Löysin poikani huoneesta..
Löysin siis pojan huoneesta minigrip-pussin, jossa oli jotain ruskeaa/tummaa sellainen palanen?
Ei aavistustakaan mitä se mahtaa olla, mutta oudossa paikassa outo asia, herättää epäilyksiä. Osaatteko te kertoa? Ikää siis 15v.
Kommentit (71)
En ilmoita poliisille, mutta huomenna menemme terveyskeskukseen, piste.
En tahdo että poikani jää koukkuun(vaikka ei kuulemma koukuta..) tai että elämä menee pilalle kyseisen huumeen parissa ollessa.
Poikani on ainoani, olisin todellatodella pettynyt itseeni jos kasvattaisin hänestä narkkarin :/ tai että pahimmassa tapauksessa minä joutuisin hautaamaan hänet, eikä hän minua.
Kummaksun osan mielipidettä siitä että ihan ok 15vuotiaalta, ei mahdu kaaliini mutta mielipiteensä kaikilla :)
Kiitos viesteistä! Ja tsempeistä, ehkä tästä selvitään..
-AP
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:00"]En ilmoita poliisille, mutta huomenna menemme terveyskeskukseen, piste.
En tahdo että poikani jää koukkuun(vaikka ei kuulemma koukuta..) tai että elämä menee pilalle kyseisen huumeen parissa ollessa.
Poikani on ainoani, olisin todellatodella pettynyt itseeni jos kasvattaisin hänestä narkkarin :/ tai että pahimmassa tapauksessa minä joutuisin hautaamaan hänet, eikä hän minua.
Kummaksun osan mielipidettä siitä että ihan ok 15vuotiaalta, ei mahdu kaaliini mutta mielipiteensä kaikilla :)
Kiitos viesteistä! Ja tsempeistä, ehkä tästä selvitään..
-AP
[/quote]
Tuskin joudut hautaamaan jos pysyy vain pilvessä. Alkoholiin kuolee ennemmin.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:23"]
En tullut ajatelleeksi edes lastensuojeluilmoitusta terveyskeskuksesta, en tahtoisi poikaa isoihin ongelmiin kuitenkaan, mutta tehdä selväksi etten todellakaan hyväksy eikä ole terveydelle hyväksi eikä millekään muullekaan. Poika saa miettiä tekemisiään oikeasti kotona, en anna rahaa kuin välttämättömyyksiin jne.. Mutta onkohan apteekin huumetestit luotettavia? Voinko käydä tk;ssa ilman huolta lasusta, en? -AP
[/quote]
Terveyskeskuksella on viran puolesta velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus. Sosiaalipuolelta sitten ottavat yhteyttä ja tulevat juttelemaan perheen ja lapsen kanssa. Tarjoavat apua. Tarjoavat varmaan säännölliset huumetestit jos ne ovat tarpeen. Tusin mitään suurempaa jos asiat eivät huonommalla tolalla ole.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:24"]Laillistahan tuon pitäisi kaikille ainakin 21-vuotiaille olla. Mutta ei sovi 15-vuotiaalle sen enempää, kuin kännitkään ja sisältään (ainoastaan) laittomuuden vuoksi riskin joutua väärään seuraan. Mutta kannattaako sitä Poliisille omaa lasta vasikoida? On kuitenkin jo 15 vee... Eli rikosvastuullisessa iässä. Mielestäni olisi todella julmaa käräyttää oma lapsi näin pienen asian vuoksi. Otat läbyt pois ja teet selväksi, että päihteitä ei täällä lapsille sallita tai seuraavalla kerralla tulee jo viranomaiset kehiin. Mutta AV-mammahan dumaa, vaikka oman lapsensa... [/quote] Kuulehan nyt curling-vanhempi, se on lapsen parhaaksi että hän kokee käytännössä mitä tapahtuu jos yhteiskunnan pelisääntöjä ei noudata. Lakaisemalla ongelmat maton alle annat vain viestin, että on ihan ok pössytellä kunhan ei jää kiinni toiste.
[/quote]
Niinhän se onkin, mutta vasta vanhemmalla iällä. Monessa sivistyneemmässä paikassa tämä ymmärretäänkin, mutta ei vielä täällä, paitsi tietysti enemmän järjellä varustetut ihmiset. Ehkä 15-vuoden päästä. Nuorissa on tässä(kin) asiassa toivo.
Jos laki on huono, se pitää muuttaa.
Hyvä ap. Paras keino on VARHAINEN PUUTTUMINEN. Ei pidä vähätellä että on vaan pieni kokkare, kyseessä on HUUME. Ja päättäväisesti poikki kokeilut. Nuori haluaakin että vanhemmat välittävät ja tekevät KAIKKENSA etteivät asiat lähde lipeävän huonoon suuntaan. Tsemppiä!!!
Homolaissa oli lainsäätäjissä vedenjakaja syntymävuotena 68'. Veikkaan, että tässä asiassa se on 10-15 vuotta enemmän täällä. Parinkymmenen vuoden päästä tästäkään ei tarvitse kenenkään vanhemman onneksi hysterisoitua sen enempää kuin känneistäkään.
Mikään päihde ei sovi nuorille tai lapsille ja laittomuuden vuoksi kannabis sisältää riskin joutua vielä huonompaan seuraan, kuin alkoholi.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:57"]
En kyllä ilmoittaisi huumetesteihin ellet todellahalua lapsellesi ongelmia. Jos testi on positiivinen tulee tästä huume merkintä rikosrekisteriin koska lapsi on jo 15. Vaikuttaa pitkän aikaan työmahdollisuuksiin . Sinuna en noin isoa asiaa tekisi tuosta sillä et todella tiedä onko poikasi vakituinen käyttäjä vai vaan kokeillut kerran pari.
[/quote]
Ei tule merkintää rikosrekisteriin. Luepa tarkemmin lakikirjaa.
Kummia luuloja täällä: haet pojalle apua, niin joutuu isoihin vaikeuksiin..Joopa joo.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:57"]
En kyllä ilmoittaisi huumetesteihin ellet todellahalua lapsellesi ongelmia. Jos testi on positiivinen tulee tästä huume merkintä rikosrekisteriin koska lapsi on jo 15. Vaikuttaa pitkän aikaan työmahdollisuuksiin . Sinuna en noin isoa asiaa tekisi tuosta sillä et todella tiedä onko poikasi vakituinen käyttäjä vai vaan kokeillut kerran pari.
[/quote]
Ei tule merkintää rikosrekisteriin. Luepa tarkemmin lakikirjaa.
Kummia luuloja täällä: haet pojalle apua, niin joutuu isoihin vaikeuksiin..Joopa joo.
[/quote]
Totta!
Terveyskeskuksella on ilmoitusvelvollisuus sosiaalipuolelle koska poika on alaikäinen. Mutta eivät ole velvollisia ilmottamaan poliisille. Joten jos ap ottaa tk:n yhteyttä niin ei mitään rikosreksterimerkintöjä tule.
En ois ikinä päässy yliopistoo käytyä ilman hasista. Ihan oikeasti, se on nykyaikaa. Tiedän todella monta lääkäriäkin joka käyttää hasista..:) Mutta joo lapsi on lapsi.
Hyvä ap että otat vakavasti asian, mutta haluan sen verran lohdutella, että ei tuo ole onneksi yleensä vaarallista, eikä johda mihinkään narkomaniaan ja hautaan. Minä olin tavallinen kiltti perhetyttö ja tuon ikäisenä joskus pössyttelin, samoin kaverini, ja kukaan ei ole jäänyt sille tielle. Nyt olen kunnollinen perheenäiti ja hyvässä ammatissa. Moni suomalainen kyllä sotkee elämänsä ja joutuu hautaan, mutta syynä on alkoholi. Nykynuoret pössyttelee vielä enemmän kuin ennen, se on heidän keskuudessaan tavallista eikä läheskään aina mikään kauhea syöksykierteen alku. Hasis ei ole itsessään kauhean vaarallista, siis ainakaan sen enempää kuin alkoholi. Tätä voi verrata siihen että 15 olisi kotibileissä vetänyt kunnon kännit. Ei kovin kiva, mutta ei myöskään maailmanloppu. Olet selvästi hyvä äiti niin kyllä varmaan poikakin on kunnollinen!
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:52"]Hyvä ap että otat vakavasti asian, mutta haluan sen verran lohdutella, että ei tuo ole onneksi yleensä vaarallista, eikä johda mihinkään narkomaniaan ja hautaan. Minä olin tavallinen kiltti perhetyttö ja tuon ikäisenä joskus pössyttelin, samoin kaverini, ja kukaan ei ole jäänyt sille tielle. Nyt olen kunnollinen perheenäiti ja hyvässä ammatissa. Moni suomalainen kyllä sotkee elämänsä ja joutuu hautaan, mutta syynä on alkoholi. Nykynuoret pössyttelee vielä enemmän kuin ennen, se on heidän keskuudessaan tavallista eikä läheskään aina mikään kauhea syöksykierteen alku. Hasis ei ole itsessään kauhean vaarallista, siis ainakaan sen enempää kuin alkoholi. Tätä voi verrata siihen että 15 olisi kotibileissä vetänyt kunnon kännit. Ei kovin kiva, mutta ei myöskään maailmanloppu. Olet selvästi hyvä äiti niin kyllä varmaan poikakin on kunnollinen!
[/quote]
Pakko tulla vielä kommentoimaan,
Kiitos paljon sanoistasi :) sait paremman mielen. Ehkä en siis ole ainoa äiti, jonka poika saattaa harrastaa tätä.
-AP
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:52"]
Hyvä ap että otat vakavasti asian, mutta haluan sen verran lohdutella, että ei tuo ole onneksi yleensä vaarallista, eikä johda mihinkään narkomaniaan ja hautaan. Minä olin tavallinen kiltti perhetyttö ja tuon ikäisenä joskus pössyttelin, samoin kaverini, ja kukaan ei ole jäänyt sille tielle. Nyt olen kunnollinen perheenäiti ja hyvässä ammatissa. Moni suomalainen kyllä sotkee elämänsä ja joutuu hautaan, mutta syynä on alkoholi. Nykynuoret pössyttelee vielä enemmän kuin ennen, se on heidän keskuudessaan tavallista eikä läheskään aina mikään kauhea syöksykierteen alku. Hasis ei ole itsessään kauhean vaarallista, siis ainakaan sen enempää kuin alkoholi. Tätä voi verrata siihen että 15 olisi kotibileissä vetänyt kunnon kännit. Ei kovin kiva, mutta ei myöskään maailmanloppu. Olet selvästi hyvä äiti niin kyllä varmaan poikakin on kunnollinen!
[/quote]
Ei voi verrata edes känneihin. Känni on paljon vaarallisempi, esim. väkivallan tai loukkaantumisen riskin vuoksi. Laittomuus on tässä se ongelma.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 20:52"]
[/quote]
Ei voi verrata edes känneihin. Känni on paljon vaarallisempi, esim. väkivallan tai loukkaantumisen riskin vuoksi. Laittomuus on tässä se ongelma.
[/quote]
Heh. Mä joskus pyörryin kun vedin pilveä. :D keskityin johonkin ja unohdin sitten hengittää. Heti ku tipahdin niin olin alkanut hengittämään. :D
Tosin olen samasta syystä pyörtynyt ilman pilveekin :D
Hei Ap, olen 20v. yliopistossa opiskeleva nuori nainen ja tiedän monta pilveä kokeillutta teininä kokeillutta ikäistään. Ihan normaaleja opiskelevia ja työssäkäyviä nuoria nykyään ovat. Tietysti hyvä että puutut asiaan, mutta ei tarvitse pelätä pahinta, jos merkkejä muista huumeista ei ole.
Höpö höpö tule mitään merkintöjä rikosrekisteriin tai muuhunkaan. Mä juoksin huumetesteissä 14-16 vuotiaana äitini toimesta eikä oltu tekemisissä sossun kanssa. Hölmöilin nuorena tosi paljon, olin alaikäisenä selviämisasemalla ja putkassa mutta ekan kerran sossu otti äitiin yhteyttä kuukausi ennen kuin täytin 18. Ja tämä siksi että poliisi takavarikoi multa 20 olutta. Puolet oli kyllä kaverin, otin omiin nimiini kun se olisi saanut turpaan kotona. Tästä aikaa 10v. Ja olen sosiaali-ja terveydenalan ammattilainen.....
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 18:07"]Ei kannata paisuttaa tuollaista asiaa miksikään spektaakkeliksi.
[/quote]
Ai että ihan ok-asia että 15v polttaa lätkää?
[/quote]
Enemmän mä suuttuisin röökistä.
No oo onnellinen et hasaa eikä alkoholia. :)
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 16:01"]
No oo onnellinen et hasaa eikä alkoholia. :)
[/quote]
Mikä tahansa päihde on huonoksi lapselle jonka aivot eivät ole vielä läheskään valmiit. Niin alkoholi, tupakka kuin huumeet! Aikuiselle kannabis ei ehkä ole katastrofi mutta keskenkasvuiselle voi laukaista vaikkapas psykoosin päälle herkemmin kuin aikuiselle jonka aivot ovat valmiit.
Netistä voi tilata huumetestejä, kirjoita Googleen "huumetesti verkkokauppa" tai muistaakseni kotitestit-sivustolta saa myös.