Loppuvuoden verot, mitä nyt pitää tehdä, jotta välttyy isolta veroprosentilta?
Verottaja varoittaa ihmisiä, että kannattaa tarkistaa loppuvuoden tulot ja veroprosentti. Miten teen, olen itse arvioinut loppuvuoden tulot 50 000, mutta silti verottaja on arvioinut ne 47 000 joten sen mukaan on määritelty veroprosentti varmaan alakanttiin nNapsahtaako korkeampi veroprosentti sitten loppuvuoden tilistä?
Kommentit (22)
Kannattaa käydä ilmoittamassa etukäteen jos tietää että tuloja tulee enemmän. Muuten ottavat loppuvuodesta isomman veroprosentin mukaan. Toisaalta saahan ne rahat sitten takaisin veronpalautuksena myöhemmin.
Mitä hyväpalkkaista työtä voi tehdä ilman alkeellisintakaan käsitystä veroasioista?
Vierailija kirjoitti:
no omal esimiehel tai palkanmaksuun ottaa yhteyttä ja pyytää nostaan prosenttia,näin oon ite joskus tehnyt,kun töitä ollu enemmän. voi myös tilata uuden verokortin tämänhetkisil tuloil ja lähettää työnantajal ja palkanmaksuun.
Pelkkä pyyntö nostaa veroprosenttia ei vaikuta verokortin tulorajaan, vaan mikäli tuloraja ylittyy, menee ennakonpidätys lisäprosentilla. Fiksuinta on tehdä muutosverokortti omaverossa, ja lähettää se palkanlaskentaan.
Hei, kun tässä on nyt se pointti, että olen tehnyt muutosverokortin jo ja arvioinut tuloni suuremmaksi (oma arvio), silti verokortissa näkyy se verottajan määrittelemä summa.
Vierailija kirjoitti:
Hei, kun tässä on nyt se pointti, että olen tehnyt muutosverokortin jo ja arvioinut tuloni suuremmaksi (oma arvio), silti verokortissa näkyy se verottajan määrittelemä summa.
Ei voi pitää paikkaansa. Muutosverokortti tehdään itse arvioimallesi summalle.
Muutosverokortti tehdään itse, eli olet itse mogannut jotenkin. Sekoittanut brutot ja netot tai ilmoittanut alkuvuoden maksut väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi pitää paikkaansa. Muutosverokortti tehdään itse arvioimallesi summalle.
No pitääpä kirjautua uudestaan sivulle ja katsoa, että veroprosentti tulee sen arvioidun tulojen mukaan
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyväpalkkaista työtä voi tehdä ilman alkeellisintakaan käsitystä veroasioista?
Ainakin peppukipupuolueen kansanedustajilta se varmaan onnistuu.
Omaverossa syöty kaiken uudelleen ja lasket uuden verokortin
Vierailija kirjoitti:
Muutosverokortti tehdään itse, eli olet itse mogannut jotenkin. Sekoittanut brutot ja netot tai ilmoittanut alkuvuoden maksut väärin?
Niin tehdään muutoskortti itse ja omilla pankkitunnuksilla, kyllä se tiedetään. Tulot olen katsonut suoraan palkkakuitista vuoden alusta. Tiedän, että palkankorotusta tulossa..
Vierailija kirjoitti:
Lähetitkö sen palkanlaskijalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tehdään muutoskortti itse ja omilla pankkitunnuksilla, kyllä se tiedetään. Tulot olen katsonut suoraan palkkakuitista vuoden alusta. Tiedän, että palkankorotusta tulossa..
Ota ne alkuvuoden tulot ja ennakonpidätykset tulorekisteristä, niin ei tarvitse miettiä meneekö oikein.
Olet varmaan täyttänyt tiedot tammikuusta lähtien ja uuden vuoden verokortti lähtee aina helmikuusta. Tammikuun verot on maksettu vanhan kortin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan täyttänyt tiedot tammikuusta lähtien ja uuden vuoden verokortti lähtee aina helmikuusta. Tammikuun verot on maksettu vanhan kortin mukaan.
Tammikuussa kyllä maksetaan vanhalla verokortilla, mutta tammikuun tulot on tämän vuoden tuloja.
Siinä on sellainen kohta jossa lukee käytätkö tulorekisterin arviota vai omaa arviota. Sitten ruksitat sen oman arvion ja sen arvion. ta-daa.
Vierailija kirjoitti:
Sitten sinä haet taas UUDEN muutosverokortin.
Muista että se alkuperäinen verokortti on ajalle 1.2.2021-31.12.2021 joten koskee vain 11 kk:n tuloja. Jos et muuttanut muutosverokorttia alkamaan 1.1.2021 alkaen koskee sekin samaa aikaväliä.
Tammikuun verothan menivät 2020 veroprosentin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten teen, olen itse arvioinut loppuvuoden tulot 50 000, mutta silti verottaja on arvioinut ne 47 000
Minä en tekisi tuossa tilanteessa (muutaman tonnin ero) yhtään mitään. Kyllä se verotus siitä sitten aikanaan oikenee sellaiseksi kuin pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sinä haet taas UUDEN muutosverokortin.
Muista että se alkuperäinen verokortti on ajalle 1.2.2021-31.12.2021 joten koskee vain 11 kk:n tuloja. Jos et muuttanut muutosverokorttia alkamaan 1.1.2021 alkaen koskee sekin samaa aikaväliä.
Tammikuun verothan menivät 2020 veroprosentin mukaan.
Siitä huolimatta tammikuun tulot ovat mukana vuoden 2021 kokonaistuloissa. Kun tehdään muutosverokortti, aiempien verokorttien päivämäärillä ei ole enää merkitystä.
En viitsi alkaa muutella ennakonpidätysprosenttiani, ei tässä enää eletä kädestä suuhun. Jos näyttää siltä, että joulukuu menee lisäprosentille, niin menköön. Voinhan sen "menetyksen" tasata ottamalla myyntivoittoja osakesalkustani. Tai otan vaikka muutaman päivän palkatonta vapaata; työnantaja suhtautuu tuohon palkkasäästöön erittäin myönteisesti.
no omal esimiehel tai palkanmaksuun ottaa yhteyttä ja pyytää nostaan prosenttia,näin oon ite joskus tehnyt,kun töitä ollu enemmän. voi myös tilata uuden verokortin tämänhetkisil tuloil ja lähettää työnantajal ja palkanmaksuun.