Lööpeissä oli, että rokotusasia on aiheuttanut aviokriisejä. Onko teille tullut riitaa rokotuksesta?
Minulle tuollainen riitely kuulostaa ihan oudolta. Luulisi nyt, että aviopari on samaa mieltä.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Lasten rokottamisesta tuli riita. Mies jyräsi mielipiteensä läpi ja ehti syöttää näkemyksensä lapsillekin, ennen kuin oltiin yhdessä sovittu, miten lapsille puhutaan tästä rokotteesta. Toimi siis selkäni takana.
Pitääkö tulkita, että rokote jo annettu lapsille?
Mä sanoin etten halua 1 vuotiaalle lapselle rokotetta, mies sanoi että käy salaa rokotuttamassa. Sanoin että noin jos tekisi salaa niin olisi varma ero ja mies sanoi että täytyy varmaan erota kun hän ei aio joustaa.
No ei ole riidelty, aika onneton ja kapeakatseinen saa olla jos tuosta saa riidan aikaan. Mieheni otti rokotteet ensimmäisten joukossa, koska on töissä hoitoalalla, itse en ole ajatellut toistaiseksi ottaa. Katson tilannetta sitten uusiksi, jos tulee vakavampia variantteja, joihin rokote voi auttaa. En vaadi mieheltä, että hän varoisi omaa rokottamattomuuttani mitenkään, vaan hän menee kavereiden kanssa ja matkustelee niin kuin tykkää. Ei meillä ole koskaan ollut mitään "miksi sä nyt ton rokotteen menit ottamaan" "miksi ihmeessä sä et sitä nyt vaan voi ottaa" -tyyppistä keskustelua, asiallisesti on toki mies kysynyt, aionko ottaa piikin vuorollani, ja selitin kantani, ja se siitä.
Enkä vaahtoa. Olen selkeästi tuonut esille mielipiteeni kerran, maltillisesti, koska olen huolissani sinusta. -Entä jos saisit vakavan tautimuodon, miten kävisi ihanien lastesi, miten omien liikunnallisten harrastustesi, jos - vaikka toipuisit muutoin - pysyväksi seuraukseksi jäisi vamma keuhkoihin?
Toivoisin sinun ajattelevan sitä puolta asiasta ja tutustuvan asialliseen tietoon aiheesta ja skippaavan hopeavesitason salaliittoteoreetikot.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli itsestäänselvää, että kumpikin ottaa rokotteen.
Meillä taas just päinvastoin itsestäänselvää, että ei oteta. 😊
Mies on sekä auntoriteetiuskovaisempi että yhteisöllisempi kuin minä, joten pienoinen näkemysero meillä on. Hän miettii laumasuojaa kun minä mietin yksilön haittoja/hyötyjä. Ei mitään riitaa eikä kenenkään mielipidettä jyrätä.
14v päättää itse, neutraalisti yritimme ajatuksia esittää kertomatta omaa mielipidettämme hänelle.
Ei riitaa. Minä otin, mies ei. Nyt kun lasten rokottaminen ajankohtaista, on jouduttu käymään keskustelua miten heidän kohdallaan toimitaan. Ollaan päädytty siihen, että keskustellaan avoimesti joka kantilta, ja lapset saavat itse päättää mitä tekevät.
Mies olisi kätevästi varannut ajat peräjälkeen ja yhdelle reissulle. Siitä kieltäydyin sanomalla että se on ihan hullu ajatus. Jos tulee jotain haittoja, niin parempi ettei olla toimintakyvyttömiä yhtä aikaa. Lapsi on huollettavana eikä tukiverkkoja alle 650km, eikä oikeestaan luotettavaa tukea sielläkään.
-27-
Vierailija kirjoitti:
Ei olla riidelty, mies otti rokotteen, minä en. Olen raskaana, joten sovittiin, etten ota riskiä näin varhaisilla viikoilla komplikaatioista vaan seurailen tilannetta rauhassa pidemmälle.
Sitten kun voisi sanoa samaa omista vanhemmista, miehen vanhemmista ja molempien sisaruksista. Järkyttävä painostus rokotteen ottamiseen, vaikka en tosiaankaan ole missään vaiheessa sanonut, etten ottaisi ollenkaan vaan etten ota sitä juuri nyt. En tiedä ymmärtäisivätkö paremmin, jos/kun raskaudesta kertominen tulee ajankohtaiseksi.
Toivottavasti eivät ymmärtäisi yhtään sen paremmin, kun kaikki mahdolliset luotettavat instanssit rokotetta suosittelevat raskaana oleville.
T. 2x rokotettu ja varhaisilla viikoilla raskaana
Perustavaa laatua oleva asia, eli ero tuli.
Ei riitaa. Keskusteltu ollaan asiasta. Olen itse edelleen epäröivällä kannalla, mies varasi itselleen ajan. Ei mulla ole oikeutta päättää sen puolesta sen enempää kuin silläkään mun puolesta. Ja vaikka en välttämättä omalle kohdalleni hyötyä rokotteesta vielä näe, oon ehkä hivenen helpottunut että mies sen päätti ottaa, työpaikkansa on sellainen että riski tartunnasta on selkeä, mun työssä ja meidän vapaa-ajassa tuo riski on miltei olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä pariskunnilla on samanlaiset arvot ja elämä ja maailma nähdään samankaltaisesti - jos näin ei ole, olet epäonnistunut elämäsi tärkeimmässä asiassa pahasti. Parinvalinnassa.
