen kanervanpunainen, jossa oli hieman tummansinistä ja vaal.punaista muistaakseni, ihan nätti. Ei mitään rimspuja
Ditten kantiksessa oli Eccon goret siinäkin sellainen kanervanväri.
Tuo teidän vaatemäärä vastaa samaa kuin meidän tytön vaatemäärä ;) Eli minusta aivan normaalia =)
olipas kovasti kirjoitusvirheitä tuossa alkuperäisessä, kun niin kiireesti kirjoitin!
olet satsannut etupäässä ulkoiluvaatteisiin ja ne ovat lapselle oikeasti tärkeitä: on lämpimät ja sään mukaiset tamineet. Kenkiä ei minusta ole yhtään liikaa - toisaalta jalka kasvaakin koko ajan.
Ja alennusmyynnit ja kirpputorit (huom. esim. sadevaatteet) kannattaa aina hyödyntää ja sitten vielä myydä ainakin heti sellaiset pois, mitä ei tule käytettyä. Jos ei niitä käytä tällä esikoisellakaan (näin ymmärsin?), niin ei niitä käytä mahdollisilla seuraavillakaan.
Ja on meitä vaate- ja varustefriikkejä muitakin :)
Tosin tiedän että hamstraan liikaa. Käytän kyllä alennusmyynnit huolella hyödyksi Ensi talveksikin on kolmet kengät jo hamstrattuina alennusmyynneistä, samoin yksi toppahaalari ja ensi kevääksi vk-haalari...
että pärjääkö sitä vähemmällä? Meillä mies kiljuisi kauhusta, jos toisin tuollaisen määrän tavaraa kotiin. Täytyy kyllä lähteä kaupoille... Kun on ensimmäinen lapsi, niin ei vielä tajua, miten paljon tavaraa ilmeisesti tarvitsee.
Vastaus oli, että " Ei, ihan perus satsi. Mitä tuosta muka voisi jättää pois - ehkä yhden niistä kolmesta hatusta?" :D
Meillä on lapsille suunnilleen saman verran vaatetta talveksi, enkä ole itsekään ajatellut niissä olevan liikaa - päinvastoin, jos vain varaa olisi, niin ostaisin vielä jotain lisäihanuuksia molemmille, mutta opiskelijabudjetista ei oikein irtoa..
Kun kaikki jää nopsaan pieneksi ja mitään ei välttämättä ole valmiina. Koot 92-98 tuntuvat menevän sitten jo pidempään, ettei tarvitse ihan joka välissä olla haalariostoksilla (jollei halua ;). Kuravaatteita ja varahanskoja yms. on melkein oltava, vaikkei niitä paljoa käytettäisikään. Mutta kierrätys on kova sana. Varsinkin nuo ekat haalarit ovat käyttökauden jälkeen niin hyvässä kunnossa, että saat myydessäsi taas shoppailurahaa.
Itse olen aika kausiluontoinen shoppailija. Siksi en itseäni täysin vaatefriikkeihin uskalla laskeakaan ;) Toisinaan ostosten teko on hauskaa ja silloin tulee tehtyä löytöjä ja ostettua seuraavallekin kaudelle, kun eteen sattuu. Ja silloin olen väriterkempi. Kun taas on muuta tekemistä&rahankulua, saatan olla kuukausia ostamatta mitään (paitsi jotain pakollista kumisaapasta ja sekin pitkin hampain). Noina shoppailumielessä huonoina aikoina on taas kiva, kun tietää oman makunsa ja suosikkiostopaikansa. Meillä mies on kommentoinut, että paljonhan tuota vaatetta on, mutta ei niistä mikään tunnu kaappiin jäävän ja kiva, kun ei tarvitse aktiivisesti osallistua. Joku muu hoitaa vaatteet tilanteeseen kuin tilanteeseen. Energiaahan tämä vie ;)
Täällä on monia, joilla on varmaankin tuplasti tuo määrä vaatteita ja asusteita :-D
Meillä mennään suunnilleen samoilla määrillä (tosin asusteita on hieman enemmän...hattufriikki kun olen). Tosin meillä tuota tavaraa on kahdelle lapselle, eli kaksinkertainen määrä. Niin ja kun on poika & tyttö, niin en osaa kovin paljon kierrätääkään vaatteita lapsilla (vaikka yritystä on :-)...)
kiva kun syntyy keskustelua asiasta.
