Monet luulevat minun olevan lukenut ihminen, kun käytän sivistyssanoja
ja koska tiedän sellaisia asioita, mitä yleisesti monet ihmiset eivät tiedä. Tämä ei johdu siitä, että olisin lukenut, vaan siitä, että olen autisti.
Arkipäiväiset asiat sen sijaan ovat minulle haastavia.
Mitä sinusta on oletettu, vaikka et oikeasti ole sellainen?
Kommentit (7)
Eli ne sanat oli siis päässäsi syntymälahjana kun et ole niitä mistään lukenut? Ymmärrätkö niiden merkitystä ja osaatko käyttää niitä oikeassa kontekstissaan?
Korkeintaan matalakoulutetut luulevat.
Vierailija kirjoitti:
Eli ne sanat oli siis päässäsi syntymälahjana kun et ole niitä mistään lukenut? Ymmärrätkö niiden merkitystä ja osaatko käyttää niitä oikeassa kontekstissaan?
Tottakai olen ne jostain kuullut/lukenut, mutta en siis ole "lukenut ihminen", jollaisena ihmiset minua pitävät. Selviydyin juuri ja peruskoulusta. Olen aina ollut kiinnostunut kieliopista ja nautin kovasti hyvin kirjoitetuista teksteistä.
Ap
Minullakin on autisminkirjon häiriö mutta hyvä(?) yleissivistykseni johtuu nimenomaan lukemisesta. Ihan päivittäin pohdin asioita/ilmiöitä ja googlettelen vastauksia.
Haitkohan mahdollisesti sanaa korkeakoulutettu?
Luulevat sinun teeskentelevän, sillä oikeasti sivistyneet ja lukeneet ihmiset eivät käytä erikoisen paljon sivistyssanoja. Ei heidän tarvitse, sillä he osaavat ilmaista asiat selvemmin normaalipuheella.
En tiedä, mitä minusta on oletettu, mutta ehkä häkellyttävin oletus oli se, että olen eläkkeellä, kun olin työttömänä. Ehkä kyseinen henkilö ei osannut kuvitella, että näin korkeakouluttautunut voi olla työtön.
Svisistyssanojen käytön huomaa usein tällä palstalla, oikein yrittämällä yritetään tunkea niitä usein,jolloin muuttuu lähinnä huvittavaksi lauseet.
Niin, saman tai korkeamman sivistystasonhan voi saada omatoimisestikin, ei liity suoranaisesti koulutukseen.
Lukenut on eri kuin opiskellut, vaikka yleensä lukeneet on myös opiskelleita.