Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuossa Hese-keississä on kyllä syy vanhemmissakin

Vierailija
27.08.2021 |

Kesätyöt ja työelämän aloittavalle nuorelle pitäisi kertoa työehdoista ja tesseistä ynnä muista oikeudellisista asioista jo kotna. Luin tuota juttua, että ei saada palkkaa, ei ole taujoa, tehdään palkatta ylitöitä. Ei nuori voikaan tietää, mikä on sallittua. Kertokaa te lapsillenne, mikä on oikein ja valistakaa. On myös liitot, mihin kannattaa liittyä saadakseen vastavoimaa työnantajille ja tukea luottamusmiehiltä vaikkapa. Omalle lapselle olen näitä teroittanut; kaikkeen ei tarvitse suostua ja omista eduistaan täytyy pitää huolta.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pykologiset testit pitävät huolen, että töihin otetaan vain helposti alistuvia.

Vierailija
2/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla vanhemmilla ole tietoa noin villeistä työpaoikoista.  Itse olen ollut vain isoilla  työnatajilla , tai kaupunki ja valtio. Ei  siellä tommosia laittomuukis ollut, Palkka tuli aina ajallaan ja aina pääsi  syömään ,mutta itse piti  puolustaa vuoroaan syödä.  Ei tehty ilmaista työtä, se merkattiin  työlistaan ja omaan almanakkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa löytää syyllisen jostain, tulee sitä etsiä sieltä missä se todennäköisimmin on. On kohtuutonta syyllistää työntekijöiden vanhempia tässä tapauksessa Hesburgerin omistajatahon ohjeistuksista. Syy on vain ja ainoastaan yrityksen omistajassa, joka vastoin kertomaansa, on täysin tietoinen siitä, kuinka yrityksessä toimitaan.

Vierailija
4/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo  haastaatelussa  on jotenkin pieni tunne ettei taida tulla mtään ei kannata mennä.  Etukäteen kannattaa ottaa selvää  minkälaista siellä on olla. Nuorila teetteän  kaikkea mihin vain suostuvat. Kai ne lait löytyy  netistä.

Vierailija
5/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 20- vuotias asuu jo omillaan. Eikä kaikkien vanhemmat anna työelämävinkkejä.

Vierailija
6/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kerrottu, ja koulussa on kerrottu.

Mun teini oli onneksi niin sitkeä, että etsi uuden työn oltuaan tuolla kolme päivää.

Sanoi että juu, ei, kiitos riitti.

Vierailija
7/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa, että vaikka on nyt 19, ei edelleenkään allekirjoita mitään sopimusta tms ilman että luetuttaa sen meillä vanhemmilla.

Tämä ei ole mitään nössöyttä, vaan tervettä järkeä. Itsekin luetan kaikki omat sopimukseni siskoni juristimiehellä.

Vierailija
8/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, vanhempana ratkaisin asian niin, että käskin lapseni hakea hyväksi tietämääni reilua työpaikkaa. Oppii siellä, miten kuuluu mennä työajanseuranta, työterveys, tauot, vessassakäynnit, lomat, lomarahat, matkakorvaukset, työvaatteet, työvälineet jne. Helpompi sitten huomata, jos tulevissa työpaikoissa kusetetaan näissä.

MUTTA

täytyy itsekin sanoa, että nämä kusettajat ovat taitavia. Käyttävät sammakon keitto -taktiikkaa. Eli työpaikan ongelmat tulevat vasta vähitellen ilmi ja yksi kerrallaan. Eivät ne kerro työhönottohaastattelussa kusetuksistaan. Niitä tulee vaan pikkuhiljaa ilmi. Työkaverit eivät käy syömässä, jolloin ymmärrät itsekin alkaa lyhentämään taukojasi ja lopulta korvaamaan ne röökitauolla, tai jos et polta, et käy silläkään. Vessassa käyt salaa, jos pääset. Töihin tulet kipeänä sen jälkeen, kun saat ekan kerran kamalat huudot, kun ilmoitat olevasi vatsataudissa. Kotiin ymmärrät lähteä kesken päivän, kun tarpeeksi monta kertaa kehotetaan ja kaikki muutkin lähtee, säästämään työnantajalle voittoja omasta palkastasi. Illalla tai yöllä jäät ylitöihin, kun et halua olla porukan petturi. Vain kimppakyydillä kulkevat pelastuvat ylitöiltä ja yösiivouksilta. Et tee matkalaskuja, kun työkaverit kertovat,  etteivät hekään niitä tee. Virheitä pelkäät sen jälkeen, kun joudut virheistä henkilökohtaiseen puhutteluun, tai suoraa v*ttuiluahan se on, varsinkin kun et ole saanut kunnollista työhönperehdytystä, kun ei kukaan ole ehtinyt antaa. Kutsu puhutteluun käy kuuluvasti omalla nimelläsi ja samalla hetkellä kaikki muutkin tietää, että nyt toi yksi on mokannut jotain. Virheitä pelätessäsi huijaat ennemmin vaikka asiakasta kuin jäät virheestä kiinni pomollesi. Nopeutta et pysty parantamaan enää yhtään, niin alat sähläämään, sehän näyttää kuitenkin tehokkaalta. Eikö?

Vierailija
9/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat sanoo, että "sellaista se on, ei töissä aina ole kivaa" ja nuori jatkaa orjatyötä, koska muuten karenssia pukkaa ja rahaa on saatava. Jos et ole huomannut, tässä yhteiskunnassa ei nuoria juurikaan kuunnella tai arvosteta. Nuorella on vain oma kokemusmaailmansa, ei paremmasta tiedä jos ei ole parempaa kokenut. Kun jatkaa orjatöissä, ymmärtää paremmin, miksi on niin paljon alanvaihtajia, työkyvyttömiä ja burn outin saaneita, ja ajattelee, että tällaista työelämä on. 

Vierailija
10/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikilla vanhemmilla ole tietoa noin villeistä työpaoikoista.  Itse olen ollut vain isoilla  työnatajilla , tai kaupunki ja valtio. Ei  siellä tommosia laittomuukis ollut, Palkka tuli aina ajallaan ja aina pääsi  syömään ,mutta itse piti  puolustaa vuoroaan syödä.  Ei tehty ilmaista työtä, se merkattiin  työlistaan ja omaan almanakkaan.

No on sulla kuitenkin kokemusta työaikalainsäädännöstä ynnä muista työntekoon liittyvistä oikeuksista ja velvollisuuksista? vaikka ei sillä, on kyllä ihan aikuisiakin ihmisiä, joita voisi vetää nenästä työpaikalla kuinka lystää. Eivät uskalla vaatia mitään jne.

Vierailija
11/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä lienee aikaa kun olet töissä siellä isolla työnantajalla esim Hesellä. Nykyään ei merkkailla almanakkoihin vaan kellokortti on päivän sana.

Vierailija
12/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vika?

Ei minun lapseni mitään ole opiskeljapaikkakunnalla kysellyt työpaikoista?

Hän haki ja sai töitä. 

Mikä AP:tä painaa?

Kaikki tämän kaltaiset ongelmat ovat TYÖNANTAJAN vastuulla, ei muiden.

Vierailija
13/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole vieläkään oppinut, että tekijä on ainoa syyllinen.

Vierailija
14/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelatkaa niitä ongelmia jos paikallinen sopiminen olis kunnolla käytössä x) Osa jengistä tekis ihan ilmasiks töitä.

Vierailija
15/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä uusi "vanhempien syyeä" avaus. Mihin ikään ja miltä kaikilta kusetuksilta vanhempien pitäisi lapsiaan suojella?

Vierailija
16/16 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pykologiset testit pitävät huolen, että töihin otetaan vain helposti alistuvia.

Meinaat, että hesessä on psykologiset testit kaikille työntekijöille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi