Hygieniasäännöistä kysymys
Elintarvikealalla työskentelevä ei saa käyttää mitään koruja, kynsilakkaa tai rakennekynsiä. Saako terveydenhuoltoalalla olla näitä?
Kommentit (11)
Suurimmalla osalla näitä kuitenkin on :)
Siinä se vastaus tulikin jo, ei siis saa käyttää mitkään noista ja lisäksi pitkät hiukset oltava kiinni, kynnet lyhyet ja hajusteita ei saa käyttää.
Eräällä naisella oli tekokynnet ja naamalävistyksiä ja sanoi olevansa lähoitaja. Aloin vaan ihmettelemään jälkeen päin muista asioista, että puhuuko totta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:31"]
Eräällä naisella oli tekokynnet ja naamalävistyksiä ja sanoi olevansa lähoitaja. Aloin vaan ihmettelemään jälkeen päin muista asioista, että puhuuko totta.
[/quote]
Riippuu jonkin verran työpaikasta ja työtehtävistä. (siis jos ko lähihoitaja on ylipäätään hoitoalalla töissä) Kaikki lähihoitajina työskentelevät eivät tee varsinaista hoitotyötä. (Esim. terveysasemien ajanvarauksessa työskentelevät jne)
Sairaanhoitajilla näyttää olevan kaulakoruja kyllä (kulkukortit/avaimetkin roikkuu kaulassa) mutta ei sormuksia. Korvakoruihin en muista kiinnittäneeni huomiota, lävityksiä en ole nähnyt.
Olin sairaalassa allogeenisessa kantasolusiirrossa. Eristyshuoneessa, koska tartuntariski oli niin suuri. Huoneeseeni tuli hajuvedeltä "tuoksuva" hoitaja. Annoin ylen katkun vuoksi, kun hän oli poistunut huoneesta.
Soitin kansliaan ja pyysin, ettei kyseinen hoitaja enää tule huoneeseeni. Mainitsin myöhemmin tapahtumasta osastonhoitajalle, koska sairaille tilanne oli erittäin epämiellyttävä.
En vieläkään ymmärrä, miksi vakavia sairauksia hoitavalla hoitajalla on hajuvettä. Useimmat potilaat kärsivät tuoksuista. Ikkunaa ei saanut avata ja meni jonkin aikaa, että hirveä haju poistui huoneesta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 08:31"]
[/quote]
Voihan hän olla koulutukseltaan lähihoitaja, mutta hän ei välttämättä tee sitä työtä.
korvikset ja kaulakoru saa olla, tosin potilashan voi niistä ottaa kiinni ja repäistä. psyk. puolella hygieniasäännöt eivät ole niin tarkat.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2014 klo 12:07"]
Olin sairaalassa allogeenisessa kantasolusiirrossa. Eristyshuoneessa, koska tartuntariski oli niin suuri. Huoneeseeni tuli hajuvedeltä "tuoksuva" hoitaja. Annoin ylen katkun vuoksi, kun hän oli poistunut huoneesta.
Soitin kansliaan ja pyysin, ettei kyseinen hoitaja enää tule huoneeseeni. Mainitsin myöhemmin tapahtumasta osastonhoitajalle, koska sairaille tilanne oli erittäin epämiellyttävä.
En vieläkään ymmärrä, miksi vakavia sairauksia hoitavalla hoitajalla on hajuvettä. Useimmat potilaat kärsivät tuoksuista. Ikkunaa ei saanut avata ja meni jonkin aikaa, että hirveä haju poistui huoneesta.
[/quote]
Mistään noin vakavasta ei minulla ollut kyse, mutta kun olin synnyttämässä kuopustani, yhdellä kätilöllä oli hajuvettä. Vuoro vaihtui, ja kun uusi kätilö tuli tervehtimään, tuli aluksi aivan tosi paha olo hänen hajuvedestään. Myös osastolla oli yksi kätilö (ehkä opiskelija), jolla oli hajuvettä, ja sain välittömästi päänsäryn, kun hän käväisi vuoteeni vieressä.
Mulla on normaalistikin enemmän tai vähemmän ongelmia hajusteiden kanssa, mutta synnytyksen jälkeen olin aivan superherkkä niille. Olisi varmaan pitänyt laittaa osastolle palautetta, ihan ystävällisessä hengessä siis! Mun käsittääkseni tuolla on käytäntö, että henkilökunta ei saisi käyttää hajusteita, mutta kovin tiukasti siitä ei näköjään pidetä kiinni.
Lähihoitaja voi myös työskennellä päiväkodissa. Itse olen lto ja mulla on kyllä kynsilakkaa sekä ripsienpidennykset. Pitkät hiuksetkin löytyy ja harvoin ovat kiinni.
Ei saa.