Hirvee stressi aiheuttaa hammassärkyä???
Ihan ihme juttu jo toista kertaa mulla, eli tosi stressaavassa elämäntilanteessa iskee lisäksi kauhee hammassärky! Eka kerta oli, kun tein opinnäytetyötä yötäpäivää, niin tuli niin järkyttävä hammassärky, ettei edes särkylääkkeiden avulla pystynyt nukkumaan.
Nyt tilanne on sellainen, että olen tukevasti raskaana, ja meidän asunnossa on putkiremppa kesken. Ja kun remppamiehet on kivasti häslänneet kaikkea ja remppa on myöhässä aikataulusta, joten hirvee stressi päällä, että kai se nyt tulee valmiiksi siihen, kun väliaikaiskämpästä pitää lähteä ja ennen kuin synnytän! Nyt tiesin, että mulla on reikä hampaassa, ja oon jonossa paikkaukseen, mutta tää yllättäen alkanut särky on ihan hirveää, pakko päästä nopsaan lääkäriin.
Ootteko kokeneet vastaavaa? Onko jotain selitystä sille, miksi hammassärky iskee just silloin, kun on muutenkin kauhea stressi?
Kommentit (17)
16 oli siis ap, jonka lainauskin meni väärin... :(
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:36"]Ekalla kerralla hampaassa oli kyllä niin paha reikä, että jouduin juurihoitoon. Ja nyt siis kyseessä hammas, jossa reikä todettu kunnallisella, mutta joudun jonottamaan toimenpideaikaa kuukausia... reikä ei ole vaivannut ennen mutta nyt alkoi hirveä särky. ap [/quote]Varaa särkypäivystykseen pääset heti
Harmi kyllä en päässyt, vaan akuuttiaikoja ei enää ollut, kun pääsin ajanvaraukseen läpi. Ja heti kahdeksalta soitin... Näin meillä Turussa.
[/quote]
[/quote]Soita huomenna uudestaan. Sanot että särkee niin kamalasti ettet kestä. Varmasti pääset! Ei ne päästä jos ei vaadi.
Itse ainakin puren hampaita yhteen varsinkin yöllä niin paljon että alkaa särkeä kun stressaan.
Ei vaan puret ja narskuttelet hampaitasi öisin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:34"]Ei vaan puret ja narskuttelet hampaitasi öisin.
[/quote]
Joka johtuu siitä stressistä.
Ekalla kerralla hampaassa oli kyllä niin paha reikä, että jouduin juurihoitoon. Ja nyt siis kyseessä hammas, jossa reikä todettu kunnallisella, mutta joudun jonottamaan toimenpideaikaa kuukausia... reikä ei ole vaivannut ennen mutta nyt alkoi hirveä särky.
ap
Kuten jo sanottu, todnäk puret ja narskuttelet hampaita öisin. Se yleensä lisääntyy stressin aikana.
Mullakin iskee, johtuu narskuttelussa unissani. Stressaantuneena usein heräänkin siihen kun puren hampaani niin kovin yhteen että oikein kirskahdus kuuluu. Pahimmillaan on ollut lähes kaikki hampaat kipeät ja koko leuan lihakset jumissa. Auts. Olen myös pari hammasta purrut narskuttelullani halki ja tarvinnut juurihoitaa halkeamisen takia.
Hankkikaa purentakiskot, ihan ehdottomat stressipurijoille! Pyytäkää hammaslääkäriltä, kyllä niitä kunnalliseltakin puolelta saa kunhan vaan kysyy.
Niin joo, kyllähän toi yhteenpureminen varmaan lisää painetta hampaassa, niin sit alkaa särkeä.
On kyllä niin sellanen olo, että ei tätäkin vielä... :( En edes saanut akuuttiaikaa tälle päivälle, nyt sit lasken pennosia, että olisko varaa mennä yksityiselle.
Ap
Hermopaine vai verenpaineko aiheuttaa tämän.
Kyllä hampaiden narskuttelu aiheuttaa särkyä. Itsekin olen käynyt särkypäivystyksessä ja silloin rakennettiin just taloa. Reikää ei löytynyt, mutta olen jyystänyt hampaani tasaisiksi stressin vuoksi. Purukisko tosiaan voisi olla hyvä idea, mutta se maksaa myös julkisella puolella noin 300 euroa. Sillä voisi kuitenkin pelastaa hampaansa pahemmilta kiillevaurioilta.
Symppaan sua ap, toi on just kamalaa! Vielä on kunnallinen hammashoito on mitä on...
Sulla voi myös olla niskahartian ja päännyökkääjälihaksen jäykkyyttä, jälkimmäisen triggerkipu heijastuu leukaan, tuntuu hammassäryltä. Yhdistyy usein just stressin aiheuttamaan yölliseen puremiseen. Kannattaa hierotuttaa päännyökkääjälihakset ja kallonpohja hyvin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:54"]
Hermopaine vai verenpaineko aiheuttaa tämän.
[/quote]
Kun hampaita puree tiukasti yhteen, painuvat ne hieman sisäänpäin (hampaissa on hitusen joustoa vaurioiden ehkäisemiseksi, ne ovat säikeillä hitusen löysästi kiinni leukaluussa) ja juurenkärki puristuu leukaluuhun kiinni. Juurenkärjessä on aukko hampaan sisälle, tästä aukosta kulkevat hermot ja verisuonitus hampaaseen. Kovaa purressa tuo hermo- ja verisuoniosa siis painuu lyttyyn. Tilanne vastaa lähinnä sitä että olet jättänyt sormesi oven väliin. Hammas voi mennä jopa kuolioon tästä syystä jos puristus on pitkäkestoista.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:36"]Ekalla kerralla hampaassa oli kyllä niin paha reikä, että jouduin juurihoitoon. Ja nyt siis kyseessä hammas, jossa reikä todettu kunnallisella, mutta joudun jonottamaan toimenpideaikaa kuukausia... reikä ei ole vaivannut ennen mutta nyt alkoi hirveä särky.
ap
[/quote]Varaa särkypäivystykseen pääset heti
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.09.2014 klo 10:36"]Ekalla kerralla hampaassa oli kyllä niin paha reikä, että jouduin juurihoitoon. Ja nyt siis kyseessä hammas, jossa reikä todettu kunnallisella, mutta joudun jonottamaan toimenpideaikaa kuukausia... reikä ei ole vaivannut ennen mutta nyt alkoi hirveä särky. ap [/quote]Varaa särkypäivystykseen pääset heti
Harmi kyllä en päässyt, vaan akuuttiaikoja ei enää ollut, kun pääsin ajanvaraukseen läpi. Ja heti kahdeksalta soitin... Näin meillä Turussa.
[/quote]