Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka eivät koskaan ole poistuneet kotiseudultaan?

Vierailija
01.10.2014 |

Mietin tässä aikani kuluksi onko sellaisia ihmisiä olemassa, jotka eivät koskaan ole poistuneet kotiseudultaan kuin korkeintaan muutamaksi päiväksi. Tunteeko kukaan tälläisiä ihmisiä, minkälaisia ovat luonteeltaan?

Minun on jotenkin vaikea kuvitella että tälläisiä ihmisiä on, eikös kaikilla ole nuoruudessaan palo ja into lähteä kotoa "maailmalle"? Ajatuksia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, lapsi kulta ei ole. Minä ja mieheni olemme ihan neljänen sukupolven kotiseutulaisia. Millaisia olemme luonteeltamme. Huumorintajuisia reippaita ihmisiä, jotka tykkäämme kyllä matkustella yms. mutta tänne saaristoon on aina vaan niin ilo palata.

Vierailija
2/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vanha sukulainen löytyy, mutta en ole heidän kanssaan niin läheinen että osaisin luonnettaan yms kuvailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden päälle kolmikymppisen naisen. Hän on kotiäitinä, lapset jo yläkoulussa. Mies elättää duunaripalkalla perheen. Lisäksi nainen hoitaa miehen vanhempia. Mitään koulua ei ysiluokan jälkeen ole käynyt eikä aio koskaan mihinkään töihin mennä. Nyt työkkäri on vaatinut häntä menemään johonkin koulutukseen, ja hän on tästä aivan järkyttynyt. Siis eikö rahaa enää tässä maassa saa kunnollinen ihminen! Sekä hän että miehensä eivät ole koskaan näiltä kunnailta poistuneet paitsi kerran Tallinnaan vuosia sitten ja kerran Ruotsin-laivalle. Ihan kivoja ihmisiä, mutta kyllähän heillä vähän sellainen kapeakatseisuus on havaittavissa.

Vierailija
4/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
5/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutamia... appiukko ja hänen sisaruksensa. Eivät käy kuin hädintuskin naapurikaupungissa, jos on pakko (sairaalaan, poliisilta ajokortti tms).

Vierailija
6/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, tunnen heitä vaikka kuinka paljon! No, ehkä he ovat käyneet päivävisiitillä naapurikunnassa ja joskus risteilyllä, mutta siinä se. Juuri yksi kysyi, onko teidän mökillä siellä pohjoisessa paljon lunta, hän kun on kerran nuorena käynyt Lahdessa asti ja siellä oli kyllä hirveesti lunta. Meidän mökkimme on Päijänteen rannalla!

He kaikki asuvat Helsingissä.

Vierailija
7/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ja miestäni ole koskaan kiinnostanut matkustaminen ulkomaille. Vähän ympäristön pakosta olemme pari reissua aikoinaan tehneet ja se riittää. Lisäksi muutama parin päivän työreissu. Rahastahan se ei kenelläkään kiinni ole, sen verran halpaa on lentomatkailukin nykyään.

Minun on hyvin vaikea ymmärtää, millä tavalla mieltäni ja ajatteluani avartaisi johonkin turistirysään matkustaminen. Nämähän ovat niitä kohteita, joihin Suomesta enimmäkseen matkustetaan. 

Ystävämme ja tuttavamme, joukossa myös Suomessa työskenteleviä ulkomaalaisia, arvioivat meidät  avarakatseisiksi, ennakkoluulottomiksi, sivistyneiksi ja ulospäin suuntautuneiksi. 

Pidämme ihmisten seurasta, mutta valikoidusti. Emme jaksa keskustella tyhjänpäiväisistä asioista. 

Minusta ainoa todellinen tapa tutustua johonkin toiseen, omastamme olennaisesti poikkeavaan kulttuuriin olisi asua paikallisten luona. Reppureissaaminen voisi olla se juttu, mutta lienemme siihen jo liian vanhoja:)

Vaikka  eihän sitä tiedä, mitä sitten eläkevuodet tuovat tullessaan. Eikös eläkeläisilläkin ole reilausmahdollisuus?

Vierailija
8/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen moniakin! (mm. siskoni, joka asuu vielä vanhempiemme luona, ikä > 40)

Vierailija
9/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietääkseni.

Vierailija
10/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 15:52"]

Minua ja miestäni ole koskaan kiinnostanut matkustaminen ulkomaille. Vähän ympäristön pakosta olemme pari reissua aikoinaan tehneet ja se riittää. Lisäksi muutama parin päivän työreissu. Rahastahan se ei kenelläkään kiinni ole, sen verran halpaa on lentomatkailukin nykyään.

Minun on hyvin vaikea ymmärtää, millä tavalla mieltäni ja ajatteluani avartaisi johonkin turistirysään matkustaminen. Nämähän ovat niitä kohteita, joihin Suomesta enimmäkseen matkustetaan. 

Ystävämme ja tuttavamme, joukossa myös Suomessa työskenteleviä ulkomaalaisia, arvioivat meidät  avarakatseisiksi, ennakkoluulottomiksi, sivistyneiksi ja ulospäin suuntautuneiksi. 

Pidämme ihmisten seurasta, mutta valikoidusti. Emme jaksa keskustella tyhjänpäiväisistä asioista. 

Minusta ainoa todellinen tapa tutustua johonkin toiseen, omastamme olennaisesti poikkeavaan kulttuuriin olisi asua paikallisten luona. Reppureissaaminen voisi olla se juttu, mutta lienemme siihen jo liian vanhoja:)

Vaikka  eihän sitä tiedä, mitä sitten eläkevuodet tuovat tullessaan. Eikös eläkeläisilläkin ole reilausmahdollisuus?

[/quote]

Kutosen appiukko ei ole käynyt edes eteä-Suomessa vaikka poikansa on asunut täällä kohta 20 vuotta :)

Ehei... Ouluun pitää välillä mennä asioille, mutta jo vaikka Kemi on jo ihan liian kaukana ja mitä sielläkään tekee, ei siellä sen kummempaa voi olla... Ai joku lumilinna... joo, televisiossa näyttivät siitä kuvia, sinnekö te nyt menette, kun voisi saunankin lämmittää.

Vierailija
11/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi exäni! Asui pienellä paikkakunnalla, oli isällään töissä, kävi joka päivä äidillään syömässä ja äiti kävi siivoamassa miehen kodin... Itse haaveilin muutosta kaupunkiin, mutta miehellä ja koko perheellään oli kaikilla todella jyrkkä mielipide asiasta. "Kaikki kaupunkilaiset on vain laiskimuksia jotka syö vain pikaruokaa ja katsoo telkkaria kotona, ei ne tiedä oikeasta työnteosta mitään, ne on snobeja tai jotain ituhippejä kaikki ne kaupunkilaiset". En voinut käsittää miten punaniskaisia ihmisiä onkaan olemassa! Uskotte varmaan että suhde ei kestänyt kauaa ja muutin sinne minne halusin. Viimeisin asia mitä kuulin oli, että mies rakensi talon vanhempiensa naapuritontille. Way to go man.

Vierailija
12/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri tuntee miehen joka asuu Uudenkaupungin kupeessa ja ei ole koskaan poistunut Turkua kauemmas. Välimatkaa 70km?

Vierailija
13/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitetaanko tässä sellaisia ihmisiä, jotka eivät matkusta ollenkaan vai jotka ovat aina asuneet samalla alueella vai pitääkö olla molempia?

Mä olen kyllä itse jonkun verran matkustellut, mutta aika vähän verrattuna moniin muihin ihmisiin, kun olen käynyt vaan muutaman kerran pohjoismaita kauempana. Olen asunut neljässä eri osoitteessa, mutta kaikki ne on käytännössä muutaman kilometrin päässä toisistaan. En tunne jääneeni mistään paitsi. Ikää on 30 vuotta, asun pääkaupunkiseudulla ja suorittanut amk-tutkinnon.

Vierailija
14/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni tietää/tuntee vanhan (70-80v) miehen, joka asunut koko ikänsä samassa talossa. Pyörinyt aina pihapiirissä ja ollut töissä siinä tilalla. Ei ole esimerkiksi ikinä käynyt Turussa (noin 50km kotoa). Taitaa olla pisimmillään ollut noin 20km päässä kotoa isomman kylän kirkolla...

Vierailija
15/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 3-kymppinen nainen en ole käynyt kuin Tallinnan ja Ruotsin risteilyillä. :( lapsena vanhemmat eivät vieneet ulkomaille, saati oikeastaan yhtään mihinkään. Ei edes huvipuistoon. Lapset olen tehnyt nuorena ja sen jälkeen vasta opiskellut ammatin joten varaa ei ole ollut ulkomaan matkoihin, vielä. Laivalla siis kyllä olemme käyneet lasten kanssa. Aika ankeata, mutta kyllä meitä on jotka eivät ole matkustelleet syystä tai toisesta. :(

Vierailija
16/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti juuri helsinkiläiset ovat niitä, jotka eivät muuta kotiseudultaan minnekään. Useat eivät edes käy lentokenttää pohjoisempana. Muu Suomi on ihan outoa. Kun vuokrasimme pakettiauton, kysyi vuokraamon nainen, että missä ihmeessä on Kuopio.

Vierailija
17/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimaanmatkailu on kallista, jos ei ole sukulaisia majoittamassa ympäri Suomea. Helsingistä pääsee halvemmalla ulkomaan reissulle, kuin että matkustaisi ympäri Suomea ja yöpyisi hotelleissa. Olen kyllä käynyt Lapissa ja Pohjanmaalla, Imatra+ Lappeenranta, Tampereella useasti. Tampere tosi kiva! Nuorena festareilla tuli kierrettyä liftaamalla. Ulkomaanmatkailu kuitenkin on minusta kivaa, se on kuin harrastus.

Terv. helsinkiläinen

Toivon ettei taas ala helsinkiläisten haukkumisketju.

En tunne ketään, joka ei olisi käynyt kotiseutuansa pidemmällä.

Vierailija
18/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi minä. Olen toki matkustellut välillä, en ehkä niin paljon ja hienoihin kohteisiin kuin monet muut mutta kuitenkin. Muuttanut olen neljä kertaa, kaikki 30km sisällä. Miksi muuttaisin jonnekin isompaan kaupunkiin kun täällä on kaikki mitä tarvitsen? Asuminen halvempaa yms. Tällä hetkellä opiskelen ammattikorkeakoulussa. Työn/opiskelun perässä voisin muuttaa jos tarve tulisi, mutta muuten en vain näe mitään syytä. 

Vierailija
19/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 16:07"]Siis tarkoitetaanko tässä sellaisia ihmisiä, jotka eivät matkusta ollenkaan vai jotka ovat aina asuneet samalla alueella vai pitääkö olla molempia?
[/quote]

AP tässä. Tarkoitin sellaisia ihmisiä jotka joko eivät matkustele ollenkaan tai eivät ikinä lähtenet kotiseudulta. Eli ylipäätänsä käyneet kotipiiriänsä kauempana. Mietin vaan sitä että eikö kaikille tule kaipaus nähdä maailmaa edes naaapurikaupungin verran ja kokeilla siipiään itsenäisessä elämässä. Itse en tunne tälläisiä kotona pysytteleviä ihmisiä, mutta varmasti heitäkin löytyy.

Vierailija
20/21 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 13:12"]Ei ole, lapsi kulta ei ole. Minä ja mieheni olemme ihan neljänen sukupolven kotiseutulaisia. Millaisia olemme luonteeltamme. Huumorintajuisia reippaita ihmisiä, jotka tykkäämme kyllä matkustella yms. mutta tänne saaristoon on aina vaan niin ilo palata.
[/quote]

Molemmat paikkakuntalaisia 4. polvessa? Kai olette käyneet sukupuut läpi etteivät ne risteä menneisyydessä jossain vaiheessa, voi eih ...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä