on kyllä surkeaa köyhän ihmisen elämä
Kommentit (38)
naapurilla on yksi auto enemmän kuin mulla = mä oon niin kamalan köyhä ja hävettää
Köyhyys lamaannuttaa, ei silloin pysty edes nauttimaan maisemista, kävelyistä, tähtien katselusta sun muusta ilmaisesta. Saan kyllä syötyä terveellisesti ja taloudellisesti, jonkun vaatteenkin hankittua silloin tällöin, mutta kaikki muu on kin sitten täysin suljettu pois rahan puutteen vuoksi.
Ystävien kanssa ei voi suunnitella matkoja, tapahtumiin osallistumisia, teatterimatkoja ym. eli kaikki mikä menisi viihteen tai ylipäätänsä mielnterveyttä ylläpitävään toimintaan on poissuljettu. Olen viittävailla eläkkeelle siirtymistä vailla, TE-tuella ja TT-tuella kitkutteleva. Eläke ei tule olemaan näitä suurempi, eli tätä jatkuu hamaan hautaan asti. Lusimista päivästä toiseen masennusta vastaan taistellen näillä eväillä.
Tästä voikin joku palstakommentoija vääntää jonkun maailmoja valaisevan herjan tyyliin- oma vika miksi et tee jotain - niinpä. Voisi vaikka ensinmäiseksi osoittaa työpaikan, joka ottaisi tämänikäisen töihin.....
En halua pahalla sanoa, mutta ihan kuin köyhyys olisi asenne. Moni tuntuu itsekseen hyväksyneen, että on köyhä kenties loppuelämänsä, ei edes yritä ponnistaa eteenpäin ja asennoituu sen mukaisesti eli mistään pienestäkään ei voi nauttia.
Tunnen erään ihmisen, joka vakavan onnettomuuden jälkeen ei enää kävele kunnolla, toinen käsi toimii huonosti ja aivovamman takia hän ei osaa enää kunnolla lukea tai kirjoittaa. Joutui tietenkin työkyvyttömyyseläkkeelle, joka on reilusti alle tonnin, itse asiassa saman verran kuin hänen asumiskustannuksensa. Eli täydelliset edellytykset olla köyhä, surkea, toivoton ja katkera.
Hänpä ei hyväksynytkään kohtaloaan, vaan halusi töihin. Vaikka kaikki lääkärit, puhe- ja fysioterapeutit jne olivat sanoneet, että et voi tehdä mitään työtä enää, ei onnistu. Hän haki ja haki kunnes löysi työnantajan, joka päästi hänet kokeilemaan onnistuisiko työnteko. Se onnistui lopulta paremmin kuin odotettiin, kun työtehtävät sovitettiin hänen kyvyilleen. Työnantaja saa tietysti palkkatukea, ja hän saa tienata eläkkeen päälle sen verran, että tulee ihan hyvin toimeen.
Jos arvot elämässä ovat siinä kuinka paljon voi ostella jotain, on kyllä sillä ihmisellä elämä henkisesti köyhää.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:55"] Eihän kaikkeen rahaa tarvita, ääliö. [/quote] Aika vitun moneen elämään sisältöä tuovaan asiaan tarvitaan, ääliö. [/quote] Mun sisältöä tuoviin asioihin ei tarvita lainkaan rahaa, ääliö.
[/quote]
Mikä lie vitun viherpiipertäjä oletkaan, ei kiinnosta, ääliö.
Ruoka, vaatteet, matkat, autot, sähkö jne nyt vaan maksavat rahaa. Ääliö.
Tätä asennetta nimeltä köyhyys olisi suotavaa jokaisen kokeilla. On todella helppoa vetää iänikuisia sloganeita siitä kuinka raha ei ole pääasia ja kuinka eläminen on vielä henkisestikin köyhää, jos haluaisi muutakin kuin leivän ja vaatteet. Nämä viisastelijat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan joutuneet tätä kokemaan ja silloin olisi parasta olla aivan hiljaa typerine mielipiteineen.
Toinen hyväkkäiden joukko on näitä mariginaalisia vaikeuksien kautta voittoon suitsuttelijoita, joilla kaikilla on ihme ja kumma joku vammainen ja vielä parhaassa tapauksessa monivammainen, joka hiihtää kesät talvet töihin. Näillä sankarikertomuksilla nostetaan kertojan omaa glooriaa ja annetaan pontta omille mielipiteille ja saadaan ne näin ainoaksi oikeaksi faktaksi ja toimintamalliksi ja ohjeeksi joka köyhälle.
