Oletko kohdannut luonnossa ikinä pöllöä?
Kommentit (14)
Liity paikalliseen lintuyhdistykseen ja osallistu pöllöretkelle. Tiirasta voi myös seurata, missä on nähty eri pöllöjä. Itse olen nähnyt eri pöllöjä aika usein, kun lenkkeilen koiran kanssa myös hämärän aikaan. Varislintujen mekkalan perusteella voi onnekas nähdä myös huuhkajan.
Omalla pihalla asustaa pöllö. Viime kesänä kuvasin kolme pientä pöllönpoikasta puun oksalla istumassa kauniisti rivissä.
Muutaman kerran nähnyt pöllön lentävän, kerran nähnyt kun istui oksalla ja pyöritteli päätään.
Ensimmäinen mieleeni jäänyt pöllö oli 50-luvun puolivälissä tunturipöllö Kuopion lähellä. Viimeisimpiä näkemiäni on täällä etelämmässä lapinpöllö muutaman vuoden takaa.
Onneksi tässä ei kysytä "kaupunkipöllöistä", niitähän etelän kaupungit on tulvillaan.
Huuhkaijan joskus lapsena. Oli mökkitien varrella puun oksalla.
Kerran yöllä kotiin ajaessamme istui pöllö keskellä tietä.
Ja toisen kerran mökillä tulimme syyspimeässä terassille vilvoittelemaan, kun huuhkaja lensi ylitsemme. Se oli vähän aavemaista pilkkopimeässä ( mieheni tykkää jostain syystä siitä, että mökillä ollaan välillä ihan pimeässä ) .
Täällä keskellä peltoja ja metsää näkee useinkin lentelevän ihan pihalla. On pöllöjä, on huuhkajia, joten näkee usein.
Pihapiirissä asustellut jo vuosia muutamia, joten pöllö on tuttu. Samoin varpushaukka ja huuhkaja, kaulushaikara, taivaanvuohi... Riittää, että menee maalla ulos ja kuikuilee puupeltojen suuntaan, siellä on paljon lintuja metsosta lähtien.
Kerran näin kun vilkaisin keittiön ikkunasta ulos. Istui sähkölangalla ikkunaa vastapäätä ja tuijotti sisään. Ja tämä tapahtui pk- seudulla, että ei ihan "luonnossa".
Yksi kerta jäi erityisesti mieleen. Kyseessä oli päiväpöllö joka piti matalaa "heheheheehehehe" ääntä. Kehtasi siinä naureskella kun minä ja puolisoni oltiin juuri vähän eksyksissä UK-puistossa ja yritettiin parhaillamme selvittää uutta suuntaa. Sain siitä pöllöstä kuvan tai sitten se kuva oli kokonaan toisesta pöllöstä, todennäisesti aivan toinen pöllö. Kuvan pöllön tunnistin myöhemmin hiiripöllöksi.
Monta kertaa ja eri pöllöjä, joista lentävä huuhkaja on suorastaan mykistävä näky.
Kerran iltalenkillä pienen koiran kanssa, oli pakko ottaa koira syliin, kun pöllö alkoi kaarrella yläpuolella siihen malliin, että koirasta tulee kohta iltapalaa.
Yhtenä talvena meidän pihapuussa istui huuhkaja parin viikon ajan joka päivä. Meidän pihalla oli silloin paljon myyriä, joita se pyysi ja lähti jatkamaan matkaa, kun myyrät oli syöty. Helmipöllöjä täällä kuulee lähes joka kevät, mutta ne on niin pieniä, että harvoin näkee.
En ole minäkään. Haluaisin myös nähdä, taitavat vaan liikkua eri aikaan kuin minä😊