Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin Kevan sivuilla,

Vierailija
29.09.2014 |

mun tuleva eläkkeeni, jos jäisin 63 vuotiaana työelämästä, tulisi olemaan 1400 e /kk.

-sairaanhoitaja

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sehän on vanhan eli siis nykyisen tavan mukaan laskettuja eläkke, ei vielä tämän uuden mallin mukaan?

Minulla eläke vanhan mallin mukaan olisi n. 2300 eur, jos jään eläkkeelle 63 vuotiaana, n. 2600 jos 65- vuotiaana ja n. 3600 euroa, jos 68 vuotiaana, mikä oli aikomukseni tai ehkä pitäisi sanoa tavoitteeni. Uuden mallin mukainen eläke ei ole vielä tiedossa, mutta arvioisin sen olevan jotain 2200-2500 paikkeilla jos jään eläkkeelle 65 vuotiaana ja ehkä pari kolme sataa enemmän, jos jatkan 68 vuotiaaksi työelämässä.

Mutta siis nämä uudet luvut ihan hatusta, ainoa varma asia on, että häviän ja paljon,  koska olin pois työelämästä yhdeksän vuotta opiskelun ja lapsen vuoksi, superkarttuma olisi tuonut melkein tonnin lisää eläkettä, mikäli olisin jatkanut töissä 68 vuotiaaksi.

Mutta näinhän se menee, aina joku häviää enemmän kuin muut, sille ei voi mitään. Sitä paitsi eihän sitä edes voi tietää, olisinko voinut olla töissä noin vanhaksi, ehkä olisin jäänyt työttämäksi tai joutunut muista syistä jäämään jo aiemmin eläkkeelle. Sitä paitsi, ehtiihän tämäkin malli vielä parinkymmenen vuoden kuluessa muuttua, joten turha kai siitä kiukutella. Ja pakkohan eläkkeitä on alentaa, ei siitä mihinkään pääse.

Vierailija
2/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wi me mitään eläkkeitä rulla saamaan turha niutä on laskeskella. Koko järjestelmä tuhoutuu ennen sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

keva?

Vierailija
4/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tällä hetkellä 100€/kk. 

Ei olisi kannattanut olla pitkään kotiäiti. Nyt en saa töitäkään enää mistään.

Vierailija
5/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS.fi sivuilla on juttua sitä että nykyiset kolmekymppiset tulevat luultavimmin pääsemään eläkkeelle vasta 67 vuotiaana. Että ei sinä montaa vuotta ehdi piientä eläkettä nostaa ennen kuin hautaan kipataan.

Vierailija
6/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku uskoo, että 30v päästä saa eläkettä ellei ole itse tajunnut alkaa eläkesäästäjäksi

Vierailija
7/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkän tuon ammatillisen eläkeiän käy, poistuuko kokonaan, jota silloin parikymmentä vuotta sitten piti pähkäillä ja valita?

Vierailija
8/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla luvuilla ei ole mitään merkitystä, kun ei tiedetä kuinka paljon inflaatio syö eläkkeitä ennen kuin eläkeikä koittaa. Inflaation vuoksi eläkkeen ostovoima on paljon pienempi, kuin mitä tuolla rahalla nyt saa. 1000 eurolla ei saa yhtä paljon tavaraa vuosien päästä kuin nyt, vuosittain hinnat kallistuvat. Eli käytännössä monelle on tulossa ostovoimaltaan pieni eläke.

Vierailija
9/9 |
29.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keva= kuntien eläkevakuutus.

Tän löysin Tehyn sivuilta

"Osalla kuntasektorilla työskentelevistä on vielä ns. ammatillisia ja henkilökohtaisia eläkeikiä, joihin tämä uudistus ei vaikuta."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yhdeksän