Köyhyys voi lamaannuttaa ihmisen niin, ettei edes pysty nauttimaan näistä ilmaisista elämyksistä. Kaikki viisastelijat ja närkästyjät, kokeilu on vapaa - siitä vaan ja tulkaa sitten kertomaan ja antamaan neuvoja.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:55"] Eihän kaikkeen rahaa tarvita, ääliö. [/quote] Aika vitun moneen elämään sisältöä tuovaan asiaan tarvitaan, ääliö. [/quote] Mun sisältöä tuoviin asioihin ei tarvita lainkaan rahaa, ääliö.
[/quote]
Mikä lie vitun viherpiipertäjä oletkaan, ei kiinnosta, ääliö.
Ruoka, vaatteet, matkat, autot, sähkö jne nyt vaan maksavat rahaa. Ääliö.
[/quote]
Vaatteissa ja autossa elämän sisältö?
Aika pienessä ovat.
Nyt oli puhe muusta kuin perustarpeista.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:40"]Tätä asennetta nimeltä köyhyys olisi suotavaa jokaisen kokeilla. On todella helppoa vetää iänikuisia sloganeita siitä kuinka raha ei ole pääasia ja kuinka eläminen on vielä henkisestikin köyhää, jos haluaisi muutakin kuin leivän ja vaatteet. Nämä viisastelijat ovat juuri niitä, jotka eivät ole koskaan joutuneet tätä kokemaan ja silloin olisi parasta olla aivan hiljaa typerine mielipiteineen.
Toinen hyväkkäiden joukko on näitä mariginaalisia vaikeuksien kautta voittoon suitsuttelijoita, joilla kaikilla on ihme ja kumma joku vammainen ja vielä parhaassa tapauksessa monivammainen, joka hiihtää kesät talvet töihin. Näillä sankarikertomuksilla nostetaan kertojan omaa glooriaa ja annetaan pontta omille mielipiteille ja saadaan ne näin ainoaksi oikeaksi faktaksi ja toimintamalliksi ja ohjeeksi joka köyhälle.
Köyhyys voi lamaannuttaa ihmisen niin, ettei edes pysty nauttimaan näistä ilmaisista elämyksistä. Kaikki viisastelijat ja närkästyjät, kokeilu on vapaa - siitä vaan ja tulkaa sitten kertomaan ja antamaan neuvoja.
[/quote]
Olen köyhä ja pärjään hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:24"]
En halua pahalla sanoa, mutta ihan kuin köyhyys olisi asenne. Moni tuntuu itsekseen hyväksyneen, että on köyhä kenties loppuelämänsä, ei edes yritä ponnistaa eteenpäin ja asennoituu sen mukaisesti eli mistään pienestäkään ei voi nauttia. Tunnen erään ihmisen, joka vakavan onnettomuuden jälkeen ei enää kävele kunnolla, toinen käsi toimii huonosti ja aivovamman takia hän ei osaa enää kunnolla lukea tai kirjoittaa. Joutui tietenkin työkyvyttömyyseläkkeelle, joka on reilusti alle tonnin, itse asiassa saman verran kuin hänen asumiskustannuksensa. Eli täydelliset edellytykset olla köyhä, surkea, toivoton ja katkera. Hänpä ei hyväksynytkään kohtaloaan, vaan halusi töihin. Vaikka kaikki lääkärit, puhe- ja fysioterapeutit jne olivat sanoneet, että et voi tehdä mitään työtä enää, ei onnistu. Hän haki ja haki kunnes löysi työnantajan, joka päästi hänet kokeilemaan onnistuisiko työnteko. Se onnistui lopulta paremmin kuin odotettiin, kun työtehtävät sovitettiin hänen kyvyilleen. Työnantaja saa tietysti palkkatukea, ja hän saa tienata eläkkeen päälle sen verran, että tulee ihan hyvin toimeen.
[/quote]
Yhtä tällaista onnistunutta tarinaa kohden on kymmeniä tuhansia muita, jotka eivät kaikista yrityksistään huolimatta onnistu. Sitten on vähintään yhtä paljon niitä väliinputoajia, joilla ei ole vakavan vamman tmv. kaltaista sääliupisteitä tuottavaa ominaisuutta, joka vetoaisi riittävästi palkkatukea myöntävään työnantajaan.
