Vieläkö yrittäjän puoliso luokitallaan yrittäjäksi
Tai oletetaanko yrittäjän työllistävän hänen työtön puolisonsa? Kaikenlaisia kauhutarinoita löytyy. Tähän asiaan on tullut vuonna 2019 muutoksia ainakin Kelan puolelta, mutta mikä mahtaa olla TE-toimiston nykyinen kanta?
Olemme puolisoni kanssa samalla alalla, mutta minä käyn palkkatöissä ja hän on yrittäjä. Minä haluan pitää jatkossakin kiinni säännöllisistä työajoista ja lomista, mitä puolisollani ei yrittäjänä juuri ole. Hän kyllä viihtyy työssään, mutta en halua itse samaan tilanteeseen. Mitenhän minulle siis käy jos satun nyt jäämään työttömäksi? Saanko etsiä uutta työtä ansiosidonnaisen turvin vai päädynkö haluamattani yrittäjäksi?
Kommentit (6)
Jos haet työttömyysturvaa, asia selvitetään. Ennakkoon on vaikea sanoa, mutta jos pystyt osoittamaan todisteellisesti, ettet ole puolison yritysasioihin sekaantunut (esim. samanaikaisen kokoaikainen palkkatyön perusteella toisella ta:lla), ei asiassa pitäisi olla ongelmaa.
Tuo voi oikeasti olla paha kun olet samalla alalla. Aika arvalla varmaan menee päätös ja saatat joutua siitä valittamaan (eikä siltikään välttämättä mene läpi).
Perusoletus on, että myös puoliso voi työllistyä yritykseen, ja jos näin ei ole, se pitää todistaa.
Piti tehdä kirjallinen selvitys jossa kerroin etten ole ikinä työskennellyt miehelle eikä firmalla ole tarvetta työntekijöille tai mahdollisuutta palkata lisää väkeä. Ei tarvinnut mitään todisteita.
jos miehen firma on maksanut sinulle palkkaa 5 edellisen vuoden aikana, niin todennäköisyys tulla tulkituksi itsekin yrittäjäksi on melkoinen. "Ihan vähän vain auttelin" on aika yleinen selitys.
Ei ole yrittäjä, jos ei millään tavalla liity yrityksen toimintaan, on eri alan koulutus ja ammatti ja varsinkin ollut palkkatyössä muualla.