Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies pitää minua yhä "pikkutyttönä"?

Vierailija
24.09.2014 |

Olemme noin 25v. pariskunta, mies dippainssi, minä ekonomi. Seurusteltu ollaan pari vuotta ja suurimmilta riidoilta säästytty. Ylipäätään mukavaa yhteiseloa, molemmilla vasta alkanut ura ja harrastuksia.

Nyt olen kuitenkin herännyt siihen, kuinka mies vähättelee minua, saavutuksiani ja tavoitteitani. Esimerkiksi saatuani töissä uuden tehtävän ja pienen palkan koroituksen, sanoi mies tyyliin "kiva juttu, mutta ei sinun tarvitse liikaa ponnistella. Minähän se perheen elättäjä olen". Tällä hetkellä tienaan itse (150€, ei paljon, mutta...) enemmän kuin mies. Kun lapsista tulee puhe, mies olettaa minun heivaavan urani vähintään siihen asti kun lapset menevät kouluun. Tekihän hänen äitinsä niin ja isänsä huolehti perheestä..

Sama teema jatkuu muuallakin. Olen entinen sm-tason urheilija lajissani, nykyään yhä aktiiviharrastaja. Miehestä on kiva kun minäkin "puuhailen jotain kotitöiden ja töiden" lisäksi, eli treenaan n. 6-10h viikossa.

Kutsuu minua "höpsöksi" ja "kultsuksi", sekä joskus, hyi ällötys, edustusvaimoksi. Myös kaikki kehut mitä saan, liittyy ulkonäköön, esimerkiksi hyvään perseeseen. Tutkinnosta, työmenestyksestä, tai mistä tahansa älyä vaativasta tuskin muistaa mainita.

Koen, että mies vähättelee minua. Olen kuitenkin itsenäinen nainen, jolla on koulutus ja haaveita. En halua olla mikään edustusvaimo, joka elää myöntyen ja mukaillen miehen mielipiteitä ja suunnitelmia. Toki parisuhde rakentuu kompromisseille, mutta molemmat osapuolet tulee ottaa huomioon.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla taitaa olla vähän höpsökkä miekkonen... :)

Vierailija
2/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes olet alkanut parisuhteeseen tuollaisen sovinistin kanssa? Itselleni nuo piirteet ovat totaalinen turn off ja ne huomataan kyllä heti kun ihmiseen tutustuu yhtään paremmin.

Vierailija
4/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on kovin perinteiset ja vanhanaikaiset sukupuoli- ja sukupuoliroolikäsitykset. Ei tuommoisesta sitten kovin suurta haittaa ole, jos miehelle kuitenkin on ok ettet elä kuten hän odottaa, esim. jää kotiäidiksi jos lapsia tulee. Ärsyttäväähän se voi olla mutta jos suhde on muuten hyvä niin itse ainakin voin tuollaisen ihan hyvin hyväksyä. 

Omassa miehessä vähän samaa vikaa, ja se on se mitä eniten ihmettelen, että miksei se edes 14 vuoden avioliiton jälkeen ole huomannut että hänen stereotyyppinsä naisista, jotka on käsittääkseni hänelle lapsuudenkodissa opetettu, eivät pidä paikkaansa. Meilläkin minä tienaan merkittävästi enemmän kuin mies, olen matemaattis-teknisellä alalla, ja miehen mielestä esim. naisista ei ole tekniikan hommiin, naisten tärkein ominaisuus on olla kaunis ja hyvä äiti, ja naisten tienaaminenkin on sitä että kiva jos jotain pikkurahaa tuo elättäjän palkan lisäksi... Aina kun puhuu noita, mietin että eikö se huomaa että tuossa on jotain vikaa mitä hän sanoo, jos vertaa ihan omaan tilanteeseemme...

Vierailija
5/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan katsot ettet lyttäänny miehen alle ja ala pitää itseäsi "pikkutyttönä". Sanoisin miehelle ihan suoraan, että tuo kuulostaa vähättelevältä ja onko hänellä jotain ongelmia sen kanssa että olet itsenäinen etkä tarvitse elättäjää.

Vierailija
6/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän moni mies näkee asiat noin! 

Vierailija
7/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkan koroitus"? Oletko sukua kenties Finskin ex-johtajalle? Tuolla kirjoitustaidolla päätynet itsekin jonkin valtionyhtiön tj:ksi.

Vierailija
8/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisi siltä että miehellä on paha asenneongelma. Ala vihjailla sille että yleensä se jää lapsia hoitamaan kotiin, joka tienaa vähemmän. Puhu miten mies sopisi hyvin koti-isäksi jne. Katso miten reagoi.

Vierailija
9/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kyllä, että kotikasvatuksella on tässä suuri merkitys. Mieheni varttui perinteisessä insinööri-kotiäiti -perheessä, minä puolestani harrastavassa ja matkustavassa lääkäriperheessä, jossa myös äiti päivysti ja kouluttautui jatkuvasti.

Olen myös valmis olemaan poissa töistä sen vuoden, jopa kaksi kun lapsia tulee. Tämä siksi, koska mielestäni Se on parasta lasten kannalta. Ongelmana on vain miehen mustavalkoinen ajattelutapa, jossa naisen tulisi tehdä kaikki uhrauksen perheensä eteen. Tiedän, että tämän miehen kanssa on minun tingittävä urasta, harrastuksista ja unelmista (muutto Sveitsiin jne.). Nyt vain mietin kannattaako se.

Ja 8:lle, sinulla on hieman vääristynyt käsitys mitä uralla menestyminen vaatii. Onneksi ei täydellisyyttä kuitenkaan ;)

Vierailija
10/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 09:57"]

Tiedän kyllä, että kotikasvatuksella on tässä suuri merkitys. Mieheni varttui perinteisessä insinööri-kotiäiti -perheessä, minä puolestani harrastavassa ja matkustavassa lääkäriperheessä, jossa myös äiti päivysti ja kouluttautui jatkuvasti. Olen myös valmis olemaan poissa töistä sen vuoden, jopa kaksi kun lapsia tulee. Tämä siksi, koska mielestäni Se on parasta lasten kannalta. Ongelmana on vain miehen mustavalkoinen ajattelutapa, jossa naisen tulisi tehdä kaikki uhrauksen perheensä eteen. Tiedän, että tämän miehen kanssa on minun tingittävä urasta, harrastuksista ja unelmista (muutto Sveitsiin jne.). Nyt vain mietin kannattaako se. Ja 8:lle, sinulla on hieman vääristynyt käsitys mitä uralla menestyminen vaatii. Onneksi ei täydellisyyttä kuitenkaan ;)

[/quote]

Itse en olisi ollut tuohon valmis, jos oikeasti miehen takia olisi ollut tingittävä urasta, harrastuksista ja unelmista. Minulla onneksi noin ei ole, vaan mies antaa minun ihan rauhassa tehdä mitä vaan, mutta ei vaan jotenkin ota sitä järin vakavasti, koska olen nainen. Hänestä kun kaikki naisten puuhastelut on jotain oikeiden hommien leikkimistä. Mutta hyvä että antaa minun vapaasti leikkiä esim. uraleikkiä ;) 

t. 5

Vierailija
11/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään vihjailuja. Jos tiedät miehen olettavan, että heivaat urasi ja jäät kotiäidiksi, kai olet kertonut hänelle, että näin ei todellakaan tule tapahtumaan? Vai oletko vain kuunnellut tuollaista ja antanut miehen pitää luulonsa? Kerro nyt hyvä ihminen ajoissa ja jatkuvasti, että jos lapsia tulee, sinä odotat teillä molemmilla olevan tasapuoliset roolit sekä vanhempina että perheen elättäjinä. Jos se hänelle tökkii jo tässä vaiheessa kun lastensaannista vain keskustellaan, sen pitäisi kertoa sinulle ja paljon. Älä hyväksy mitään hymähtelyä ja vähättelyä, kun kerrot omista tavoitteistasi, vaan pyydä että mies kuuntelee ajatuksella. Haluatko löytää itsesi 10 vuoden päästä tilanteesta, jossa teillä on pari lasta täysin sinun vastuullasi ja molemmilla täysin eri näkemys siitä, mikä olisi hyvä tapa hoitaa perhettä? 

Vierailija
12/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vasta näin tuon 10-vastauksen, oletko se sinä ap? Mieti nyt tosiaan tarkkaan, miksi pidät kohtuullisena, että sinun pitäisi olla ainoa, joka parisuhteessa joustaa omista tavoitteistaan. Uskotko ihan oikeasti, että niin pitäisi olla? Uskotko, että olet pidemmän päälle onnellinen tuossa systeemissä? t. 12

Vierailija
13/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla niin että sun suurempi palkkaa ottaa pahasti miehen itsetunnolle. Keskustelun paikka.

Vierailija
14/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin meitä naisia alennetaan. Hymyssä suin kehutaan "nätiksi pikku tytöksi". Poikia kehutaan ja kannustetaan saavutuksista, tyttöjä käytöstavoista ja itsensä laittamisesta. Pikkupojille opetetaan että he saavat tehdä ihan mitä vaan aikusena, pikkutytöille opetetaan että sinun tulee olla kiltti ja hoitaa kotia ja vauvaa.

Nyt olet nähnyt kivan hymyn taakse. Aiotko vain jäädä tilanteeseen, vai haluatko löytää elämääsi tasa-arvoisen suhteen, jossa sinua ei alenneta palvelijaksi? Ihan oma valintasi.

Vierailija
15/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemalla tuollaisen miehen kanssa, kannustat häntä olemaan tuollainen

Vierailija
16/16 |
24.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2014 klo 09:04"]Miehelläsi on kovin perinteiset ja vanhanaikaiset sukupuoli- ja sukupuoliroolikäsitykset. Ei tuommoisesta sitten kovin suurta haittaa ole, jos miehelle kuitenkin on ok ettet elä kuten hän odottaa, esim. jää kotiäidiksi jos lapsia tulee. Ärsyttäväähän se voi olla mutta jos suhde on muuten hyvä niin itse ainakin voin tuollaisen ihan hyvin hyväksyä. 

Omassa miehessä vähän samaa vikaa, ja se on se mitä eniten ihmettelen, että miksei se edes 14 vuoden avioliiton jälkeen ole huomannut että hänen stereotyyppinsä naisista, jotka on käsittääkseni hänelle lapsuudenkodissa opetettu, eivät pidä paikkaansa. Meilläkin minä tienaan merkittävästi enemmän kuin mies, olen matemaattis-teknisellä alalla, ja miehen mielestä esim. naisista ei ole tekniikan hommiin, naisten tärkein ominaisuus on olla kaunis ja hyvä äiti, ja naisten tienaaminenkin on sitä että kiva jos jotain pikkurahaa tuo elättäjän palkan lisäksi... Aina kun puhuu noita, mietin että eikö se huomaa että tuossa on jotain vikaa mitä hän sanoo, jos vertaa ihan omaan tilanteeseemme...
[/quote]

Minunkin mieheni puhuu naisista yleisesti vähätellen, mutta kun kysyn "Ai miten niin, entäs minä?" niin vastaus on "sä oot eri asia". En sitten tiedä mitä tuosta pitäisi tuumata. Mutta Ap:lla on ehkä eri juttu, jos mies vähättelee nimenomaan häntä.