Millainen avioehto teillä on?
Ollaan laatimassa omaa avioehtoamme. Tarkoitus on sulkea avio-oikeus pois eron varalta, mutta jättää se kuolemantapauksessa voimaan. Niin kutsuttu romanttinen avioehto.
Nyt tuli ensimmäistä kertaa vastaa, että avioehdossa voidaan määrätä, että vainajalla ei ole avio-oikeutta lesken omaisuuteen, mutta leskellä on avio-oikeus ensiksi kuolleen omaisuuteen. Eli kuoli sitten köyhempi tai varakkaampi puoliso, niin leski saa puolet kuolleen omaisuudesta. Onko kellään vastaavaa omassa avioehdossaan? Onhan laillisesti ihan pätevä ehto?
Kommentit (7)
Meillä molemmilla on omia lapsia, joten ehto rajaa pois sekä aiemmin hankitun omaisuuden että perityn omaisuuden. Yhdessäoloaikana hankittu omaisuus on yhteistä riippumatta siitä, kumpi sen on hankkinut.
Ei ole. lakimies sanoi ettei kannata tehdä kun olimme avioituessa nuoria ja käytännössä varattomia.
Päädyttiin pysymään avoliitossa. Kuoleman varalle koti 50-50, keskinäinen testamentti ja yhteiselle lapselle lakiosa. Mä en varmaan ota testamenttia vastaan, vaan annan mennä lapselle (jos jo (lähes) aikuinen silloin), mies sen tarvitsee voidakseen pitää kodin kokonaan itsellään.
Me tehtiin yksinkertaisesti avioehto avioeron varalta. Olemme olleet yhdessä nuoresta asti ja asunto on ostettu ja maksettu yhdessä. Muuten kumpikin on hankkinut mitä on lystännyt omilla rahoilla.
Käytittekö avioehdon tekoon lakimiestä vai kirjoititteko sen itse jonkun mallin pohjalta? Maksoiko paljon?
Vierailija kirjoitti:
Käytittekö avioehdon tekoon lakimiestä vai kirjoititteko sen itse jonkun mallin pohjalta? Maksoiko paljon?
Tilasin laadinnan netistä. Maksoi vajaan 80 €.
Omaisuus jaetaan kuollessa, mutta erossa pidämme omamme. Pitää varmaan lähivuosina muuttaa alkuperäistä avioehtoa hieman, koska olen perimässä osuuden mökistä joka halutaan pitää omassa suvussa.