Miksi ihmisiä ahdistaa jos jollain ei ole verhot auki päivällä?
Tuli mieleen, kun vedin verhoa alemmas, kun aurinko alkoi paistaa sisälle, että joku oli ottanut stressiä verhoistani. Tuli mieleen, että joku haluaisi nähdä tänne sisään.
Kommentit (57)
Avaan myös keittiöstä aamuisin mutta sitten sieltä alkaa aurinko porottaa niin sisälle, että pakko vetää alas. Esim makkareista, en jaksa enää kiskoa niitä ylös alas, kokemusta on nimittäin siitä että unohdan verhon auki ja sitten riisun ja sisällä valot, ulkona pimeä. Tuossa on taloja ihan vastapäätä ja tie. ap
Pidän aina verhoja kiinni, parempi se on kuin että naapurit näkis mut alasti joka kerta ku tuun suihkusta O.o Enkä muista/jaksa availla niitä välilllä.
Minulla on aina verhot kiinni, koska vastapäisestä talosta näkee meille suoraan. Hemmetin laatikkokerroatalot liian lähekkäin ahdettuna >.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa onko jollain naapureilla aina verhot auki vai ei, mutta itse ahdistun asunnossa, jossa on sälekaihtimet alhaalla/verhot kiinni jatkuvasti. Mua alkaa heti jotenkin ahdistaa, jos joku laittaa sälekaihtimet kiinni kun olen asunnossa sisällä. Tulee ahdas ja tunkkainen olo, kun ei ole enää valoa ja avaraa tilaa ympärillä. En nyt tietenkään ala kenellekkään motkottamaan verhoista/sälekaihtimista, asunnossa asunnon tavalla. Ja ymmärrän myös niitä, jotka asuvat jatkuvasti verhot kiinni, ei kutita mun pyllyä :D
Itse en laita edes pimeällä sälekaihtimia kiinni, vaikka tänne kyllä näkee kadulta jos vain osaa katsoa. Kuljen myös alasti asunnossa, mutta mielummin otan sen että joku näkee vilauksen tissistä, kuin ahdistuksen tunteen sälekaihtimien ollessa kiinni. Kesällä on tosin pakko pitää sälekaihtimia päivisin kiinni kun aurinko porottaa suoraan monta tuntia, mutta silloin ahdistus ei ole niin paha kun sälekaihtimien välistä tulee kuitenkin valoa ja kuumasta johtuva huono olo voittaa ahdistuksen.
Ainut jolloin olen sinut suljettujen sälekaihtimien kanssa, on kun menen nukkumaan ja haluan että on säkkipimeää, enkä herätä heti aamulla ensimmäisiin valonsäteisiin.
Koska perhesurma.
"Ja naapurissa on oudon hiljaista, on verhot olleet kiinni jo viikon. Isä sanoi: Tehneet mitä tehneet, se niiden oma asia on. Se niiden asia on" (Sir Elwoodin hiljaiset värit: 10 tikkua laudalla.)
Tätä mäki oon aina miettiny. Meillä on verhot kiinni aamusta aamuun. Eli aina.
En tykkää, että kukaan näkisi meidän asuntoon sisälle ja en muutenkaan tykkää auringonvalost tms. Mä rakastan pimeyttä ja sitä saan meillä, kun olen oikeanlaiset verhot ikkunoihini änkeny. Tosin, vieraita ku tulee ni ekana "Ompas teillä täällä pimeetä, kui te ette piä verhoi auki." ja isäni taas on aina rempoos verhoi sit auki, mut onneks sen ku tietää millon isi tulos käymää ni osaa ite jo aukoo verhot siks aikaa. :D
Tykkään välillä pitää joitain päiviä putkeen makkarin ikkunaverhoja ikkunan edessä koska se luo huoneesta mukavan pehmeän. Lapseni kuoli ja välillä maailma vaan ahdistaa. Oma koti, meidän vanhempien huone on silloin tavallaan rauhallisuudensija.
Joskus koitan availla verhoja jo aikasin ja tehdä jotain reippaana niin naapurit kuvittelee että me ollaan lapsen kuolemasta päästy yli.
Ihan sama onko muilla auki vai kiinni. Itse en pysty päivän valolla olemaan sisällä verhot kiinni. Hyi puistatus!
Meillä on olkkarissa isot ikkunat eikä koskaan vedetä verhoja eteen. Sälekaihtimia ei edes laitettu rakennusvaiheessa eikä sen jälkeenkään. Jos naapureita kiinnostaa meidän ruuanlaitto tai telkkarin katteli niin saa katsella. Verhoista ja kaihtimista tulee tunkkainen ja pölyinen olo.
Meillä on usein kaihtimet kiinni monestakin syystä. Kesällä puutalo kuumenee sekunnissa, jos yksikään verho on auki. Talvella ollaan kuin näyteikkunassa, koska talon vierestä menee vilkas tie ja naapureiden ikkunat on liian lähellä.
