Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan pois hoitoalalta, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista

Pois hoitoalalta
27.08.2021 |

Mulla on vakituinen työ lähihoitajana vanhuspuolella. Työ on fyysisesti ja henkisesti raskasta kolmivuorotyötä ja tiedän, että en jaksa tätä työtä eläkeikään asti etenkään henkisen puolen takia. Nyt on ikää 43v. Muistisairaiden hoitaminen on todella uuvuttavaa. Lisäksi jatkuva kiire, poissalojen takia mennään usein vajaalla. Fyysinenkin puoli on raskasta eikä tunnu menevän ylemmälle taholle jakeluun, että tarvittaisiin lisää henkilökuntaa koska on niin paljon kahden hoitajan hoidettavia.

Irtisanoutua en voi koska sitten tulee karenssi eikä meidän talous kestä sitä. Säästöjä ei pahemmin ole koska ne meni miehen pitkän lomautuksen aikana pikkuhiljaa elämiseen. Töitä tällä pienellä paikkakunnalla on parhaiten hoitoalalla. No toki töitä on metallialalla ja kuljetuspuolella, mutta ei mulla ole niihin koulutusta tai mielenkiintoa.

Unelma mulla olisi, mutta se ei välttämättä tuota suuria rahoja. Onnistuessaan kunnolla siitä voisi tulla hyvät tulot, mutta se on Suomessa aikamoinen homma saada onnistumaan. Jollakin tavalla tämän jutun voisi tehdä töiden ohessa kun vain saisi itseään niskasta kiinni.

Opiskelua olen myös miettinyt, mutta mitä alaa. Sairaanhoitajan monimuotokoulutuksen haku olisi syyskuussa, mutta en tiedä haluanko sitäkään. Eikä sitä tiedä pääsisikö siihen edes kun hakijoita on paljon. Päiväopiskelu on mahdollista vain jos saan aikuiskoulutustukea ja eikö sitä saa vain kaksi vuotta? Työvuodet varmaan tulee täyteen, että kai sen puolesta sen saisin. Sitten se koulutus pitäisi olla sellainen, että sen jälkeen pitäisi työllistyä.

Voi huokaus, mitähän tässä oikein tekisi.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen helppo väliaikainen vaihtoehto olisi mennä töihin osastonsihteeriksi. Sama palkka mitä lähihoitajilla ja rennompi työ jos ei ole paljoa puhelinpalvelua.

Vierailija
2/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa miettinyt pääsemättä mihinkään lopputulokseen. Mikä lie toinen ala työllistäisi? Ei ole varaa valmistua kortistoon. Sinänsä tykkään hoitotyöstä, mutta työolot viime vuosina muuttuneet ihan paskoiksi eikä sijaisia saa mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanoudut ja teet keikkaa sen karenssin ajan?

Samaa työtähän se todennäköisesti on mutta ainakin vuorot ja vapaat saa valita itse.

Karenssin jälkeen saat päivärahaa ja voit myös lisäksi keikkailla jos haluat.

Vierailija
4/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai pidät virkavapaata ja menet kokeilemaan työskentelyä johonkin toiseen työpaikkaan samalle alle. Muutama väsynyt työkaveri teki näin ja palasivat vuoden jälkeen takaisin alkuperäiseen työpaikkaansa senkummempia mukisematta enään🤓

Vierailija
5/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse lähihoitajan koulutuksella ollut ajanvarauksessa, toimistotyössä, sihteerinä ja vastaanottosihteerinä. Kyllä vaihtoehtoja löytyy kun saa jalkaa oven väliin ja kokemusta eri tyyppisistä hommista. Hakijoita tällaisiin töihin on kyllä paljon.

Vierailija
6/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te hoitajat AINA jaksatte valittaa...Jos työ on hirveää niin kyllä sen pystyy vaihtamaan eikä silloin mitään karensseja mietitä vaan etsitään joku muu toimeentulo tilalle. Pitäisikö sinua siis elättää kun ei huvita tehdä töitä

Vierailija
7/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen helppo väliaikainen vaihtoehto olisi mennä töihin osastonsihteeriksi. Sama palkka mitä lähihoitajilla ja rennompi työ jos ei ole paljoa puhelinpalvelua.

Ei tällä paikkakunnalla ole tuollaisia töitä tarjolla enkä tiedä onko ihan lähikunnissakaan. Keskussairaala on 85km:n päässä. 

Vierailija
8/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa työtähän se todennäköisesti on mutta ainakin vuorot ja vapaat saa valita itse.

Mä haluan pois hoitoalalta. Lisäksi keikkailu tuo epävarmuutta jossa elin jo useamman vuoden kun ei ollut vakipaikkaa. Nyt on edes vakipaikka mikä on iso turva talovelalliselle.

Vierailija
9/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintovapaalle, aikuiskoulutustuella ja puristat koulun siihen kahteen vuoteen, näin toimitaan, kun/jos oma talous ei kestä pidempiä opintoja. 

Vierailija
10/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tarvitse irtisanoutua ei ei ,ottaa ensin työlomaa "toisen viran hoitoa varten",sopii esimiehen kanssa keikkalaiseksi ryhtymisestä ja sitten vasta myöhemmin irtisanoutuu ja jatkaa keikkalaisena.tosiaan saa valita työvuorot,paitsi jos tilalle otetaan uusi...Jos on pari muutakin paikkaa niin silloihan ei ole hätää.

Ite keikkailin sillai,tein puuttuvia vuoroja ja öitä,pidin sapatti vuotta omasta duunista

Vierailija
11/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vaihtaa työpaikkaa sellaiseen missä resurssit ovat hyvät niin ei tule uupumusta. Työpaikkoja on kyllä saatavana ihan hyvin. Yksi vaihtoehto voisi olla lisäkoulutus vaikka sairaanhoitajaksi ja silloin valinnanvaraa on vielä enemmän. Joka tapauksessa aina löytyy vaihtoehtoja ja työttömäksi jääminen ei kannata todellakaan.

Vierailija
12/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs läksit?

Vierailija
13/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti kaltaisesi marisija sieltä oikeasti myös lähtee!

Ritsapi#lu - vaihda jo levyä. Marssimusiikin aika meni jo.

Vierailija
14/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te hoitajat AINA jaksatte valittaa...Jos työ on hirveää niin kyllä sen pystyy vaihtamaan eikä silloin mitään karensseja mietitä vaan etsitään joku muu toimeentulo tilalle. Pitäisikö sinua siis elättää kun ei huvita tehdä töitä

Älä lue näitä jos ottaa päähän! Ihan yhtälailla alalla kuin alalla valitetaan! Ja ihan turha aukoa päätään jos ei ole päivääkään kokemusta hoitoalan töistä!

Ei niitä töitä niin vain sormia napsauttamalla vaihdeta. Aikuisen ihmisen pitäisi tuollainen tajuta sekä pitäisi osata lukea mitä aloituksessa luki. Tämä on pieni paikkakunta jossa ei noin vain töitä vaihdeta. 

Kovasti sun kaltaiset ihmiset soittaa suutaan, mutta tuosta sunkin viestistä huomasi heti, että todellisuudentaju on pahasti hukassa. 

Vierailija
15/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myp kirjoitti:

Tai pidät virkavapaata ja menet kokeilemaan työskentelyä johonkin toiseen työpaikkaan samalle alle. Muutama väsynyt työkaveri teki näin ja palasivat vuoden jälkeen takaisin alkuperäiseen työpaikkaansa senkummempia mukisematta enään🤓

Mä olen vuosien varrella tehnyt töitä monessa eri paikassa ja tiedän, että samaa peetä se on joka paikassa. Tämä ei ole vaihtoehto vaan haluan pois tästä työstä.

Vierailija
16/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi kouluttautumisessa on se huono puoli, että vaikka opinnot vievät aikaa, niin palkka ei nouse juuri paskankaan vertaa ja edelleenkään et pääse eroon hoitoalasta, jota ehkä jo inhoat, sen nöyryyttävän, alistavan, alentavan, orjuuttavan, alipalkkaa maksavan,  hierarkisen suhtautumisen työntekijöihinsä vuoksi! Kysy työnantajalta, voisiko sinulle järjestää työvuorottelua eli joku muu ottaisi työsi ja sinä hänen työt määräajaksi? Jotain muuta kuin vanhuksia vaihteeksi?

Vierailija
17/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vaihtaa työpaikkaa sellaiseen missä resurssit ovat hyvät niin ei tule uupumusta. Työpaikkoja on kyllä saatavana ihan hyvin. Yksi vaihtoehto voisi olla lisäkoulutus vaikka sairaanhoitajaksi ja silloin valinnanvaraa on vielä enemmän. Joka tapauksessa aina löytyy vaihtoehtoja ja työttömäksi jääminen ei kannata todellakaan.

Ei täällä ole lukuisia yksikköjä mistä valita töitä. Enkä halua olla tällä alalla niin mitä se paikan vaihtaminen auttaa.

Vierailija
18/18 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi kouluttautumisessa on se huono puoli, että vaikka opinnot vievät aikaa, niin palkka ei nouse juuri paskankaan vertaa ja edelleenkään et pääse eroon hoitoalasta, jota ehkä jo inhoat, sen nöyryyttävän, alistavan, alentavan, orjuuttavan, alipalkkaa maksavan,  hierarkisen suhtautumisen työntekijöihinsä vuoksi! Kysy työnantajalta, voisiko sinulle järjestää työvuorottelua eli joku muu ottaisi työsi ja sinä hänen työt määräajaksi? Jotain muuta kuin vanhuksia vaihteeksi?

Tämän työnantajan yksiköt tällä seudulla on vanhusten asumispaikkoja eli ei mitään hyötyä tuosta olisi. Eikä se auta kun haluan pois hoitoalalta, ainakin raskaasta kenttätyöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi