Onko haittaa jos 13 kk ikäinen lapsi ei syö paljon kiinteitä?
Kommentit (34)
Lapsen pääasiallinen ravinnonlähde 1-vuotiaaksi asti on äidinmaito. Loogisesti ajatellen 13 kk ikäisen lähes pääasiallinen ravinnonlähde on äidinmaito eli suosituksen mukaan vähän yli puolet tulisi jo muusta ruuasta. Alle 1-vuotiaana pitäisi ensin syöttää maito, että se kelpaa varmasti ja päälle mössö / sormiruokaa. Vanhemmille toisin päin. Pikkuhiljaa imetyksen merkitys vähenee luonnollisesti ja aikanaan loppuu. Jos lapsi kasvaa normaalisti, niin eiköhän tuo oppine syömään ihmisten tapaan aikanaan. Sulla on kuitenkin ihan vauva vielä.
Eikö lapsi syö mitään viljatuotteita?
Meillä oli 6 kk:n ikäisenä aivan erilainen tahti ja kuukautta aiemmin oli aloitettu maistamiset. Aamuisin ja iltaisin syötiin lautasellinen puuroa, lounas oli liha-kasvisateria, välipala hedelmää ja päivällinen kasvisateria. Erityisesti puuro maistui. Jokaisen aterian päälle tarjottiin sitten rintaa.
Puolivuotiaasta alkaen äidinmaito ei riitä lapselle esim. raudan ja proteiinin suhteen, ja kun itse kerran kävin läpi, mitä kaikkea ne puutokset tekevät, niin ei tullut mieleenkään kikkailla ruoan suhteen ja tunkea tissiä suuhun vain, jotta itselläni olisi hyvä olo. Lapsi ei tarvitse suuria määriä erilaisia ruoka-aineita, mutta jos ne puuttuvat, päästään monenlaisiin kehitysongelmiin, yhtenä suurimpana aivojen kehitys. Hyvinhän ne lapset kasvavat pelkällä maidollakin mutta painosta ei tässä ole kysymys. Olen erityisopettaja ja ihan aina kun oppilaana on koulutettujen vanhempien lapsi, mietin, mitä ravintoaineita on ensimmäisen vuoden aikana jätetty huomiotta, kun korostetaan äidinmaidon tärkeyttä. Kehitysmaiden lapsilla on huomattavasti alempi älykkyysosamäärä, ja siellähän se äidinmaito on lapsen pääasiallinen ravinto 2-vuotiaaksi asti.
Minä pystyin imettämään esikoistani 1v3kk:n ikäiseksi, vaikka söikin erinomaisen hyvin muuta ruokaa. Tämän jälkeen lapsi itse halusi lopettaa imetyksen. Ei ollut myöskään huolta yöimetyksistä, lopetti ne itse 8 kk:n ikäisenä. Ihanko oikeasti joku pitää imetystä niin tärkeänä, ettei halua vaarantaa sitä tarjoamalla lapselle normaalia ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 09:11"]
Meillä oli 6 kk:n ikäisenä aivan erilainen tahti ja kuukautta aiemmin oli aloitettu maistamiset. Aamuisin ja iltaisin syötiin lautasellinen puuroa, lounas oli liha-kasvisateria, välipala hedelmää ja päivällinen kasvisateria. Erityisesti puuro maistui. Jokaisen aterian päälle tarjottiin sitten rintaa.
Puolivuotiaasta alkaen äidinmaito ei riitä lapselle esim. raudan ja proteiinin suhteen, ja kun itse kerran kävin läpi, mitä kaikkea ne puutokset tekevät, niin ei tullut mieleenkään kikkailla ruoan suhteen ja tunkea tissiä suuhun vain, jotta itselläni olisi hyvä olo. Lapsi ei tarvitse suuria määriä erilaisia ruoka-aineita, mutta jos ne puuttuvat, päästään monenlaisiin kehitysongelmiin, yhtenä suurimpana aivojen kehitys. Hyvinhän ne lapset kasvavat pelkällä maidollakin mutta painosta ei tässä ole kysymys. Olen erityisopettaja ja ihan aina kun oppilaana on koulutettujen vanhempien lapsi, mietin, mitä ravintoaineita on ensimmäisen vuoden aikana jätetty huomiotta, kun korostetaan äidinmaidon tärkeyttä. Kehitysmaiden lapsilla on huomattavasti alempi älykkyysosamäärä, ja siellähän se äidinmaito on lapsen pääasiallinen ravinto 2-vuotiaaksi asti.
Minä pystyin imettämään esikoistani 1v3kk:n ikäiseksi, vaikka söikin erinomaisen hyvin muuta ruokaa. Tämän jälkeen lapsi itse halusi lopettaa imetyksen. Ei ollut myöskään huolta yöimetyksistä, lopetti ne itse 8 kk:n ikäisenä. Ihanko oikeasti joku pitää imetystä niin tärkeänä, ettei halua vaarantaa sitä tarjoamalla lapselle normaalia ruokaa?
[/quote]
Nyt ei ole kuitenkaan ole kyse kehitysmaassa asuvasta lapsesta...
Minun tehtävänäni on tarjota ravinteikasta ja monipuolista ravintoa, lapsi itse päättää kuinka paljon syö.
Lapseni saa ihan varmasti rautaa ja proteiinia tarpeeksi, sillä lihaa/kalaa/kanaa tai kananmunaa on lähes joka aterialla tarjolla. Rauta-arvot on kontrolloitu (ihan laskimoverinäytteestä). Viljatuotteita syömme melko vähän, nistä on monia haittoja ja niillä on turha täyttää pientä vatsaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 12:01"]
[/quote]
Minun tehtävänäni on tarjota ravinteikasta ja monipuolista ravintoa, lapsi itse päättää kuinka paljon syö.
Lapseni saa ihan varmasti rautaa ja proteiinia tarpeeksi, sillä lihaa/kalaa/kanaa tai kananmunaa on lähes joka aterialla tarjolla. Rauta-arvot on kontrolloitu (ihan laskimoverinäytteestä). Viljatuotteita syömme melko vähän, nistä on monia haittoja ja niillä on turha täyttää pientä vatsaa.
Ap
[/quote]
Täysjyväviljat ovat erittäin terveellisiä! Aamu- ja iltapuurot kehiin senkin muotiruokailijat!
Sitä paitsi viljoja pitäisi olla ruokavaliossa enne 6 kk iässä keliakiariskin minimoimiseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 12:01"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Täysjyväviljat ovat erittäin terveellisiä! Aamu- ja iltapuurot kehiin senkin muotiruokailijat!
Sitä paitsi viljoja pitäisi olla ruokavaliossa enne 6 kk iässä keliakiariskin minimoimiseksi.
[/quote]
Meillä on eri näkemys asiasta. Annan lapsen mahan täytteeksi mieluummin muita paljon ravitsevampia ruokia. Toki syömme viljaa, mutta paljon vähemmän kuin suositellaan.
Ap
Se, että lapselta pitää tarkistaa rauta-arvot, kertoo kikkailevasta vanhemmuudesta. Lapsi on projekti ja häntä "aivopestään" sen sijaan, että hän saisi monipuolista ruokaa. Sitten todistellaan verikokeilla, että pysyy se lapsi hengissä tälläkin projektilla.
Taas saa imettävä äiti kuraa niskaan tällä palstalla.
Maailmanlaajuinen suositus imetyksen kestollehan on kaksi vuotta, tai niin kauan kuin äiti ja lapsi haluavat. Tässä vielä WHO:n sivuilta tietoa kiinteistä ruuista ja imetyksestä.
http://www.who.int/features/qa/21/en/
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:03"]
Se, että lapselta pitää tarkistaa rauta-arvot, kertoo kikkailevasta vanhemmuudesta. Lapsi on projekti ja häntä "aivopestään" sen sijaan, että hän saisi monipuolista ruokaa. Sitten todistellaan verikokeilla, että pysyy se lapsi hengissä tälläkin projektilla.
[/quote]
Ei kerro mistään sellaisesta. Lapseni saa varmasti monipuolista ruokaa. Rauta-arvot on tarkistettu muusta syystä, josta en kerro tarkemmin.
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:17"]
Lapselle tarjotaan ruokaa 4-5 krt päivässä, syö sen verran kuin haluaa. Väkisin en voi häntä syöttää.
1 v-neuvolassa oli 10660g/78 cm.
Ap
[/quote]
Ei kai se ruoka maistu kun juo niin paljon maitoa. Ei tuon ikäinen saa pelkästä maidosta tarvitsemiaan ravintoaineita.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 13:04"]
Taas saa imettävä äiti kuraa niskaan tällä palstalla.
Maailmanlaajuinen suositus imetyksen kestollehan on kaksi vuotta, tai niin kauan kuin äiti ja lapsi haluavat. Tässä vielä WHO:n sivuilta tietoa kiinteistä ruuista ja imetyksestä.
http://www.who.int/features/qa/21/en/
[/quote]
Joo imetystä suositellaan kaksi vuotta KIINTEIDEN OHELLA. Ei sen maidon kuulu olla se pääasiallisin ruoka tuossa iässä.
Kyllä tuon ikäisen pitäisi saada enemmän kiinteitä kuin lutkuttaa tissiä
Eikö tuossa iässä jo pidä syödä ihan oikeaakin ruokaa? :O Anna nyt ruokaa sille lapselle eikä tissiä.
Ei ole. Omani söi vasta 1v2kk, sitä ennen eli pelkällä rintamaidolla ja hyvin kasvoi! Nykyään reipas eskarilainen joka syö hyvin ja monipuolisesti.
Lapselle tarjotaan ruokaa 4-5 krt päivässä, syö sen verran kuin haluaa. Väkisin en voi häntä syöttää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:16"]Ei ole. Omani söi vasta 1v2kk, sitä ennen eli pelkällä rintamaidolla ja hyvin kasvoi! Nykyään reipas eskarilainen joka syö hyvin ja monipuolisesti.
[/quote]
Lisään vielä, että kiinteitä tietenkin tarjottu jo 6kk iästä. Itse tehtyjä, kaupan, sormiruokaa, kotiruokaa. Mitään ei huolinut, ei kenenkään syöttämänä. Sitten 1v2kk kiinnostus rintaa kohtaan väheni ihan yhtäkkiä, lopetin sen tarjoamisen kokonaan ja ruoka rupesi maistumaan. Täysin pakottamatta. Lapsi pärjää kyllä noin yksi vuotiaaksi rintamaidollakin!
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:17"]Lapselle tarjotaan ruokaa 4-5 krt päivässä, syö sen verran kuin haluaa. Väkisin en voi häntä syöttää.
Ap
[/quote]
Kuulostaa jo aivan erille kuin aloituksessa annettiin ymmärtää. Ja lapsi syö enemmän, kun ei roiku tississä niin usein
Vähemmän sitä tissiä niin alkaa ruokakin maistua paremmin.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 22:17"]Lapselle tarjotaan ruokaa 4-5 krt päivässä, syö sen verran kuin haluaa. Väkisin en voi häntä syöttää.
Ap
[/quote]
Juuri näin ap, teet ihan oikein. Pahin mitä voit tehdä on pakottaa syömään! Kireys ja painostus ruokailutilanteessa ei johda mihinkään! Jos lapsi kasvaa, kehittyy ja voi hyvin, niin ei ole mitään hätää.
[quote author="Vierailija" time="26.09.2014 klo 23:03"]
Saako lapsi rautaa riittävästi? Äidinmaidossa on liian vähän rautaa kasvavalle lapselle ja hemoglobiini voi laskea hyvinkin alas. Hoitamaton anemia voi aiheuttaa pysyviä haittoja ääritapauksissa.
Nyt kannattaa rytmittää selkeämmin ruokailuja, jotta lapselle kehittyy välillä oikea nälkäkin. Lapsentahtinen imetys on ihan hyvä asia mutta lapsen on opittava syömään muutakin ruokaa ja siihen tarvitaan aikuisen apua. Vuoden iän jälkeen viimeistään imetys vasta ruokailujen jälkeen, mielellään ruokajuomana on vettä tai maitoa. Yritä kehittää rytmi ruokailuje, ulkoilunen ja päiväunien avulla. Ruuaksi kannattaa tarjota maistuvia ruokia, jotta lapsi ensin edes oppii kunnon aterioinnin.
[/quote]
Lapsen rauta-arvohommat on ok, on kontrolloitu ja muutamaan kuukauden päästä tarkistetaan. Meillä on selkeät rytmit, ulkoiluineen ja ruoka-ajat ovat aika tarkat. Ruokajuomana vettä, en anna vielä lehmänmaitoa lapselle.
Ap