Emme ottaneet koronarokotetta. Se oli molemmille täysin itsestäänselvä asia.
Ovatko asiat todella niin heikoissa kantimissa, että epäonnistuminen elämän tärkeimmässä asiassa on kiinni rokotuksesta?
Meillä pätee itsemääräämisoikeus kaikissa olosuhteissa ja ymmärrämme olevamme yksilöitä, emmekä toistemme jatkeita.
Ensimmäinen ja toinen kappale eivät liittyneet kiinteästi toisiinsa vaan ensimmäisessä pohdittiin ikään kuin elämää ja toisessa otettiin kantaa tähän rokotusasiaan. Kappaleet voidaan kuitenkin lukea ja tulkita toisistaan irrallaan.
Rokotepassi on hyvä keksintö. Koronan aikana moneen maahan ei pääse ilman rokotepassia. Kulttuuri tapahtumiin pitää myös olla koronapassi.
Vierailija kirjoitti:
Perustavaa laatua oleva asia, eli ero tuli.
Oletko tosissasi? Olitteko naimisissa?
Eiköhän noi parit eroa jossain vaiheessa joka tapauksessa, jos se yhden rokotteen takia tapahtuisi.
Hyvissä suhteissa isoista asioista ollaan samansuuntaista mieltä ja niissä asioissa, missä ollaan eri mieltä, kunnioitetaan toista, annetaan pitää mielipiteensä ja keskitytään isoon kuvaan (jota esim yksi rokote ei ole).
Tiettyä rentoutta ja toisen hyväksymistä. Minusta on hienoakin, että on omia näkemyksiä ja mielipiteitä, joita ei väkisin jyrätä yhdensuuntaiseksi. Tai sitten jos ollaan samaa mieltä, ollaan samaa mieltä. Aika usein niin.
Mutta jotkut tosiaan ajautuu eroon joka tapauksessa. Koronalla tai ilman.
Meillä on perehdytty aiheeseen alusta lähtien monipuolisesti ja perinpohjin, koska molemmilla riskit sairastuessa suuret.
Olimme helpottuneita jo 1. rokotuksesta ja toinen lisäsi turvallisuudentunnetta.
Seuraamme tarkoin virallista ohjeistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo ollu miehen, suvun tai perheenkään kanssa mitään ongelmia, kun kaikki on tervejärkisiä eikä usko huuhaajuttuihin ja salaliittoteorioihin.
Tällainen vihapuhe on tarpeetonta, vai etkö ole mitään elämästä oppinut?
Voi, tulitko vihaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olla riidelty, mies otti rokotteen, minä en. Olen raskaana, joten sovittiin, etten ota riskiä näin varhaisilla viikoilla komplikaatioista vaan seurailen tilannetta rauhassa pidemmälle.
Sitten kun voisi sanoa samaa omista vanhemmista, miehen vanhemmista ja molempien sisaruksista. Järkyttävä painostus rokotteen ottamiseen, vaikka en tosiaankaan ole missään vaiheessa sanonut, etten ottaisi ollenkaan vaan etten ota sitä juuri nyt. En tiedä ymmärtäisivätkö paremmin, jos/kun raskaudesta kertominen tulee ajankohtaiseksi.
Toivottavasti eivät ymmärtäisi yhtään sen paremmin, kun kaikki mahdolliset luotettavat instanssit rokotetta suosittelevat raskaana oleville.
T. 2x rokotettu ja varhaisilla viikoilla raskaana
Rokotteesta on raportoitu haittavaikutuksina 22 varhaisraskauden keskenmenoa jo pelkästään Suomessa ja lisää ulkomailla. Raskaana olevia on kuitenkin rokotettu vasta heinäkuusta alkaen Suomessa aktiivisesti, osa on kylläkin varmaan saanut rokotteensa jo aiemmin, mutta silti tässä on vasta pari kuukautta mennyt. Kyllä, keskenmenot olisivat voineet tapahtua muutenkin, niin kuin Fimea asiaa rivien välistä vähättelee, mutta en ota riskiä. Eri asia jos olisin ehtinyt ottaa rokotteen (edes yhden piikin) ennen raskautta, sitten olisin kyllä ottanut sen toisenkin, ettei mene hukkaan, mutta koska olen muutenkin kotona vain esikoisen kanssa, voin odotella muutaman kuukauden sitä rokotetta. Viimeistään viimeisellä kolmanneksella voisi sen ekan piikin ottaa, koska silloin minulla on verenohennuslääkitykset (itseäni varten) muutenkin käytössä ja jos jotain komplikaatioita ilmenee, lapsella on huomattavasti paremmat mahdollisuudet selvitä.
Vierailija kirjoitti:
Mies olisi kätevästi varannut ajat peräjälkeen ja yhdelle reissulle. Siitä kieltäydyin sanomalla että se on ihan hullu ajatus. Jos tulee jotain haittoja, niin parempi ettei olla toimintakyvyttömiä yhtä aikaa. Lapsi on huollettavana eikä tukiverkkoja alle 650km, eikä oikeestaan luotettavaa tukea sielläkään.
-27-
Rokotteesta toimintakyvyttömäksi? Menetkö jäykkäkouristusrokotteesta toimintakyvyttömäksi?
Ei erilainen linja tarkoita riitaa. Meillä on ihan eri näkemys ja toinen otti, toinen ei. Ei riidan riitaa, ihan rauhassa on keskusteltu ja halattu. Ei se maailma pelastu puolisoa sättimällä.