Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos keliakia verikoe negatiivinen, jatkaako lääkäri tutkimuksia?

Vierailija
25.08.2021 |

Vatsavaivat kyseessä

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vehnässä on muutakin myrkkyä kuin se gluteeni

Vierailija
2/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokemusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
4/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu aiheeseen gluteeniherkkyys.

Vierailija
5/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24077239/

Non-Celiac Gluten sensitivity: the new frontier of gluten related disorders

Vierailija
6/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vehnä on niin käsiteltyä ja kaukana alkuperäisestä, jonka vuoksi monet saavat siitä vatsavaivoja, vaikkei olisi diagnosoitua keliakiaa.

Kyseessä on jonkinlainen vehnä allergia, tai siis niiden lisä- ja käsittelyaineiden allergia.

Olen kuullut että niin muillakin kuin itsellä, olen kokeillut syödä jonkin pienen myllyn "alkuperäisestä vehnästä" valmistettuja leipiä, eikä ole tullut vatsavaivoja. 

Eli mahdollisesti testaa itse, en tiedä olisiko ns. orgaaninen vehnä tässä sopiva, ehkä, ehkä ei.

Minulla oli testitulos negatiivinen ja vatsavaivoja, mutta niitä ei tule tuosta "ainosta alkuperäisestä vehnästä" mutta esim rukiista, mikä on kurja juttu koska pidän ruisleivästä.

Vierailija
7/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26109797/

Diagnosis of gluten related disorders: Celiac disease, wheat allergy and non-celiac gluten sensitivity

Vierailija
8/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0006322310002507

Markers of Gluten Sensitivity and Celiac Disease in Recent-Onset Psychosis and Multi-Episode Schizophrenia

"

Conclusions

Individuals with recent-onset psychosis and with multi-episode schizophrenia who have increased antibodies to gliadin may share some immunologic features of celiac disease, but their immune response to gliadin differs from that of celiac disease."

Tiesittekö että epilepsiaa hoidetaan ketogeenisellä ruokavaliolla?

Vierailija
9/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
10/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaukisen mukaan gluteeniherkkyydestä ei tiedetä vielä paljoakaan. On kyllä todettu, että tätä vaivaa esiintyy, mutta sen diagnosoimiseen ei ole hyvää testiä.

https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/201809032201177660

Kaksi kolmesta keliaakikosta ei tiedä sairastavansa keliakiaa - hoitamattomuus lisää syöpäriskiä

1. Iho-oireet

2. Vatsaoireet

.3. Pahoinvointi

4. Anemia

5. Aftat

6. KeskenmenotToistuvat keskenm

.7. Kasvun hidastuminen

Vierailija
11/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatka

Vierailija
12/20 |
25.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
13/20 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jatka, ystäväni kohdalla ei ainakaan jatkettu, hän on pysytellyt kuitenkin gluteenittomana ihan omatoimisesti ja olonsa on parempi.

Vierailija
14/20 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla lääkäri laittoi vielä lähetteen kolonoskopiaan, koska olin laihtunut normaalipainoisesta alipainoiseksi jatkuvan ripulin vuoksi.

Vierailija
15/20 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Vaikka vanhemmat diagnosoituja keliaakikkoja ja itsellä tismalleen samat vaivat. Aloitin silti gluteenittoman ja koska oireet hävisivät, en aio palata koskaan entiseen. Jatkuva väsymys ja ilmavaivat olivat itselläni pahimmat oireet ennen gluteenitonta ruokavaliota.

Tässä taudista ei luultavasti tiedestä vielä kovin paljoa. Onko kyseessä edes sairaus vai ominaisuus? Ja jos on oireita mutta tutkimukset eivät vielä paljasta mitään, onko kyseessä kytevä keliakia, joka tarvitsisi vielä vuosien tai vuosikymmenien gluteenialtistuksen varsinaisesti puhjetakseen? Arvailua vain.

Vierailija
16/20 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin jatkuu.On otettu keliakia,kilpirauhasen,kortisoni tms.kokeet. Nyt vatsaultra...Ei syytä vielä selvillä.

Vierailija
17/20 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/20 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on geenitestissä todettu keliakia-alttius, mutta keliakia ei näy testeissä koska olen ollut gluteenittomalla vuosia. Eräs lääkäri sanoikin, että pitäisi syödä gluteenista ruokavaliota jotta keliakia näkyisi testissä. En tiedä sitten...

Vierailija
19/20 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri olisi ottanut koepalan jos olisin halunnut. Kummallisia on nämä nykyajan vatsavaivat, kun itse voin syödä kohtuullisia määriä esim. durumia tai etnokaupan vehnäleipiä mutta välillä jo kaupan leipä- tai hiutalehyllyllä alkaa hiki valua. Myös perunat, varsinkin kuorelliset, saavat aikaan saman reaktion. Ja siis ei ole vain yksi marketti vaan useammassa sama reaktio. Ainoa selvä allergia mikä on löydetty on timotei. Joten mietin, voisiko olla torjunta-aineet tai Suomen maaperä mikä tämän tekee? Kuulostaa oudolta, tiedän, mutta onko joku muu huomannut vastaavaa?

Vierailija
20/20 |
07.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri olisi ottanut koepalan jos olisin halunnut. Kummallisia on nämä nykyajan vatsavaivat, kun itse voin syödä kohtuullisia määriä esim. durumia tai etnokaupan vehnäleipiä mutta välillä jo kaupan leipä- tai hiutalehyllyllä alkaa hiki valua. Myös perunat, varsinkin kuorelliset, saavat aikaan saman reaktion. Ja siis ei ole vain yksi marketti vaan useammassa sama reaktio. Ainoa selvä allergia mikä on löydetty on timotei. Joten mietin, voisiko olla torjunta-aineet tai Suomen maaperä mikä tämän tekee? Kuulostaa oudolta, tiedän, mutta onko joku muu huomannut vastaavaa?

Et siis suostunut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi