Koiranpentu tulossa perheeseen. Mitä ensihankkintoja?
Meillä on perheeseen tulossa koiranpentu. Ensimmäistä kertaa elämässämme.
Netistä varmasti löytyy tietoja mitä koiranpennulle täytyy hankkia ja ostaa mutta kertokaa nyt mitä vähimmäishankkintoja kantsis tehdä ennen pennun hakua? Kuljetuslaatikko ja peti varmastikin ensiksi.
Kommentit (28)
Häkki on meillä ollut alussa koirien suosituin peti. Sen ovi aina auki tietysti.
Ensinnäkään pentu ei saa sitä rikki ja toisekseen pentu viihtyy kun on seinät ja katto ympärillä, häkkiin olen siis ommellut päällisen. Se on sellainen suojainen pesä. Aikuiselle koiralle voi sitten ostaa jonkun kauniin pedin, mukavimpia on pehmopedit, joissa on myös reunat. Pennulle ei ehkä kannata, repii todennäköisesti rikki nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin mietitte TÄYSIN varmaksi että teistä on koiran omistajiksi!!
Näinä aikoina otetaan nyt koiria perheisiin, jotka niitä eivät ansaitse. Ja se näkyy tuolla lenkeillä.
Koira ei ole mikään lelu! Se vaatii mielettömän sitoutumisen, koulutuksen ja huolehtimisen.
Koirasta oikein huolehtiminen on elämäntapa, aate, jne. Ei sovi kaikille!
Terveisin noutajan omistaja
Huoh... Mä niin näen sut, Revolution Race housut ja isotaskuinen liivi päällä koirakentällä pätemässä. Koiran kanssa pärjää vähemmälläkin pätemisellä. "Elämäntapa" hah!
Ja kyllä, mulla on koira, viides menossa. Kaikki olleet hyvä tapaisia kotikoiria. Viimeinen tuli meille aggressiivisen käytöksen vuoksi, ja sitä ei siitä enää kukaan usko.
Takaisin sivuraiteilta. Tarvitset hihnan, ruokakupin, petipaikan, leluja ja runsaasti sanomalehteä 😊 Onnea uudelle koiraperheella!
Koirien vihaaja. kirjoitti:
Pyssy jolla sen hurtan voi ampua.
Kyllä mä ennemmin ampuisin sut kun kenenkään koiraa. Harmi vaan, että susta saa vissiin saman ku ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Uudet hermot koko perheelle. Itselle kunnolliset sadevaatteet, kun joudut aamuisin ennen kukonlaulua ulkona kaato- tai räntäsateessa värjöttelemään.
Tuo koiran hankinta on isoin virhe minkä perheenne tulee tekemään!
Omakohtaiset kokemukset vai? Suomessa tuhansia ja tuhansia koiratalouksia, ja kaikki ovat sinun väitteelläsi koiran hankinta olisi perheen suurin moka? Meilläkään ei koskaan ollut koiraa, ja kun sellainen pentu hankittiin(ja kyllä, lapsen kaveriksi oli se suurin syy jopa) niin kyllä me sitouduttiin siihen kaikkeen mitä koiranpennun kasvattamiseen tarvittiin.
Itse otin vanhemman pennun tänä kesänä ja tässä omat suositukset. Juoma ja ruokakupit, pentuaitaus, halpa peti (joka voi tuhoutua/likaantua, ei mielellään vanua sisällä ettei pentu syö sitä), kuljetuskoppa sekä panta ja hihna, mielellään myös lelu tai kaksi. Näillä pärjäät ekat päivät. En ostaisi heti mitään valjaita yms. koska ainakin itse menin pennun kanssa myymälään ekana viikkona hakemaan sopivan kokoiset valjaat ja muita tarvikkeita, joita olin huomannut tarvitsevani ekoina päivinä. Ruokaa saat kasvattajalta ja sitä ostin lisää sitten myös myymälästä, mutta odota että tiedät mitä ruokaa kasvattaja syöttää (voit sitten myöhemmin vaihtaa ruokaa jos haluat). Kasvattaja pentupaketissa oli myös alennuskuponkeja, joita käytin esim. valjaiden ostoon. Pissa-alustoja en itse käyttänyt, koska pentu rakasti tuhota ja syödä niitä ja pelkäsin paperimassan aiheuttavan tukoksia. Itselläni pentu oli jo vanhempi ja oppi sisäsiistiksi viikossa. Luovutusikäisen pennun kanssa kuitenkin suosittelen alustoja, koska pentu ei pysty pidättämään juuri yhtään (omani oli 5kk ja muutaman tunnin pidättäminen oli helpompaa).
Vierailija kirjoitti:
Ihan ensin mietitte TÄYSIN varmaksi että teistä on koiran omistajiksi!!
Näinä aikoina otetaan nyt koiria perheisiin, jotka niitä eivät ansaitse. Ja se näkyy tuolla lenkeillä.
Koira ei ole mikään lelu! Se vaatii mielettömän sitoutumisen, koulutuksen ja huolehtimisen.
Koirasta oikein huolehtiminen on elämäntapa, aate, jne. Ei sovi kaikille!
Terveisin noutajan omistaja
Huoh! Aloittajan vastaaviin kysymyksiin törmää usein somessa, ja heti on aina joku suu vaahdossa huutamassa kuinka rakettitieteellistä koiran kasvattaminen on, koko elämäsi KAIKKI vapaa-ajat täytyy sitouttaa koiraan ja vain harvat&valitut ovat soveltuvia koiran kasvattamiseen jne.
Kakkapusseja tarpeeksi joka takin taskuun. Myös palkinto naksuja takin taskuun, niin voi alkaa palkitsemaan toivotusta käyttäytymisestä.
Ala myös säästää rahaa tuleviin eläinlääkäri maksuihin.
Olikohan mun koira joku poikkeus pentuna kun ei järsinyt yhtäkään huonekalua, mattoa tai kenkää :D aina siitä puhutaan, mutta meillä ei ole 7 vuoden aikana tuhottu yhtään mitään muuta kuin leluja