Tietääkö joku pätkätöistä, "lomaa" pätkien välissä?
Aikaisemmin mulla on ollut vain parin viikon pätkiä, ja niiden välissä sain normaalisti työttömyyskorvausta. Mutta nyt viimeisin pätkä onkin 5 viikkoa, ja työkkärissä katsoivat kun aloitin työn, että en ole enää virallisesti työtön.
Saan todennäköisesti toisesta työpisteestä jatkoa tälle, mutta entäs jos haluaisin näiden väliin esim. 2 vkoa "lomaa", voisinko saada siltä ajalta työttömyyskorvausta? Olen siis työkkärissä edelleen kyllä työnhakijana. Ja ilmoittautuisin sinä ekana päivänä kun tämä loppuu normaalisti työttömäksi?
Enkä tiedä millaista pätkää ja mistä alkaen tätä uutta olisivat edes ehdottamassa, mut en päässyt kesälläkään lomailemaan yhtään (kuin ihan muutaman päivän välejä pari kertaa) kun pätkää pätkän perään vain.
Olen ihan puhkipoikki ja kaipaisin kyllä pientä hengähdystaukoa. Valmistuin siis toukokuussa ja siitä jatkoin yhtä soittoa töissä. Eli lomalla viimeksi kesällä 2013.
Kommentit (8)
Siis sulla on aikaisemmin ollut parin viikon pätkiä ja niiden välissä lomia, mutta nyt 5 vko pätkä JA VIIMEKSI lomaa kesällä 2013. Miten tämä on mahdollista, jos sinulla on koko kesä ollut niitä pätkiä ja työttömyysaikaa välissä? Vai oletko ollut työtön 1-2 päivää kerrallaan?
Mee ny piiloon lomies kans, mä oon tehny duunii ja koulua vuorotellen ja yhtäaikaisesti lukiosta lähtien eli 4v yhtä soittoa ilman lomia. Syysloma lukiossa viimeksi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 09:47"]
Siis sulla on aikaisemmin ollut parin viikon pätkiä ja niiden välissä lomia, mutta nyt 5 vko pätkä JA VIIMEKSI lomaa kesällä 2013. Miten tämä on mahdollista, jos sinulla on koko kesä ollut niitä pätkiä ja työttömyysaikaa välissä? Vai oletko ollut työtön 1-2 päivää kerrallaan?
[/quote]Kyllä, pätkät ovat olleet alle 2 vkoa kukin lukuunottamatta tätä viimeisintä joka itse asiassa oli 3+5 vkoa ilman päivääkään välissä. Pätkien välissä on ollut 0-4 pv työttömyyttä. Laskeskelin tässä että pärjään viimeisimmällä palkalla kyllä tuon 2 viikkoa vaikkei työttömyyskorvausta tulisikaan, mutta toki aion sitä hakea jos saan tuon "loman" sovittua työnantajan kanssa. Mutta se on hyvä kuulla, ettei karenssia välttämättä tulisi.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 09:49"]
Sovit seuraavan pätkän nyt
[/quote]Onkohan se järkevää sopia ennen työttömyyden alkua vai sen jälkeen?
Nauti siitä että on töitä. En tiedä mimmosta pätkätyötä teet mutta sillon kun ite tein ja sitten kieltäydyinkin parin päivän pätkästä, eikä mulle enää tarjottu mitään.
Sieltä löytyy kyllä aina joku joka ei halua lomailla korvaamaan sut.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 09:55"]
Nauti siitä että on töitä. En tiedä mimmosta pätkätyötä teet mutta sillon kun ite tein ja sitten kieltäydyinkin parin päivän pätkästä, eikä mulle enää tarjottu mitään.
Sieltä löytyy kyllä aina joku joka ei halua lomailla korvaamaan sut.
[/quote]Tiedän että tuolla ta:lla on sellaisiakin naisia töissä, jotka lomailevat koko kesän lasten kanssa ja taas syksyllä aloittavat uudet pätkät. Ehkä kun on hyvä, saa sumplittua? En tiedä kun itse olen vastavalmistunut ja vasta jalkaa oven väliin saamassa.
Kun työpätkä on YLI 2 VIIKKOA, työnhaku katkeaa. Sen jälkeen on ilmoittauduttava UUDESTAAN työnhakijaksi. Jos päivärahaa ei lasketa uudestaan, ei tule enää omavastuuaikaa, eli päivärahaa saa ensimmäisestä päivästä alkaen. Silloin ei palkkaa vähennetä päivärahasta, eikä ansiosidonnaisen 500 päivää kulu.
Kun se 5 viikkoa loppuu, ilmoittaudut työttömäksi sitten vaan uudestaan ja teet normaalit päivärahahakemukset. Työnhakijanahan sinä voit olla kaiken aikaa, vaikka et olisikaan työtön.
Kannattaa sopia mahdollisesta jatkosta ja en aloittamisesta hyvissä ajoin siten, että väliin jää 'lomaa'.