Sitten vielä ihmetyttää ne onnellisessa asemassa olevat, jotka eivät tiedä masennuksesta tai vastoinkäymisistä mitään, joiden egoa paapotaan päivästä toiseen sillä kuinka erinomaisia ovat ja kuinka omalla "kovalla työllään" ovat saaavuttaneet asemansa. Heillä kyllä rittää tätä "tsemppaus" puhetta vähän liikaakin. Puhukaa vasta sitten, kun olette kerta toisensa jälkeen kuulleet, ettette kelpaa milloin mistäkin syystä. Sitten ehkä tiedätte, mistä puhutte.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:08"]Köyhyys lamaannuttaa, ei silloin pysty edes nauttimaan maisemista, kävelyistä, tähtien katselusta sun muusta ilmaisesta. Saan kyllä syötyä terveellisesti ja taloudellisesti, jonkun vaatteenkin hankittua silloin tällöin, mutta kaikki muu on kin sitten täysin suljettu pois rahan puutteen vuoksi.
Ystävien kanssa ei voi suunnitella matkoja, tapahtumiin osallistumisia, teatterimatkoja ym. eli kaikki mikä menisi viihteen tai ylipäätänsä mielnterveyttä ylläpitävään toimintaan on poissuljettu. Olen viittävailla eläkkeelle siirtymistä vailla, TE-tuella ja TT-tuella kitkutteleva. Eläke ei tule olemaan näitä suurempi, eli tätä jatkuu hamaan hautaan asti. Lusimista päivästä toiseen masennusta vastaan taistellen näillä eväillä.
Tästä voikin joku palstakommentoija vääntää jonkun maailmoja valaisevan herjan tyyliin- oma vika miksi et tee jotain - niinpä. Voisi vaikka ensinmäiseksi osoittaa työpaikan, joka ottaisi tämänikäisen töihin.....
[/quote]
Kyllä mä voin kävellä ulkona riippumatta siitä mikä saldo tilillä on.
Yhtä lailla aurinko paistaa silti.
Ja jos ei pysty katetta muuttamaan, miksipä se siitä muuttuisi suuta mutristamalla.
Tapaan huomenna ystävän - ei maksa mitään ( sekin on pienituloinen).
Tapaan kummityttöjäni välillä ja siitäkin tunnen iloa. Ei maksa mitään.
Menen sieniretkelle- ei maksa mitään ja tuottaa iloa.
Tässä osa.
Täällä köyhyys on suhteellista. Vaikka suoranaista nälkää ei näkisi ja kotona on se taulu-tv, niin pelko selviämisestä usein lamaannuttaa. Eikä kyse ole välttämättä suurista menoista tai ostoksista: jos käyn kahvilla ystäväni kanssa ja sorrun viineriin, täytyy pari päivää vetää puuroa.
Jos ystäväpiirissä ei ole muita köyhiä, jää helposti eristyksiin kun ei ole varaa osallistua mihinkään. Nautin luonnosta ja kauniista ilmasta, mutta loputtomiin ei ole kiva tehdä yksinäisiä kävelylenkkejä. Kavereita en viitsi pyytää mukaan, koska ei ole varaa mihinkään ekstraan kävelyn lisäksi.
Lucky you 33, mutta ei pidä yleistää.
Yksi seikka mitä ei oteta huomioon, mistä syystä on pudonnut tähän köyhyyden ikuiseen kuiluun. Se vaikuttaa mielialaan aika paljon ja siinä ei aurinko eikä kummityttö paljon auta. Myönnetään, että oma asenne on ratkaisevin pointti, mutta tälläkin on helppo syyllistää tyyliin; oma asenteesi tekee köyhyytesi sellaiseksi kun on eli taas oma vikasi kun et osaa olla edes köyhä.
Köyhyys kahlitsee ja holhoaa ja kukaan aikuinen ihminen ei halua olla kahlittu ja holhottu.
Jos oravan katselu, ulkona kävely ja kirjaston kirjojen lukeminen ovat ainoat vaihtoehdot, mitä tehdä koska ei ole rahaa, silloin aikuiselta ihmiseltä on viety valinnanvapaus ja se masentaa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:26"]
Miksi te köyhät ette hanki lisää rahaa? Oletteko tehneet kaikkenne asian eteen? Montako korkeakoulututkintoa teillä on? Oletteko valmiita muuttamaan mille tahansa paikkakunnalle töiden perässä? Oletteko valmiita kouluttautumaan ulkomailla tai työskentelemään ulkomailla?