Kaupat on todella täynnä kaikkea ihanaa pienille ihmisille ja miksipä en " tuhlaisi" tärkeimpään asiaan maailmassa eli tyttööni:)
Mutta kyllähän hyvälaatuiset ulkotamineet kestää ja ehkäpä joskus olisi toinen lapsi, saattaisi kestää hänellekin osa vaatteista.
Olen myös intohimoinen kirppareiden kiertelijä, asun lähellä kotikaupunkini suurinta kirpparia ja käyn siinä ainakin kerran viikossa ja joskus tekee löytöja, mutta suurimmaksi osaksi ihmettelen, kuinka joku jaksaa tuhlata aikaa ja energiaa ja auton bensaa raahaamalla sellaista roskaa myytäväksi!!! Itselläni oli just pöytä ja vein sinne tytön sellaisia vaatteita joita en käytä varmasti tai on saatu lahjaksi ja väri ei miellytä. Sopuhinnalla kun laitoin niin kotiin tarvi tuoda vain kaksi vaatetta...
Mutta harrastushan tämäkin ja kotiäidin päivien ilo, eikös vaan:)
Minusta tuo aiheen aloittajan lista oli paljon...tähän päädyn näiden viimeisten 3-vuoden kokemuksella. Aikaisemmin kaapit ovat pursuneet tavaraa ja valinta ollut vaikeaa pihalle lähtiessä.
Riittää minusta pääpuku, varapuku (joka toimii myös kyläilyssä, eli 2-osainen), asusteet kertaa 2, väliasu x2 ja kengät x2 plus kumpparit.
Sama pätee myös syksyn ja kevään asuissa.
Ja jos olen satsannut Reimateciin (kuten olen) en hanki sadeasua erikseen. Reimatec on sama-asia ja meillä ainakin se ostetaan käyttöön, eikä " näyttöön" .
Kun ostaa vain nuo " minimit" (tiedän että moni ostaa vielä vähemmän) on kova homma kun päättää kauden alussa, että mitä sitä oikeesti taas lapselleen haluaa. :)
Lisää voi ostaa kun käy pieneksi tai menee jotain rikki.
riippuu sekä henkilön vaatekiinnostuksen tasosta ylipäänäs ja tietenkin käytettävissä olevista varoista.
Pidän itseäni maltillisena laadunostajana. Mulle on tärkeätä värien yhteensopivuus ja se, että miellyttää silmää. myös laatu on tärkeä varsinkin ulkoiluvaatteissa.
pojallamme 3 v on syksyksi:
-reimatecin vk-haalari (alesta -50 %)
-lennen uutena ostettu vk-haalari
-Popin syystakki jafleecevuori siihen
-kaksi kypärämyssyä, 2 pipoa ja kahdet vk-hanskat
-timberlandin ulkoilukengät
-kavatin kävelykengät
-nokian talvikumpparit
-rukan kurahaalarit ja takki, sekä kurahanskat ja sydvesti (en usko että tulee käytettyä juurikaan--)
talveksi:
-uusi reimatecin toppahaalari
-benettonin duffelitakki, viimevuotinen mahtuu vielä hyvin
-reiman talvipäähine, popin talvihanskat. hakusessa vielä uusi kypärämyssy ja toiset talvihanskat
- varalla h&m:n toppahousut+takki
itsellä se tilanne, että vaatteita vielä ollut ainakin varaa hankkia uutena. olen vähän merkkiuskollinen ja kun olen reimatecin hyväksi todennut niin stiä sitten käytän. mutta tiedän ihmisiä, eräskin ystäväni ostaa oikeastaan kaiken käytettynä ja meidän pojalta menevät kaikki kengät hänen poikansa jalkaan seuraavaksi. itse voin ottaa käyttöön myös käytettyjä vaatteita, mutta kengät haluan aina uutena ja oikeastaan myös eniten käytetyt ulkoiluvaatteetkin
-ostoslistalla ainakin talvigoretexit