Jotenkin mua huvittaa kun turkiksia vastustavilla on usein...
...nahkakengät ja parhaimmillaan lampaantalja kotona. :D
Kommentit (20)
Tai sitten vastustetaan häkkitarhausta, ja sitten samalla tyypilla kotona kämpässä odottaa häkissään joku haiseva marsu. Eikä näe tilanteen ironiaa.
Jaa, harmi ettei mua huvita, vaan lähinnä vituttaa tollaset ääliöpellet. Paitsi jos oot 12-vuotias, niin ei voi vielä odottaa kovin suurta logiikkaa. Ja, jos oot 12-vuotias, niin sun pitäis jo nukkua.
Mä vastustan turkistarhausta siksi, että Suomessa eläinten olot ovat aivan järkyttävät. Okei - tuotantoeläimiä, mutta nykyiset säädökset ja tavat tekevät niiden elämästä sietämätöntä. Ja joo, ostan vain nahkakenkiä ja jossain vaiheessa mulla oli lampaantalja. Ja jos saan mummoni perintöturkin, niin hypin riemusta :D
Se nahkatakkikin voi olla kirpparilta. Kaikki ei ole niin mustavalkoista.
turkiseläimiä kasvatetaan vain sen turkin takia. Tuotantoeläimistä(mm.nauta, lammas) nahka / talja tulee sivutuotteena, ts. eläimiä ei kasvateta sen nahan / taljan takia. Siinä on iso ero.
Toisekseen turkiseläinten ja tuotantoeläinten elinolosuhteet eroavat suuresti (vaikkakaan en hyväksy perustuotantoeläinten elinolosuhteita), turkiseläinten elinolosuhteet ovat _järkyttävät_, ja vain ja ainoastaan sen turkin takia.
Mutta luultavimmin aloittaja keksi mielestään vain hyvän provon, ei kukaan voi oikeasti olla noin tietämätön.
Vähän samaan sarjaan menee Jasper Pääkkönen lohikohkaamisineen. Pitäisi toimivat padot purkaa ym, jotta kalat pääsevät nousemaan jokeen. Itse kuitenkin harrastaa "catch and release" -kalastusta eli käytännössä kiduttaa pyytämiään kaloja ihan huvikseen.
Älä odota mummon turkkia, osta kirppikseltä oma. Mulla on muutama hyväkuntoinen ja kaunis kirppisturkki. Sitä en jaksa käsittää, että osa ihmisistä henkeen ja vereen vastustaa niitäkin. Pitäisikö ne viedä kaatikselle maatumaan? Turkikseni ovat kauniita ja todella lämpimiä. Silti uutta turkkia en varmasti ostaisi.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:45"]No niin, mutta toisaalta turkiseläimet on kasvatettu vartavasten turkkien takia, kun taas nahkakengät on usein tehty nahasta joka on jäänyt teurastuksen sivutuotteena. En vastusta turkistarhausta mutta en usko että turkit sinänsä ovat kovin tarpeellisiakaan enää nykypäivänä.
[/quote]
Muotiteollisuuden nahka tulee Intiasta jossa karja on niin nääntynyttä ettei siitä ole ruoaksi se on niin tautista ja sairasta sekä lehmä on pyhä. Ehkä jonnekkin hotellin keittiöihin myy sitä paskaa.
ne lehmät nahotaan vaikka elävältä. Sairasta sadistista ja järkyttävää.
toisalta siellä maassa alempi kastisen lapsen raiskaus ja tappaminen ei ole mikään rikos joten juu...
iha hyvällä mielellä käytän saga fursin tuotteita.
Kummassakin autossani on nahkapenkit. Harmittaako, viherpiipertäjät?
Se onko nahka tullut sivutuotteena tai ei, ei ole mitään väliä. Me ihmiset pärjäisimme loistavasti ilman lihaa. On helppoa pitää itseään hyvänä ihmisenä ja eläintensuojelijana vastustaen turkiksia samalla kun suunpielistä valuu tehotuotetun lihakarjan verta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:22"]Se onko nahka tullut sivutuotteena tai ei, ei ole mitään väliä. Me ihmiset pärjäisimme loistavasti ilman lihaa. On helppoa pitää itseään hyvänä ihmisenä ja eläintensuojelijana vastustaen turkiksia samalla kun suunpielistä valuu tehotuotetun lihakarjan verta.
[/quote]
Nyt alko tehä mieli tartarpihviä :3
[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:54"]
Mä vastustan turkistarhausta siksi, että Suomessa eläinten olot ovat aivan järkyttävät. Okei - tuotantoeläimiä, mutta nykyiset säädökset ja tavat tekevät niiden elämästä sietämätöntä. Ja joo, ostan vain nahkakenkiä ja jossain vaiheessa mulla oli lampaantalja. Ja jos saan mummoni perintöturkin, niin hypin riemusta :D
[/quote]
Turkisten vastustajilla on aina tämä sama kommentti: Suomessa turkistarhojen elinolot ovat järkyttävät. Vastustan itsekin turkiksia, mutta mielestäni suurin osa meistä ei osaa katsoa asiaa tarpeeksi laajasta näkökulmasta. Nyt on Euroopassa kielletty turkistarhaus monessa eri maassa, mm. Iso-Britanniassa ja Tanskassa. Ruotsissakin tarhaus on tehty aikalailla mahdottomaksi.
Miettikää kuitenkin sitä, kun asiakas menee kauppaan ja haluaa ostaa takin, jossa on aito turkisreuna. Ei hän ajattele sitä, että jassoo tarhaus on muuten kielletty Tanskassa ja Briteissä ja siellä ja täällä. Turkisten kysyntä ei siis laske yhtään, ainoastaan tuotanto supistuu, meillä Euroopassa. Ja tämähän tarkoittaa sitä, että turkistarhaus siirtyy Aasiaan. Kiinassa turkistarhat ovat NIIN järkyttäviä, että en pysty edes kirjoittamaan niistä tuntematta suunnatonta vihaa ja voimattomuutta. Koiria nyljetään ELÄVÄLTÄ.
Mitä useammassa maassa turkistarhaus kielletään Euroopassa, sitä enemmän tarhoja syntyy Kiinaan. Ja ne ovat sata kertaa kauheampia kuin täällä Suomessa, maanpäällinen helvetti.
Paras ratkaisu olisi parantaa meillä Suomessa turkistarhojen oloja niin paljon, että turkistarhaus voisi jatkua täällä mahdollisimman inhimillisellä tavalla. Monet luksusbrändit ostavat turkiksensa Suomesta, mm. Moncler. Eli kysyntää suomalaisille turkiksille vielä olisi, vaikka Aasiasta saa halvemmalla. Toivoisin, että te turkistarhojen vastustajat miettisitte tätä asiaa globaalisti, eikä ainoastaan Suomen kannalta. Eläinten kärsimys ei katso maiden rajoja.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 22:54"]
[/quote]
Turkisten vastustajilla on aina tämä sama kommentti: Suomessa turkistarhojen elinolot ovat järkyttävät. Vastustan itsekin turkiksia, mutta mielestäni suurin osa meistä ei osaa katsoa asiaa tarpeeksi laajasta näkökulmasta. Nyt on Euroopassa kielletty turkistarhaus monessa eri maassa, mm. Iso-Britanniassa ja Tanskassa. Ruotsissakin tarhaus on tehty aikalailla mahdottomaksi.
Miettikää kuitenkin sitä, kun asiakas menee kauppaan ja haluaa ostaa takin, jossa on aito turkisreuna. Ei hän ajattele sitä, että jassoo tarhaus on muuten kielletty Tanskassa ja Briteissä ja siellä ja täällä. Turkisten kysyntä ei siis laske yhtään, ainoastaan tuotanto supistuu, meillä Euroopassa. Ja tämähän tarkoittaa sitä, että turkistarhaus siirtyy Aasiaan. Kiinassa turkistarhat ovat NIIN järkyttäviä, että en pysty edes kirjoittamaan niistä tuntematta suunnatonta vihaa ja voimattomuutta. Koiria nyljetään ELÄVÄLTÄ.
Mitä useammassa maassa turkistarhaus kielletään Euroopassa, sitä enemmän tarhoja syntyy Kiinaan. Ja ne ovat sata kertaa kauheampia kuin täällä Suomessa, maanpäällinen helvetti.
Paras ratkaisu olisi parantaa meillä Suomessa turkistarhojen oloja niin paljon, että turkistarhaus voisi jatkua täällä mahdollisimman inhimillisellä tavalla. Monet luksusbrändit ostavat turkiksensa Suomesta, mm. Moncler. Eli kysyntää suomalaisille turkiksille vielä olisi, vaikka Aasiasta saa halvemmalla. Toivoisin, että te turkistarhojen vastustajat miettisitte tätä asiaa globaalisti, eikä ainoastaan Suomen kannalta. Eläinten kärsimys ei katso maiden rajoja.
[/quote]
Onko mielestäsi ainoa "oikea" kärsimys fyysistä kipua? Eikö ketun tunkeminen alle neliömetrin kokoiseen häkkiin koko elämäkseen ole tarpeeksi kärsimystä? Suomessa kohdellaan eläimiä vähemmän huonosti ja rääkätään eläimiä säädösten mukaan, joten rääkkäys saa jatkua?
Kun se turkisten kysyntä ei pysy samana vuodesta toiseen! Turkis on muotituote, ja mitä useampi maa kieltää turkistarhauksen, sitä varmemmin tarhaus saadaan loppumaan myös Aasiassa. Tälläkin hetkellä Saga Fursin tulos on laskenut, koska turkikset eivät käy kaupaksi.
Esimerkiksi eläintarhaaäädösten mukaan ketulla tulee olla 600 neliömetrin ulkotarha. Turkistarhasäädösten mukaan samalle eläimelle riittää 0,8 neliön koppi. Jos turkiseläinten elinoloja muutettaisiin niin että eläimet voisivat hyvin, turkistarhaus muuttuisi kannattamattomaksi. Sen takia turkistarhausta ollaan kokonaan lopettamassa Suomesta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
Ihan hyvä pointti, mutta ei mielestäni mikään ihan itsestäänselvä asia. Eikö tuossa ole vähän sama logiikka kuin siinä, että ostetaan alaikäisille lapsille alkoholia, koska jostain ne sen alkoholinsa kuitenkin hankkii.
Eli halutaanko taistella sen ihanteen puolesta ja näyttää esimerkkiä muille siinä, että kielletään tarhaus kokonaan vai myönnytäänkö siihen, että turkistuotanto ei lopu kuitenkaan (kenties se on ihan realistinen kanta, kenties ei?) joten parempi tehdä siitä mahdollisimman eettistä.
Kyllä se turkistarhaus saadaan ennen pitkää Suomesta kitkettyä. Viime kädessä eettisyys voittaa aina.
Vastustan turkistarhausta ja kaikki nahkatuotteeni ovat kirpparilta,supervanhoja tai perittyjä. En IKINÄ KOSKAAN ostaisi mitään nahasta tehtyä normikaupasta.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2014 klo 12:19"]
[/quote]
[/quote]
Ensin puhdistetaan oma tontti epäinhimillisestä toiminnasta ja kielletään turkistarhaus Suomessa. Sitten lähdemme kansainväliseen taistoon.
Itse vastustan turkistarhausta juuri tässäkin keskustelussa mainituista syistä: turkista ei kukaan nykypäivänä tarvitse, eläinten olot eivät todellakaan ole hyvät Suomessakaan (lisäksi sanoisin, että tässä tapauksessa tarjonta todellakin vaikuttaa kysyntään: huomattavasti harvempi haluaa ostoksillaan kannattaa jotain joka on Suomessa laitonta) ja loppuruho menee hukkaan, turkiseläintä ei siis voi käyttää kokonaisuudessaan hyödyksi.
En ole kuitenkaan vegaani, eli en vastusta eläinten tappamista ja kotieläimenä pitoa sinänsä. Minulla on nahkakengät ja syön lihaa. Lampaaantaljaa minulla ei ole mutta voisin hankkia, sellainen kun on helppo löytää niin, että tietää taljan taustan tasan tarkkaan. Kenkieni nahan alkuperästä minulla ei valitettavasti ole tietoa ja ihan hyvin voin elää sen asian kanssa, kulutan eläinperäisiä tuotteita kuitenkin kokonaisuutena aika vähän. Aika yleistä on tuollainen ap:nkin harjoittama laiska ajattelutapa, että ei viitsitä edes koko asiaa miettiä, kunhan saa vain jonkun ennakkoluulonsa äkkiä ilmoille.
No niin, mutta toisaalta turkiseläimet on kasvatettu vartavasten turkkien takia, kun taas nahkakengät on usein tehty nahasta joka on jäänyt teurastuksen sivutuotteena. En vastusta turkistarhausta mutta en usko että turkit sinänsä ovat kovin tarpeellisiakaan enää nykypäivänä.