[/quote]
Itse olen sairauseläkkeellä pakko-oireisen häiriön takia. En saa enää Kelalata tukea terapiaan, kävin siis 3 vuotta terapiassa mutta enää ei taloudellisesti mahdollista, joten olen siis lääkehoidon varassa.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:55"] Eihän kaikkeen rahaa tarvita, ääliö. [/quote] Aika vitun moneen elämään sisältöä tuovaan asiaan tarvitaan, ääliö. [/quote] Mun sisältöä tuoviin asioihin ei tarvita lainkaan rahaa, ääliö. [/quote] Mikä lie vitun viherpiipertäjä oletkaan, ei kiinnosta, ääliö. Ruoka, vaatteet, matkat, autot, sähkö jne nyt vaan maksavat rahaa. Ääliö. [/quote] Vaatteissa ja autossa elämän sisältö? Aika pienessä ovat. Nyt oli puhe muusta kuin perustarpeista.
[/quote]
Matkat ja asuminen nyt tuohon lisäksi.
Täällä ankeassa holhousvaltiossa koko rospuuttoajan kököttöminen olisi yhtä helvettiä, kämppä jossain sossun maksamassa neukkukuutiossa mustalaisten ja juoppojen naapurina -ei kiitos.
Jos autona olisi joku 10v vanha Toyota jolla ei pääsisi ohitse kun ohituskaista alussa joku kusipää alkaa kiihdyttää niin hermothan siinä menisi.
Joku nyt vaan edellyttää elämältään enemmän.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 14:29"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 12:55"] Eihän kaikkeen rahaa tarvita, ääliö. [/quote] Aika vitun moneen elämään sisältöä tuovaan asiaan tarvitaan, ääliö. [/quote] Mun sisältöä tuoviin asioihin ei tarvita lainkaan rahaa, ääliö. [/quote] Mikä lie vitun viherpiipertäjä oletkaan, ei kiinnosta, ääliö. Ruoka, vaatteet, matkat, autot, sähkö jne nyt vaan maksavat rahaa. Ääliö. [/quote] Vaatteissa ja autossa elämän sisältö? Aika pienessä ovat. Nyt oli puhe muusta kuin perustarpeista.
[/quote]
Matkat ja asuminen nyt tuohon lisäksi.
Täällä ankeassa holhousvaltiossa koko rospuuttoajan kököttöminen olisi yhtä helvettiä, kämppä jossain sossun maksamassa neukkukuutiossa mustalaisten ja juoppojen naapurina -ei kiitos.
Jos autona olisi joku 10v vanha Toyota jolla ei pääsisi ohitse kun ohituskaista alussa joku kusipää alkaa kiihdyttää niin hermothan siinä menisi.
Joku nyt vaan edellyttää elämältään enemmän.
[/quote]
No sulla on elämässä arvot kohdillaan jos joku auto vaikuttaa noin paljon =D Just tollaset materialistit saa mun karvat pystyyn. Ja ei kaikissa vuokrataloissa asu vaan huonoa porukkaa. Ja siks toiseks nekin on IHMISIÄ. Mut eihän sitä tollanen itsekäs rahan perässä juokseva juppi tajua. Vaan ne on sulle ihmisiä jotka ajaa hienolla autolla ja asuu 200 neliön talossa, eiks je?
[quote author="Vierailija" time="28.09.2014 klo 13:39"]
Olen miettinyt paljon köyhyyttä jäätyäni vuorotteluvapaalle viime keväänä. Minulla on viisi lasta, saan kelasta elatusmaksut ja lapsilisät, lisäksi vuorottelukorvaus tulee liitosta. Ja ihan rehellisesti, en koe, että olemme köyhiä. Nautin siitä, että saan olla aamulla kotona kun lapset lähtevät kouluun, ja että pienintä ei tarvitse viedä hoitoon. Tiedän, että monet pitävät meitä köyhinä, mutta rahaa riittää kaikkeen tarpeelliseen.
[/quote]
No miksi sä tuntisitkaan itsesi köyhäksi, jos rahat kerran riittää kaikkeen tarpeelliseen. Ihan tyhmäähän silloin olisi köyhyydestä valittaa.