Ärsyttää myös se, että verhojen ollessa auki kaikki pöly näkyy inhottavasti. Jos huoneet on sekaisin ei halua, että ne näkyy muualle. Iltaisin ei voi rauhassa hillua alasti, jos verhot unohtuu auki.
Eikös Suomessa ole ihan tapana pitää verhot/sälekaihtimet visusti kiinni? Oli hassua kun kävin Amsterdamissa joskus ja saattoi ihan keskustassa nähdä kun joku katselee telkkua verhot auki (pimeällä) alimmassa kerroksessa :D
Meillä on ikkunoiden välissä aurinkosuojaverhot, joista me nähdään itse hyvin läpi. Me pidetään niitä käytännössä aina alhaalla. Ulkoa päin ne näyttää tavallisilta vaaleilta rullaverhoilta, jotka on kiinni. Minusta on ihanaa, kun ei tarvitse veivata ees taas. Ainoastaan makkareissa olevat pimennysverhot avataan ja suljetaan päivittäin.
Meillä naapurit kans aina noteeraa onko muilla verhot kiinni vai auki ja jos on kiinni niin miksi ihmeessä. Ratkaisin ongelman pitämällä kaihtimia aina auki, mutta hommasin sellaiset tosi ohuet valoverhot näköesteeksi, ettei nyt ihan kaikki näy. Aurinkoisella puolella on aina kaihtimet kiinni, ettei tönö lämpene liikaa, mutta siellä ei naapurit pääse verhoja hämmästelemään.
Mä en itse koskaan edes huomaa naapureiden verhoratkaisuja, en esim tälläkään hetkellä tiedä kolmen lähimmän naapurin verhojen asentoa. En edes tiedä minkälaiset verhot niillä on, onko kaihtimia rullaverhoja vai jotain muuta.
Asutaan rivitalossa ja keittiön verho on välillä päivälläkin kiinni. Meillä on valkoiset verhot joista valo paistaa läpi. Syynä kiinni pitämiseen on että mies oleilee usein boxereissa ja itselläni välillä pikkuhousut ja toppi. En halua naapureiden näkevän sisäänn. Kai tästäkin tavasta pitäö luopua kun lapset kasvaa ja kaverit tulee varmaan ovelle koputtamaan ja muutenkin.
Olohuoneessa on aina auki kun on metsään päin.
Meillä on kaihtimet kiinni, koska jostain syystä saan luonnonvalosta hyvin helposti erittäin pahan migreenin. Suvussamme usealla on sama vaiva. Mieheni ei alussa uskonut tätä ollenkaan. Lopulta kun sitten riitojen päätteeksi sai tahtonsa läpi ja minut vessaan oksentamaan ja itkemään pääkivun kourissa, alkoi ymmärtää paremmin.
Nyt en ihan ymmärtänyt otsikkoa! Siis joitakin ahdistaa, jos toisen ikkunassa ei ole verhot auki! Mitähän vittua?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 15:37"]
Muakin se ahdistaa, en tiedä miksi. Siis jos omassa kodissa on. Tulee niin sulkeunut ja masentunut fiilis. Jos taas jollain tuttavalla on verhot kiinni, niin tulen surulliseksi hänen puolesta: eli olen varma että hänellä on masennus ja haluaisin piristää ja auttaa ja ottaa kädestä kiinni ja taluttaa ulkomaailmaan. Siten että ensin avataan verhot ja katsotaan miten kaunis taivas on ja luonto on =). Se on siis jotain myötätuntoa ja sellaista, että kaikilla muillakin ihmisillä pitää olla iloista ja hyvää. En osaa muuten selittää.
[/quote]
Tässä kohtaa taas voisi muistuttaa näistä introvertti ja ekstrovertti piirteistä. Minä olen introvertti ja yksityisyys painaa vaakakupissa todella paljon. Siksi pidän ikkunoita kiinni. En ole ahdistunut tai mitään. Nautin omasta itsekseni olosta ja haluan olla varma että olen yksin. Olet varmaan ekstrovertti ja siksi koet että tuomallla toista ulospäin saat tämän onnelliseksi, koska itse et pidä "sulkeutuneisuudesta".
Minulla kaksi ikkunaa + parvekkeen ovi samalla 'seinällä'. Kaikissa kolmessa ikkunassa on verhot. Vain keskimmäistä (ovi) verhoa pidän satunnaisesti auki, sillä molemmilta naapuriparvekkeilta näkee sisälle asuntooni, ja haluan asuntoni olevan rauhallinen paikka, jossa ei tarvitse miettiä näkeekö naapuri mitä nyt teen/katson jne.
Minä pidän verhot kiinni, koska tapaan kulkea alasti asunnossani.
Mulla pimentävä rullakaihdin olohuone/makkarissani aina alhaaööa lähes alas asti, koska olen todella valon arka. Onneksi nyt on taas pimeät illat ja aamut voin edes joskus pitää verhoa ylhäällä. En käytä valoja muutenkaan, kynttilöitä poltan paljon.