Ientulehdus vaiko reikä hampaassa vai mikä?
Eli mulla alhaalla, kahden hampaan välissä tuntuu kipua, mutta ei kumminkaan hammassärkyä. Ikenestä ei tule hampaita harjatessa verta, ja ien ei muutenkaan punoita tai ole turvoksissa. Mulla on kova tarve koko ajan tunkea sinne hammasväliin jotain, esim painaa hammaslangalla tai kynnellä. Se sattuu vähän mutta samalla aikaa tuntuu hyvältä. Onko jollain ollut samaa? Tää on mulla ollut nyt noin 4 päivää, ja mietin kehtaanko maanantaina soittaa ja varata akuuttiajan hammaslääkäriin. Tää kuitenkin tuntuu koko ajan.
Kommentit (8)
Hammaskiveä ientaskussa? Mulla oli toisessa alaetuhampaassa ja se ns. painoi ientä alas ja tulehtui jatkuvasti. Hammaskiven putsaus hammaslääkärissä auttoi.
Kyllä siellä reikä taitaa olla.. Tai ainakin minulla oli ihan samoja tuntemuksia, ja mulla oli tuossa vaiheessa karies mennyt niin syvälle että tarvittiin juurihoitoa.
Soitat ajan heti maanantaina, ja sano että on kipeä, ei sinne hammaslääkäriin muuten pääse.
Eli kannattaa varmaan mennä sinne hammaslääkäriin? En nytkään saa nukuttua kun se "tuntuu" (en osaa kuvailla miten) koko ajan. Tosiaan sellainen painon tunne ikenessä vähän niinkuin. Voisi olla sitä hammaskivä.
Varmaankin ien tulehtunut, välissä on todennäköisesti ollut ruoan jämiä tai sitten siellä on hammaskiveä, joka ärsyttää ientä. Tuollainen rassaamisella helpottava "makea kipu" johtuu todennäköisemmin ientulehduksesta kuin reiästä. Varaile aikaa suuhygienistille hammaskivenpoistoon ja jos senkään jälkeen ei helpota, niin käy hammaslääkärillä.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 22:30"]Kyllä siellä reikä taitaa olla.. Tai ainakin minulla oli ihan samoja tuntemuksia, ja mulla oli tuossa vaiheessa karies mennyt niin syvälle että tarvittiin juurihoitoa.
Soitat ajan heti maanantaina, ja sano että on kipeä, ei sinne hammaslääkäriin muuten pääse.
[/quote]
Apuaaa, mulle ei oo koskaan tehty juurihoitoa, pelottavaa..
No ei kannata etukäteen panikoida ties mistä, itsekin kuvittelin vaikka mitä ja pelkäsin parodontiittia ja vaikka mitä ja sitten selvisi, että se oli vain hammaskiveä ientaskussa, josta selvisin putsauksella. T. 3
Itselläni oli tässä hiljattain kipua hampaassa, vihloikin ihan reilusti, mutta välillä kipu tuntui hampaiden välissä. Hammaslangalla rassasin ja ien alkoi vuotamaan verta ja tämän jälkeen ien oli kipeä hampaan yläpuoleltakin aj ihan punainen. Ostin apteekista suuvettä, jossa desinfioiva vaikutus. Ien parani parissa päivässä ja hammaskin lakkasi vihlomasta, joten ientulehdus ilmeisti kyseessä.
Yksi hammas ollut minulla juurihoitohammas, ja se ei ollut koskaan varsinaisesti kipeä, siinä tuntui vain painetta ja sellaista sykkimistä. Juurihoito sinänsä ihan ok, ei sattunut tai mitään, mutta epäonnistui ja johti lopulta hampaan poistoon.
Mullakin vähän samanlaista. Mutta se kipu välillä lähtee pitkäksi aikaa pois ja sitten taas yhden päivän on hammas vai mikä lie kipeenä. En osaa sanoa, mikä sen aiheuttaa.