Uskotko karmaan? Etkö usko karmaan? Miksi?
Niin. Kerro miten suhtaudut ja miksi. Areena on vapaa!
Kommentit (5)
Uskon sillä tavalla, että kun suurella joukolla ihmisiä on samanlaiset päämäärät, tilanteet usein asettuvat niihin sopiviksi. Lisäksi tässä myös pätee sanonta "niin metsä vastaa miten sinne huudetaan", teet jotain typerää ja sillä on seurauksensa yleensä. Toki Karmanhan ajatellaan olevan myös sellainen suurempi voima, joka kostaa ilman, että se olisi seurausta mistään, mutta loppujen lopuksi ihmisen ajattelukapasiteetti ei välttämättä yllä aina loputtomiin asti, joten suurempi voima voi olla vain asia, jota emme kykene päättelemään.
Karma voi olla myös omatunto ja se sisäinen ääni mihin uskonnotkin perustuvat: joudut kadotukseen jos teet syntiä. Ja kadotus kuvastaa sitä oman mielesi tilaa mihin joudut kun teet haitallisia asioita. Kun olet tasapainossa itsesi ja ympäristön kanssa olet "taivaassa".
En usko karmaan, se kuuluu idän uskontoihin. Kristittynä uskon siihen raamatulliseen totuuteen, että mitä ihminen kylvää, sitä hän niittää. Kun kylvää hyvää, saa hyvää. Kun ihminen antaa elämänsä Jeesukselle, kirous hänen elämästään katkeaa siihen. Hän saa syntinsä anteeksi ja voiman tehdä hyvää.
En usko karmaan alkuperäisessä tai länsimaisessa muodossaan.
Alunperin Karma oli Intialaisissa uskonnoissa ja vaikutti vasta kuoleman jälkeen siihen mikä pakka valitaan uudelleensyntymisen jälkeen.
Länsimaissa moni näkee karman kuitenkin jonain joka vaikuttaa jo elämän aikana.
Vierailija kirjoitti:
No en usko. Jaa miksi? Oon kattonut uutisia. Samat hirviöt vaan jatkaa vuodesta toiseen aika monen kauhean maan johdossa. Ja Pohjois-Koreassa sama suku. Että se karmasta.
Tuo perustelu ei itse asiassa todista mitään. Karman lain mukaan hirviöjohtajat ovat sen kamalan kohtelun vastaanottajien karmaa. Sehän siis kulkee molempiin suuntiin: sinun pahantekijäsi on sinun karmantuottajasi ja hän saa sitten itsekin ansionsa mukaan myöhemmin (joltakulta, joka saa ansionsa mukaan myöhemmin joltakulta, joka saa ansionsa mukaan myöhemmin joltakulta, jne).
Karman mukaan absoluuttista hyvyyttä tai pahuutta ei ole. On vain tekoja suhteessa muihin ja ne on aina ansaittuja. Uhreja ei siis ole.
No en usko. Jaa miksi? Oon kattonut uutisia. Samat hirviöt vaan jatkaa vuodesta toiseen aika monen kauhean maan johdossa. Ja Pohjois-Koreassa sama suku. Että se karmasta.