Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakettien toimitus

Vierailija
24.08.2021 |

Ottaako ketään muuta päähän jos on tilannut jonkun paketin kotiin toimitettuna niin ei sitten ei saa tarkkaa aikaa milloin se ollaan tuomassa, pitää itse kytätä seurannasta koko ajan milloin se on lähdössä liikkeelle ja ei ole tietoa soittaako kuski etukäteen vai tuleeko vain ovelle ja lähtee pois jos ei ole paikalla.

Ja onko ovikoodi mennyt perille asti vai käykö vain alaovella vai tuleeko omalle ovelle. Ylimalkaisia tietoja että toimitetaan klo 8-18 aikana eikä mitään muuta, sitten kun se pitäisi olla tulossa niin vapaapäivänä heräät aamulla 8 sitä odottelemaan ja kyttäämään parvekkeelta kun ei tiedä pääseekö se alaovesta läpi ja paketti tuodaan jos tuodaan sitten klo 17:55 tietenkin.

Jos uskallat mihinkään lähteä tai nukahdat hetkeksi niin eikö se ole juuri silloin käynyt yrittämässä toimitusta. Ihan sama mikä firma ja mistä tilannut, samanlaista sontaa on kaikki.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt pandemian aikana tilannut lähes kaiken Postin, Matkahuollon, PostNordin, DHL:n ja DB Scenkerin toimittamina. Lisäksi paikallisesta apteekista niiden oman kuljetuksen kautta sekä Citymarketista. Asun tosin rivitalossa eikä ole siis mitään alaoviongelmaa. Aina on tullut tieto tekstarina, jos kuljettaja soittaa etukäteen. Tämä palvelu on ollut vain harvoilla kuljetusfirmoilla (muistaakseni DB Schenkerillä ainakin). Postille voi toimitusaikaa varatessaan laittaa tiedon, että paketin saa jättää oven taakse, jos vastaanottaja ei ole kotona. Mä laitan tuon aina, koska en halua, että pakettini meneekin noutopisteeseen, mikäli en olisikaan paikalla. Ja yleensä kyllä olen, mutta joskus voi olla tilanne, että koiran on pakko päästä ulos just eikä puolen tunnin päästä. Postilta tulee myös toimituspäivänä ilmoitus tunnin tarkkuudella, milloin ovat tuomassa ja lisäksi vielä vähän myöhemmin linkki reaaliaikaiseen karttaan, josta näkee toimituksen saapumisen. Citymarketilla tuo sama systeemi kuin Postillakin. 

Olen siis ollut kaikin puolin tyytyväinen kuljetusfirmoihin ja aion käyttää niitä pandemian jälkeenkin. 

Vierailija
2/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt pandemian aikana tilannut lähes kaiken Postin, Matkahuollon, PostNordin, DHL:n ja DB Scenkerin toimittamina. Lisäksi paikallisesta apteekista niiden oman kuljetuksen kautta sekä Citymarketista. Asun tosin rivitalossa eikä ole siis mitään alaoviongelmaa. Aina on tullut tieto tekstarina, jos kuljettaja soittaa etukäteen. Tämä palvelu on ollut vain harvoilla kuljetusfirmoilla (muistaakseni DB Schenkerillä ainakin). Postille voi toimitusaikaa varatessaan laittaa tiedon, että paketin saa jättää oven taakse, jos vastaanottaja ei ole kotona. Mä laitan tuon aina, koska en halua, että pakettini meneekin noutopisteeseen, mikäli en olisikaan paikalla. Ja yleensä kyllä olen, mutta joskus voi olla tilanne, että koiran on pakko päästä ulos just eikä puolen tunnin päästä. Postilta tulee myös toimituspäivänä ilmoitus tunnin tarkkuudella, milloin ovat tuomassa ja lisäksi vielä vähän myöhemmin linkki reaaliaikaiseen karttaan, josta näkee toimituksen saapumisen. Citymarketilla tuo sama systeemi kuin Postillakin. 

Olen siis ollut kaikin puolin tyytyväinen kuljetusfirmoihin ja aion käyttää niitä pandemian jälkeenkin. 

No mulle yleensä ei tule mitään tuollaista tunnin tarkkaa tietoa. Verkkokauppa lähettää sen tracking linkin josta yleensä saa jotain hajua milloin se on tulossa tai jopa ilmoitettu päivä milloin tuodaan ja kellon aika mihin mennessämutta siinäpä se.

