Ystäväni ei osaa englantia
Aika hämmentävää. Tunnetteko paljon nuorempia ihmisiä (alle 30v), joiden kielitaidot ovat varsin rajalliset. Ystäväni kertoi, ettei hän esimerkiksi suoriutuisi kahvin tilaamisesta englanniksi, vaikka on suorittanut lukion ja ammattikorkean.
Kaverini puhuu siis vain ja ainoastaan suomea.
Luulisi että olisi 15v opintojen aikana edes joskus tarvinnut opetella.. tai työelämässä.
Kommentit (23)
Laita se pelaamaan kiinnostavia ja tarinapohjaisia videopelejä. Niissä oppii.
Nykajan nuoret 19-30 osaavat erittäin huonosti kieliä. Englanti mukaanlukien.
Vierailija kirjoitti:
Laita se pelaamaan kiinnostavia ja tarinapohjaisia videopelejä. Niissä oppii.
Taitaa APn kaveri vältellä kaikkia tilanteita, joissa joutuu poistumaan mukavuusalueeltaan.
Vierailija kirjoitti:
No en osaa minäkään. Ymmärrän mutten osaa enkä uskalla puhua.
Mikset?
Koulun kriteerien perusteella arvioivat etteivät osaa kieltä vaikka osaavatkin. Pelkäävät käyttää kieltä. KÄyttäisivät varmaan enemmän jos tajuaisivat kuinka huonosti muissa maissa osataan enkkua ja silti talkkaavat menemään. sanat vaan peräjulkkaa ja vastapuoli ne laittaa itse järjestykseen
Vierailija kirjoitti:
Nykajan nuoret 19-30 osaavat erittäin huonosti kieliä. Englanti mukaanlukien.
Nykyajan enkussa hyvät nuoret puhuvat sitä paremmin kuin neli-viisikymppiset vanhempansa.
Samaan aikaan huonosti osaavien määrä on kasvanut, ja osa puhuu enkkuakin "I am palstamamma's child"-tasolla.
En kyllä tunne. Mutta jos henkilö ei tarvitse englantia mihinkään, mihin hän sitä tarvitsee?
Lukion ja korkeakoulun käyneistä ystävistäni (noin kolmekymppisiä) kaikki puhuvat hyvää englantia. Ammattikoulun puolella vähän heikompaa osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en osaa minäkään. Ymmärrän mutten osaa enkä uskalla puhua.
Mikset?
En ikinä oppinut lausumaan englantia tai muodostamaan lauseita. Koulussa tästä sitten kiusattiin ja opettajakin raivosi ja nolasi niin että vielä nykyäänkin meen lukkoon jos joku tulee kysymään englanniks jotain.
Mulla sama että ymmärrän enkkua, mutta sen puhuminen on vaikeaa varsinkin jos pitää puhua jotain ammattisanastoa tai jotain tutkimustietoa.
Vierailija kirjoitti:
Lukion ja korkeakoulun käyneistä ystävistäni (noin kolmekymppisiä) kaikki puhuvat hyvää englantia. Ammattikoulun puolella vähän heikompaa osaamista.
No jaa, minä olen kaksi ammattia lukenut ja käytän englantia päivittäin (kirjoitan ja lähettelen ääniviestejä), tunnen monia lukion käyneitä ja korkeammin koulutettuja jotka puhuvat tankeroenglantia tai muuten se taito on heikohko, joten ei kannata yleistää.
Vierailija kirjoitti:
Sinähän tunnet koko Suomen kansan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, minä olen kaksi ammattia lukenut ja käytän englantia päivittäin (kirjoitan ja lähettelen ääniviestejä), tunnen monia lukion käyneitä ja korkeammin koulutettuja jotka puhuvat tankeroenglantia tai muuten se taito on heikohko, joten ei kannata yleistää.
On muuten aika outoa kuinka moni opettaja ei puhu englantia mutta esim sairaalassa hoitajat puhuvat. Lääkäreidenkin kielitaito on välillä huonoa vaikka yleisesti ottaen moni pärjää hyvin, niitä natiiveja, mitä joka toinen palstalainen omien sanojensa mukaan on, löytyy harvemmin. Puolisoni on englantilainen, melkein 30 vuoden kokemuksen jälkeen voin tehdä pieniä johtopäätöksiä😁
Meillä vallitsee sellainen asenneilmapiiri, jossa jostain syystä pilkataan kankeaa ja jäykkää englannin ääntämistä. Kun itse olin murrosikäisenä koulussa tulivat muotiin nämä tankerovitsit. Nehän perustuivat silloisen ulkoministeri Ahti Karjalaisen englanninkieleen. Karjalainen kyllä osasi oikeasti englantia, onhan hän suomentanut kansantaloustieteellisiä kirjoja. Montakohan tiedekirjaa hän pilkkaajansa ovat suomentaneet. Myöhemmin sitten joutuivat pilkkaajien hampaisiin kilpa-ajajat Häkkinen ja Räikkönen. Kuinka moni heidän pilkkaajansa selviytyisi omalla englannintaidollaan, jos joutuisivat keskustelemaan tallin mekaanikkojen kanssa auton säädöistä ja asetuksista. Viimeisin julkisen ivan kohteeksi joutunut taitaa olla Puljujärvi ensimmäisellä NHL-kaudellaan.
Ei ihme, jos tällainen ilmapiiri estää joitakin edes kokeilemasta englannin puhumista. Empä itsekään halua puhua julkisesti englantia, eikä se minulta kovin hyvin sujukaan. Jos kuvitellaan sellainen tilanne, että pöydän ääressä istuu muutama suomalainen ja yksi ulkomaalainen jole täytyy puhua englantia, niin minä en tuossa tilanteessa sano sanaakaan.
Viestin 16 kirjoittajalla on hyvä pointti, olen itsekin miettinyt samaa. Tästä englannin ääneen puhumisen ujostelusta tai arvostelusta olisi mielenkiintoista kuulla näkemyksiä. Vaikka kyse voisi sinänsä olla siitä perinteisestä suomalaisesta mentaliteetista, että itseään nyt vain tulee häpeillä ja kaikkialla muualla muka osataan asiat paremmin, niin en kyllä muista esimerkiksi ruotsin lausuntaansa kenenkään nolostelleen.
Kaikkien ei tarvitse osata kaikkea. Kielitaidottomuudestaan huolimatta hän voi olla (ja todennäköisesti onkin) sinua sivistyneempi.
Olen seitsemänkymppinen, ymmärrän englantia hyvin ja luen lehtiä englanniksi, mutta puhu en juuri koskaan. Oli kyllä vapauttava tunne, kun kesällä leirialueen saunassa belgialainen rouva alkoi jutella melko yksinkertaisella englannilla ja uskalsin heittäytyä juttusille. Hänen äidinkielensä oli flaami. Siinä me kaksi kielipuolta haastelimme pitkän tovin.
Jotkut englannin aanteet ovat erittain vaikeita suomalaisille. TV:ssa nahtyna islantilaiset ja norjalaiset aantavat hyvin mutta ei se tietenkaan anna kuvaa koko kansan taidoista.
Kertoohan se jotain sivistyksestä ja älystä. Lukihäiriön tms vuoksi kielitaito voi olla heikko, mutta täysin taidoton ei voi olla.