Olen runsasuninen illanvirkku - selviäisinkö vauva-arjesta?
Tarvitsen paljon unta enkä koskaan nukahda ennen puoltayötä, yleensä vasta klo 2 maissa ja sekin melatoniinin avulla. Heräilen pitkin yötä useita kertoja. Pääsen sikeään uneen vasta aamulla. Olisiko minusta äidiksi?
Kommentit (32)
Onhan sillä vauvalla myös isä (biologinen spermanluovuttaja), joka mielellään osallistuu vauva-arjen pyörittämiseen, jotta äiti saa levätä ja kerätä voimia.
Vierailija kirjoitti:
Minä en selvinnyt.
Kerrohan lisää, miten kävi? Kadutko lapsen hankintaa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan sillä vauvalla myös isä (biologinen spermanluovuttaja), joka mielellään osallistuu vauva-arjen pyörittämiseen, jotta äiti saa levätä ja kerätä voimia.
Kyllä, jos on onnekas. Kaikilla ei ole, kuten vauvapalstallakin olemme saaneet lukea.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oma ongelmasi yhtään huolestuta sinua? Miten pärjäät normaalissa elämässä ja työelämässä? Yritä nyt hyvä ihminen hoitaa itsesi kuntoon ennen kuin mietit lisää ongelmia arkeesi.
Ööö...? Unirytmi on ominaisuus, jota ei noin vain voi muuttaa. Se on siis ominaisuus, ei valittu asia. Ongelma se on siksi, että yhteiskunta pyörää eri rytmissä kuin itse (muutenhan ominaisuus ei olisi ongelmallinen itsessään). Yhteiskunnan rytmiin voi yrittää sopeutua, mutta yleensä sopeutumisesta tulee ongelmia, joiden kanssa nyt vain pitää elää tässä yhteiskunnassa.
-Ei-AP
Täällä yksi helposti kuormittuva, parhaillaan taaperon kanssa kotona. Mietin ihan samoja juttuja ennen vauvan hankintaa; onko vauva minunkaltaiselleni ihmiselle liikaa. Tarvitsen myös hurjasti unta, normalielämässä vähintään 9 h yössä.
Sanoisin, että hormonit suojaavat jotenkin siinä ensimmäisten kuukausien heräilyrumbassa. Normaalielämässä unenpuutteesta olisi paljon väsyneempi.
Meillä minun jaksamista on myös helpottanut se, että isä hoitaa taaperon yöheräilyt joka toinen yö. Pikkuvauva-aikana hoidin ne yksin, koska imetin.
Kaikenkaikkiaan sanoisin, että onhan tässä väsynyt, mutta vähemmän kuin olisin luullut. Stressi on jotenkin erilaista kuin vaikka työkuormitus. Ja vauvan kanssa oleminen on (välillä) myös todella palkitsevaa ja rakkauden määrä yllättää varmasti!
Kuka on sanonut että maailman pitää pyöriä 8-17 välissä ? Itse olen ollut aina yökukkuja ja kaksi lasta, tosin vaimoni kanssa tuli hoidettua. Vauvahan ei tiedä onko yö vai päivä, valvoo jos valvoo joka tapauksessa eli silloin nukutaan kun vauvakin niin jaksaa. Ei pieniäkään lapsia tarvitse laittaa nukkumaan kuudelta tai edes kahdeksalta, se on vähän miten rytmin opettaa. Etelän mailla syödään vasta illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos on onnekas. Kaikilla ei ole, kuten vauvapalstallakin olemme saaneet lukea.
Onhan se jossakin ja se pitää saada vastuuseen. Vai kasvaako sen korvat koiranputkea?
Ihana kuulla, ettei tämä unirytmi välttämättä ole este perhe-elämälle. Totta, että yhteiskunnassa pidetään aamuvirkkujen unirytmiä normina, johon muiden on vain sopeuduttava. Se on se, mikä tuo ongelmia, ei iltavirkun unirytmi itsessään.
Ap
Kaikkein hankalinta arkeaan vauvana eläville on löytää henkilö, joka suostuu syöttämään, röyhtäyttämään, nukuttamaan ja vaihtamaan vaipat. Myös rinnan imeminen on olennainen osa elämäntapaa, joten maitoa tulisi erittää eikä säikkyä pieniä näykkäyksiä.
Illanvirkuille suosittelenkin elämistä vauvan sijaan taaperona, mikä antaa fetissien kannalta enemmän vapauksia ja mahdollistaa täysipainoisen osallistumisen yöelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö oma ongelmasi yhtään huolestuta sinua? Miten pärjäät normaalissa elämässä ja työelämässä? Yritä nyt hyvä ihminen hoitaa itsesi kuntoon ennen kuin mietit lisää ongelmia arkeesi.
En pärjääkään. Olen uupunut töissä. Olen yrittänyt saada apua vuosia, saanut mielialalääkkeitä, terapiaa yms. Mikään ei vaan auta. Johtuu kai siitä, kun ei ole ketään läheisiä, jotka välittäisivät, eikä elämälläni ole tarkoitusta. Enää ei voi vauva-asiaa viivästyttää, koska ikä tulee vastaan.
Ap
Juotko kahvia puolenpäivän jälkeen? Itse olen lopettanut iltapäivä kahvittelun kokonaan. Aamulla klo 8 ensimmäinen kuppi ja toinen kuppi lounaan päälle klo 12. Sen jälkeen en ota lainkaan kofeiinia. Unen laatu on parantunut ja olen vähemmän uupunut.
Lopeta myös tietokoneen/puhelimen käyttö illalla. Se pilaa unen.
Onko väliä mitä kellonaikaa vauva elää, jos häntä hoidetaan kotona?