Postin kautta tulee joskus sellainen tekstari josta voi käydä valitsemassa toimitusajankohdan mutta tämä tulee vain harvoista kotimaan kaupoista. Yleensä se vaan on niin että kuski tulee jonakin ajanhetkelä ovelle yleensä kaikista hankalimpaan aikaan tai käy alaovella kääntymässä ja tulee ilmoitus että paketti on viety noutopisteeseen vaikka varta vasten maksettu kotiin tuonnista.

Usein ovikoodi jää johonkin matkalle jos sen laittaa verkkokauppaan tilaukseen ja se pitää itse kytätä seurannasta ja soittaa siihen firmaan ja varmistaa/ilmoittaa uudelleen. Joskus paketti menee myös monen firman kautta esim. lähtee UPS, DHL tai Fedexillä mutta kotiin se tuleekin sitten postilla, postnordilla tai jonkun random kuljetusfirman pakulla kun noilla ei ole suomessa omia lähettejään.

Tiedonkulku pätkii joka välissä ja joskus pitää itse arpoa seurantanumeroa eri firmojen palveluihin että löytää sen kuka sen oikeasti tuo kun alkuperäisessä seurannassa lukee vain että luovutettu alihankkijalle tai asiamiehelle tms.

Joskus nämä soittaa jos paketissa numero ja joskus taas ei. Itse asun keskustan kerrostalossa enkä tunne naapureita joten mitään ovelle jättöä ei voi edes harkita. Rapussa ei ole kameroita eikä ulkonakaan, sitten jos se paketti jää tunneiksi rappuun tai ulos niin voi olla melko varma että joku on sen siinä välissä ottanut itselleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulle yleensä ei tule mitään tuollaista tunnin tarkkaa tietoa. Verkkokauppa lähettää sen tracking linkin josta yleensä saa jotain hajua milloin se on tulossa tai jopa ilmoitettu päivä milloin tuodaan ja kellon aika mihin mennessämutta siinäpä se.

Postin kautta tulee joskus sellainen tekstari josta voi käydä valitsemassa toimitusajankohdan mutta tämä tulee vain harvoista kotimaan kaupoista. Yleensä se vaan on niin että kuski tulee jonakin ajanhetkelä ovelle yleensä kaikista hankalimpaan aikaan tai käy alaovella kääntymässä ja tulee ilmoitus että paketti on viety noutopisteeseen vaikka varta vasten maksettu kotiin tuonnista.

Joskus nämä soittaa jos paketissa numero ja joskus taas ei. Itse asun keskustan kerrostalossa enkä tunne naapureita joten mitään ovelle jättöä ei voi edes harkita. Rapussa ei ole kameroita eikä ulkonakaan, sitten jos se paketti jää tunneiksi rappuun tai ulos niin voi olla melko varma että joku on sen siinä välissä ottanut itselleen.

Postillakin on erilaisia kotiinkuljetuksia. Tietyt firmat lähettävät pakettinsa Express 14 -toimituksella, nämä isotkin paketit jaetaan ainakin täällä P-Karjalassa päiväpostin ohessa. Express-paketeista ei kuulu edes soittaa, ellei lähettäjä ole maksanut siitä. (Jos aikaa on ylimäärin, niin joskus näistäkin saatetaan hyvää hyvyyttään soitella.)

Postin Kotipaketti (ent. Illaksi 21) toimitusvaihtoehto on sujuvampi, jos kotiinkuljetuksen tyypin pystyy valitsemaan itse.

nimimerkillä kokemusta postinjakelusta

Vierailija
4/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän aina Budbeetä, jos mahdollista. Ei ole ollut ongelmia ja lähettävät viestin, kun paketti on oven takana.

Vierailija
5/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt pandemian aikana tilannut lähes kaiken Postin, Matkahuollon, PostNordin, DHL:n ja DB Scenkerin toimittamina. Lisäksi paikallisesta apteekista niiden oman kuljetuksen kautta sekä Citymarketista. Asun tosin rivitalossa eikä ole siis mitään alaoviongelmaa. Aina on tullut tieto tekstarina, jos kuljettaja soittaa etukäteen. Tämä palvelu on ollut vain harvoilla kuljetusfirmoilla (muistaakseni DB Schenkerillä ainakin). Postille voi toimitusaikaa varatessaan laittaa tiedon, että paketin saa jättää oven taakse, jos vastaanottaja ei ole kotona. Mä laitan tuon aina, koska en halua, että pakettini meneekin noutopisteeseen, mikäli en olisikaan paikalla. Ja yleensä kyllä olen, mutta joskus voi olla tilanne, että koiran on pakko päästä ulos just eikä puolen tunnin päästä. Postilta tulee myös toimituspäivänä ilmoitus tunnin tarkkuudella, milloin ovat tuomassa ja lisäksi vielä vähän myöhemmin linkki reaaliaikaiseen karttaan, josta näkee toimituksen saapumisen. Citymarketilla tuo sama systeemi kuin Postillakin. 

Olen siis ollut kaikin puolin tyytyväinen kuljetusfirmoihin ja aion käyttää niitä pandemian jälkeenkin. 

No mulle yleensä ei tule mitään tuollaista tunnin tarkkaa tietoa. Verkkokauppa lähettää sen tracking linkin josta yleensä saa jotain hajua milloin se on tulossa tai jopa ilmoitettu päivä milloin tuodaan ja kellon aika mihin mennessämutta siinäpä se.

Postin kautta tulee joskus sellainen tekstari josta voi käydä valitsemassa toimitusajankohdan mutta tämä tulee vain harvoista kotimaan kaupoista. Yleensä se vaan on niin että kuski tulee jonakin ajanhetkelä ovelle yleensä kaikista hankalimpaan aikaan tai käy alaovella kääntymässä ja tulee ilmoitus että paketti on viety noutopisteeseen vaikka varta vasten maksettu kotiin tuonnista.

Usein ovikoodi jää johonkin matkalle jos sen laittaa verkkokauppaan tilaukseen ja se pitää itse kytätä seurannasta ja soittaa siihen firmaan ja varmistaa/ilmoittaa uudelleen. Joskus paketti menee myös monen firman kautta esim. lähtee UPS, DHL tai Fedexillä mutta kotiin se tuleekin sitten postilla, postnordilla tai jonkun random kuljetusfirman pakulla kun noilla ei ole suomessa omia lähettejään.

Tiedonkulku pätkii joka välissä ja joskus pitää itse arpoa seurantanumeroa eri firmojen palveluihin että löytää sen kuka sen oikeasti tuo kun alkuperäisessä seurannassa lukee vain että luovutettu alihankkijalle tai asiamiehelle tms.

Joskus nämä soittaa jos paketissa numero ja joskus taas ei. Itse asun keskustan kerrostalossa enkä tunne naapureita joten mitään ovelle jättöä ei voi edes harkita. Rapussa ei ole kameroita eikä ulkonakaan, sitten jos se paketti jää tunneiksi rappuun tai ulos niin voi olla melko varma että joku on sen siinä välissä ottanut itselleen.

Mitäs tilailet jostain maailman ääristä rojua, ei nuo isot kansainväliset kuriirifirmat ole suuntautunut palvelemaan pientä suomalaista kuluttajaa vaan tämä on ainoastaan pieni osa heidän liikevaihdostaan johon ei suuria panoksia laiteta, ja pienen volyymin kohteissa kuten esimerkiksi suomessa mahdollisesti pk-seutua lukuunottamatta ovatkin ulkoistaneet mahdollisesti koko jakelun esim. Postille tai muulle kuluttajapalveluihin keskittyneelle paikalliselle firmalle kuten oletkin jo todennut.

Ja turha luulla että joku rapakon takaa lähetetty international priority paketti sisältäisi samanlaisia palveluita kuin kotimainen postipaketti tai ulkomaiset verkkokaupat pystyisi siihen jakeluun millään tavalla vaikuttamaan, eikä mitkään ovikoodit tosiaankaan välttämättä löydä perille sille lopulliselle kuskille asti. 

Nämä isot toimijat on käytännössä 99% business-to-business palveluihin keskittyneitä yrityksiä ja oletuksena on että työaikana vastaanottaja on tavoitettavissa, käytännössä kaikissa yhtään isommissa yrityksissä joilla on toimipiste siellä on joku aulapalvelu tai vastaava päivystämässä virka-aikana eikä mitään koodeja tai muita erityisohjeita, soittoja ja palveluita tarvita. 

Ja esimerkiksi USAssa on ihan yleinen tapa että paketit jätetään oven eteen, kuistille/naapurille yms. työaikana ja ne odottaa sitten kun henkilö palaa kotiinsa. Uskomatonta ettei suomalaisessa kerrostalossa sen vertaa pysty luottamaan naapureihin ettei paketti häviäisi itsestään rapusta. 

Vierailija
6/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita aina ovikoodi osaksi katuosoitetta.

Esim. Nöönöökatu 7 B 3 (ovikoodi 12345)

Erikseen ilmoitettuna ei taatusti ole paketin päällä tarrassa ja kuskit eivät muusta välitä.

Niun ja vältä PostNordia - siellä ei toimi mikään, millään temppuilulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt pandemian aikana tilannut lähes kaiken Postin, Matkahuollon, PostNordin, DHL:n ja DB Scenkerin toimittamina. Lisäksi paikallisesta apteekista niiden oman kuljetuksen kautta sekä Citymarketista. Asun tosin rivitalossa eikä ole siis mitään alaoviongelmaa. Aina on tullut tieto tekstarina, jos kuljettaja soittaa etukäteen. Tämä palvelu on ollut vain harvoilla kuljetusfirmoilla (muistaakseni DB Schenkerillä ainakin). Postille voi toimitusaikaa varatessaan laittaa tiedon, että paketin saa jättää oven taakse, jos vastaanottaja ei ole kotona. Mä laitan tuon aina, koska en halua, että pakettini meneekin noutopisteeseen, mikäli en olisikaan paikalla. Ja yleensä kyllä olen, mutta joskus voi olla tilanne, että koiran on pakko päästä ulos just eikä puolen tunnin päästä. Postilta tulee myös toimituspäivänä ilmoitus tunnin tarkkuudella, milloin ovat tuomassa ja lisäksi vielä vähän myöhemmin linkki reaaliaikaiseen karttaan, josta näkee toimituksen saapumisen. Citymarketilla tuo sama systeemi kuin Postillakin. 

Olen siis ollut kaikin puolin tyytyväinen kuljetusfirmoihin ja aion käyttää niitä pandemian jälkeenkin. 

No mulle yleensä ei tule mitään tuollaista tunnin tarkkaa tietoa. Verkkokauppa lähettää sen tracking linkin josta yleensä saa jotain hajua milloin se on tulossa tai jopa ilmoitettu päivä milloin tuodaan ja kellon aika mihin mennessämutta siinäpä se.

Postin kautta tulee joskus sellainen tekstari josta voi käydä valitsemassa toimitusajankohdan mutta tämä tulee vain harvoista kotimaan kaupoista. Yleensä se vaan on niin että kuski tulee jonakin ajanhetkelä ovelle yleensä kaikista hankalimpaan aikaan tai käy alaovella kääntymässä ja tulee ilmoitus että paketti on viety noutopisteeseen vaikka varta vasten maksettu kotiin tuonnista.

Usein ovikoodi jää johonkin matkalle jos sen laittaa verkkokauppaan tilaukseen ja se pitää itse kytätä seurannasta ja soittaa siihen firmaan ja varmistaa/ilmoittaa uudelleen. Joskus paketti menee myös monen firman kautta esim. lähtee UPS, DHL tai Fedexillä mutta kotiin se tuleekin sitten postilla, postnordilla tai jonkun random kuljetusfirman pakulla kun noilla ei ole suomessa omia lähettejään.

Tiedonkulku pätkii joka välissä ja joskus pitää itse arpoa seurantanumeroa eri firmojen palveluihin että löytää sen kuka sen oikeasti tuo kun alkuperäisessä seurannassa lukee vain että luovutettu alihankkijalle tai asiamiehelle tms.

Joskus nämä soittaa jos paketissa numero ja joskus taas ei. Itse asun keskustan kerrostalossa enkä tunne naapureita joten mitään ovelle jättöä ei voi edes harkita. Rapussa ei ole kameroita eikä ulkonakaan, sitten jos se paketti jää tunneiksi rappuun tai ulos niin voi olla melko varma että joku on sen siinä välissä ottanut itselleen.

Mitäs tilailet jostain maailman ääristä rojua, ei nuo isot kansainväliset kuriirifirmat ole suuntautunut palvelemaan pientä suomalaista kuluttajaa vaan tämä on ainoastaan pieni osa heidän liikevaihdostaan johon ei suuria panoksia laiteta, ja pienen volyymin kohteissa kuten esimerkiksi suomessa mahdollisesti pk-seutua lukuunottamatta ovatkin ulkoistaneet mahdollisesti koko jakelun esim. Postille tai muulle kuluttajapalveluihin keskittyneelle paikalliselle firmalle kuten oletkin jo todennut.

Ja turha luulla että joku rapakon takaa lähetetty international priority paketti sisältäisi samanlaisia palveluita kuin kotimainen postipaketti tai ulkomaiset verkkokaupat pystyisi siihen jakeluun millään tavalla vaikuttamaan, eikä mitkään ovikoodit tosiaankaan välttämättä löydä perille sille lopulliselle kuskille asti. 

Nämä isot toimijat on käytännössä 99% business-to-business palveluihin keskittyneitä yrityksiä ja oletuksena on että työaikana vastaanottaja on tavoitettavissa, käytännössä kaikissa yhtään isommissa yrityksissä joilla on toimipiste siellä on joku aulapalvelu tai vastaava päivystämässä virka-aikana eikä mitään koodeja tai muita erityisohjeita, soittoja ja palveluita tarvita. 

Ja esimerkiksi USAssa on ihan yleinen tapa että paketit jätetään oven eteen, kuistille/naapurille yms. työaikana ja ne odottaa sitten kun henkilö palaa kotiinsa. Uskomatonta ettei suomalaisessa kerrostalossa sen vertaa pysty luottamaan naapureihin ettei paketti häviäisi itsestään rapusta. 

Luuletko ettei jenkeissä muka häviä tuolla metodilla yhtään tavaraa? Googlaappa vähän englanniksi ja laita youtubeen hakusanaksi vaikka "porch pirate" niin voit todeta että tuo on siellä iso ongelma ja rikolliset saattaa esim. seurata jonkun UPSn kuskia ja kerätä paketit pois saman tien.

Siellä monilla onkin aidat talon ympärillä ja kameravalvonta käytössä. Kerrostaloista en tiedä miten niissä toimitaan mutta voisi kuvitella että aulassa saattaa ainakin isommissa rakennuksissa olla aulavahti tai jokin muunlainen postihuone/lokerosysteemi, tietääkseni siellä ei mitään postia kanneta luukusta sisään asuntoon asti.

Vierailija
8/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Postia, Schenkeriä, Budbeetä, USP:tä ja Alepa Kauppakassin omia kuljetuksia.

Kaikkein kätevin ja luotettavin on Prisman kuljetus Postin autoilla: ajankohta kerrotaan jo aamulla, tarkennetaan myöhemmin pieneen aikaikkunaan, ja itse voi katsoa kartasta minuutin tarkkuudella, milloin lähetys on ovella. Schenker on myös toimiva, mutta ilmeisesti reitit eivät ole niin vakiintuneita, että nopeutta voisi aina kehua.

Alepa Kauppakassi antaa aikaikkunan, mutta ei mitään tarkennuksia. Kartta joko näkyy tai ei näy, eikä auto välttämättä ole sillä kartalla. Positiivista on se, että lähetys tulee nopeasti, jopa samana päivänäkin.

Budbeen palveluista ei koskaan tiedä: joko ne ovat hyviä tai sitten kaikki menee järjestelmällisesti pieleen. Karttapalvelu on hyvä. Kuskeja on laidasta laitaan erinomaisista asiakaspalvelijoista mörrimöykkyihin; viimeksi kuljettaja, joka on käynyt täällä monta kertaa, keksi, ettei hän jaksakaan kiivetä yhtä porrasväliä, ja minä huonojalkaisena jouduin tallustelemaan vastaan. Aika usein kuljettajien kielitaito on ammatin vaatimuksiin nähden heikko.

UPS:ällä menee liian usein kaikenlaista solmuun. Heillä on ninjakuskeja, jotka käyvät alaovella, porhaltavat tiehensä ja merkitsevät lokiinsa, että vastaanottaja ei ollut paikalla - ja kun lähetys on kerran palannut terminaaliin, sitä ei sieltä ihan hevillä saadakaan pois. UPS:n erikoisuus on se, että kuljettajilla ei ole puhelimia, ja siitäpä seuraa kaikenlaista puuhaa asiakkaallekin.

Olisipa Posti yhtä luotettava kuljettaja kaikilla toimialoillaan. Ruokakuljetukset tulevat ajallaan ja kuskit ovat ystävällisiä, suomenkielisiä miehiä ja naisia. Ja sitten kuitenkin tavallinen kirjeposti repeilee, kastuu, katoaa ja myöhästelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt Postia, Schenkeriä, Budbeetä, USP:tä ja Alepa Kauppakassin omia kuljetuksia.

Kaikkein kätevin ja luotettavin on Prisman kuljetus Postin autoilla: ajankohta kerrotaan jo aamulla, tarkennetaan myöhemmin pieneen aikaikkunaan, ja itse voi katsoa kartasta minuutin tarkkuudella, milloin lähetys on ovella. Schenker on myös toimiva, mutta ilmeisesti reitit eivät ole niin vakiintuneita, että nopeutta voisi aina kehua.

Alepa Kauppakassi antaa aikaikkunan, mutta ei mitään tarkennuksia. Kartta joko näkyy tai ei näy, eikä auto välttämättä ole sillä kartalla. Positiivista on se, että lähetys tulee nopeasti, jopa samana päivänäkin.

Budbeen palveluista ei koskaan tiedä: joko ne ovat hyviä tai sitten kaikki menee järjestelmällisesti pieleen. Karttapalvelu on hyvä. Kuskeja on laidasta laitaan erinomaisista asiakaspalvelijoista mörrimöykkyihin; viimeksi kuljettaja, joka on käynyt täällä monta kertaa, keksi, ettei hän jaksakaan kiivetä yhtä porrasväliä, ja minä huonojalkaisena jouduin tallustelemaan vastaan. Aika usein kuljettajien kielitaito on ammatin vaatimuksiin nähden heikko.

UPS:ällä menee liian usein kaikenlaista solmuun. Heillä on ninjakuskeja, jotka käyvät alaovella, porhaltavat tiehensä ja merkitsevät lokiinsa, että vastaanottaja ei ollut paikalla - ja kun lähetys on kerran palannut terminaaliin, sitä ei sieltä ihan hevillä saadakaan pois. UPS:n erikoisuus on se, että kuljettajilla ei ole puhelimia, ja siitäpä seuraa kaikenlaista puuhaa asiakkaallekin.

Olisipa Posti yhtä luotettava kuljettaja kaikilla toimialoillaan. Ruokakuljetukset tulevat ajallaan ja kuskit ovat ystävällisiä, suomenkielisiä miehiä ja naisia. Ja sitten kuitenkin tavallinen kirjeposti repeilee, kastuu, katoaa ja myöhästelee.

Unohdin mainita Matkahuollon. Sen kyydistä eivät tavarat katoa, eikä niitä anneta tuntemattomille. Systeemi on hieman kankea, mutta mieluummin kankea ja luotettava kuin jotain muuta.

Tuossa ylempänä mainittiin amerikkalaiset porch piratet. En kerta kaikkiaan käsitä, miten siellä uskalletaan jättää paketit oven taakse seisoskelemaan. Ilmeisesti varasteleminen on jo niin jokapäiväistä, ettei siitä jakseta pitää meteliä. Netti on kyllä täynnä videoita siitä, kuinka kuriiri kantaa paketin kuistille ja taustalla häämöttää jo auto, johon sama paketti poimitaan. Suomessa kai kuljettajat sentään osaavat olla viskelemättä ja potkimatta lähetyksiä. Paitsi yhden kerran minäkin olen saanut varmaan rekan alle jääneen lähetyksen ja kerran lähetys saapui puoli vuotta myöhässä ilman mitään selityksiä. Näkyi olleen jossain hyllyn alla sen ajan.

Vierailija
10/10 |
24.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita aina ovikoodi osaksi katuosoitetta.

Esim. Nöönöökatu 7 B 3 (ovikoodi 12345)

Erikseen ilmoitettuna ei taatusti ole paketin päällä tarrassa ja kuskit eivät muusta välitä.

Niun ja vältä PostNordia - siellä ei toimi mikään, millään temppuilulla.

Minäkin laitan ovikoodin osoitteeseen.