Voiko 5kk vauvalle antaa banaania itse syötäväksi?
Syöttötuoliin siis. Kiinteitä syötetty 2 vko, kohta alkaisikin makeiden (hedelmät, marjat) maistelu.
Kommentit (13)
Minusta voi antaa, enkä ole fanaatikko. Toki kannattaa seurata vieressä. Mutta pelkästä kakomisesta ei ole vaaraa.
Mielummin liian varovainen. En antaisi.
Tuota mietin itsekin juuri että osaakohan vielä hienontaa sitä suullaan (hampaita ei ole). Taidankin siis vielä muussata banaanin ja antaa itse kokeiltavaksi vasta myöhemmin :) ap
No ei varmasti. Jos on edes pieni mahdollisuus että vauva voi tukehtua niin ei kannata riskejä. Iso liimainen pala menee väärään kurkkuun, onpas hyvää.
Tämmösiä täälä ihan oikiasti kysytään?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 20:30"]Tämmösiä täälä ihan oikiasti kysytään?
[/quote]
Joo, ihan oikeasti. Jos jäi tosiaan aloituksesta epäselväksi. Mitä pahaa siinä on, että esikoisen äiti kysyy, kun ei tiedä varmaksi (puhumattakaan ajatustenluku muiden kokemuksista...) voiko tuon ikäinen vauva syödä itsekseen jotain pehmeää, kun maissinaksuja (tiedän, että sulavat suuhun) voi jo antaa jos haluaa. Kuten huomannet, olen myös saanut hyviä vastauksia tietämättömyyteeni :) ap
Joko 5 kk:n ikäinen vauva pystyy istumaan syöttötuolissa? Tuntuu vähän oudolta. Banaanista muuten sen verran, että jos vauvalla on taipumusta refluksiin, niin banaani pahentaa sitä usein. Usein kuvitellaan, että se on erinomaista vuavalle, niin mietoa, mutta ei se aina niin ole. Kypsä banaani korventaa monen aikuisenkin ruokatorvea, mutta hiukan raaka ei.
Sormiruokaa saa antaa lapselle omaan käteen sitten, kun lapsi osaa itse istua. Tällöin lapsi ei nojaa taaksepäin ja pystyy tarvittaessa yskimään hengitystiensä paremmin auki.
T. Sormiruokafanaatinkko
Hmm ei nyt 5kk suositella istuskelemaan kovin paljon ja itse syöminen ois hieman over hilse rajan. Lusikalla kaapii banskua tai soseuttaa. 5kk on herkkä pienillekki muruille esim poron käristys saa oksentamaan. Puklauksella ja oksentamisella on tässä hienoinen ero. Tässä ite haeskelin kaksois pojan pään heilutuksen syytä ja ihan yht äkkisii kiukun tuulahduksia. Luin että tips ja tourettes on normaali ja tekevät sen ku kerran osaa. Onko kenelläkaan mullistavaa tietoa tästä ?
Voi antaa soseutettuna tai vaikka vain haarukalla muusattuna ja ohennettuna tarpeen mukaan äidinmaidolla tai korvikkeella.
En suosittele vielä banaanin antamista omaan käteen syötäväksi tai kokonaisina paloina, koska 5 kk ei vielä osaa purra sitä hienoksi. Banaanista irtoaa helposti suuhun iso pala, kun vauva imee sitä tai puree parilla hampaalla, jos hänellä on jo hampaita. Todennäköisimmin päätyy vain kakomaan sitä palaa pois.
Sormiruokailufanaatikot ovat varmaan eri mieltä.