Apua! te e-pillereidel lopettaneet!
Lopetin keväällä ehkäisypillerit koska toiveena raskaus. Elämä on kuitenkin muuttunut helv... tämän jälkeen eikä kahta viivaa tikussa näy..
Haluaisin tietää onko muilla ollut tämän tyyppisiä "oireita" e-pillereiden lopetuksen jälkeen ja loppuvatko nämä koskaan?
- Hiustenlähtö ja ajoittain kova hilseily
- Finnit, ehkä jopa lievä acne
- Lisääntynyt karvojen kasvu ja karvojen tummuminen
Tässä kai pahimmat, olen jo luopunut toivosta että olen enää koskaan siedettävän näköinen, tätä menoa minua luullaan varmaan pian mieheksi.
Anteeksi avautuminen, toivottavasti kohtalonsisaria löytyisi..
Kommentit (26)
Kiitos 2, palaavatko hiukset normaaliin "paksuuteen"? itsellä hiukset todella ohuet ja harventuneetkin, ennen suht. paksut :( ap
Sulla on pcos (monirakkulaiset munasarjat). Mullakin on se. Mulla on just noi samat oireet plus päälle vielä epäsäännölliset kuukautiset. Käy lääkärissä ja yritä päästä eroon liikakiloista, jos niitä on.
Kyllä. Just alotin pillerit uudestaan tuon takia. Toki vauvaa en haluakaan.
Nyt vasta huomasin otsikossa kirjoitusvirheen... Puhelin ei tottele:) ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:05"]
Sulla on pcos (monirakkulaiset munasarjat). Mullakin on se. Mulla on just noi samat oireet plus päälle vielä epäsäännölliset kuukautiset. Käy lääkärissä ja yritä päästä eroon liikakiloista, jos niitä on.
[/quote]
No mulla ei ole, vaikka ihan samat oireet. Gynellä on toki hyvä käydä välillä muutenkin, esim. enen vauvahaaveita, ultrallahan ne munasarjat voi kätevästi tarkastaa.
Ap:lle, hiukset kyllä palautuvat, mutta sehän on toki useamman vuoden prosessi, riippuen hiusten pituudesta. Jos tulet raskaaksi, hiuksesi varmaan kasvavat kovempaa tahtia, mutta sitten kun imetät, ne voivat taas tippua :) Naisen elämä! Argh!
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:05"]Sulla on pcos (monirakkulaiset munasarjat). Mullakin on se. Mulla on just noi samat oireet plus päälle vielä epäsäännölliset kuukautiset. Käy lääkärissä ja yritä päästä eroon liikakiloista, jos niitä on.
[/quote]
Onko sinulla muita oireita näiden lisäksi? onko olemassa lääkkeitä? hoitoa? Minulla kuukautiset melko säännölliset, eikä liikakilojakaan monta ole :( ap
Sulla on varmaan joku hormonihäiriö... Mulla katos pillereiden lopetuksen myötä mielialan vaihtelut, selluliitti ja maksaläiskät naamasta.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:05"]
[/quote]
No mulla ei ole, vaikka ihan samat oireet. Gynellä on toki hyvä käydä välillä muutenkin, esim. enen vauvahaaveita, ultrallahan ne munasarjat voi kätevästi tarkastaa.
Ap:lle, hiukset kyllä palautuvat, mutta sehän on toki useamman vuoden prosessi, riippuen hiusten pituudesta. Jos tulet raskaaksi, hiuksesi varmaan kasvavat kovempaa tahtia, mutta sitten kun imetät, ne voivat taas tippua :) Naisen elämä! Argh!
[/quote]
No huh! onneksi ei välttämättä ole sitten minullakaan.. Gynellä kävin vuosi sitten ja kaikki ok mutta eihän sitä voi tietää jos vaikka puhjennut nyt :( On tämä niin inhottavaa :( ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:06"]http://www.vauva.fi/keskustelu/4211004/ketju/e_pillereiden_lopetus_ja_hiustenlahto
[/quote]
Kiitos! ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:11"]Sulla on varmaan joku hormonihäiriö... Mulla katos pillereiden lopetuksen myötä mielialan vaihtelut, selluliitti ja maksaläiskät naamasta.
[/quote]
Samaa olen ajatellut että jokin häiriö hormonitoiminnassa.. Tasoittuukohan itsestään vai onko olemassa lääkettä? ap
Tossa pcos:stä. http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686
Jos olet normaalipainoinen, eikä sulla ole karvoitusta leuassa tai pitkin reisiä, ei sulla todennäköisesti ole myöskään pcos:ää. Erityisesti jos menkat tulee normaalisti, niin voit melkein poissulkea pcos:n itsekin ilman gyneä. Mutta gyne kyllä näkee taudin yhdellä ultraäänen vilauksella, jos sellainen sulla olisikin.
Kuvailemasi oireet, akne, hiustenlähtö ja lisääntynyt karvojen kasvu ovat ihan normaaleja oireita e-pillerien lopettamisen jälkeen kun elimistösi omat hormonit alkavat taas toimia syklisesti, kuten luomukierrossa kuuluukin.
Mullakin on pillereiden lopetuksen jälkeen tullut finnejä. Ihon kuntu tasaantuu ajan myötä.
liikakarvoituksesta tuli mieleen munasarjojen monirakkulaisuus (pcos) tai sen mahdollisuus. Kannattaa varmasti käydä gynekologilla juttelemassa. Muitahan oireita tuossa on mm. kuukautisten epäsäännöllisyys.
Onkohan väliä, minkä merkin syönnin lopettaa? Melianen lopetus (13 syöntivuotta) ei aiheuttanut kamalia oireita. Vähän iho rasvottui, hieman lähti hiuksia jossain vaiheessa - vaan lähtipä ennen lopetustakin ajoittain. Ennen kuukautisia on nyt äreähkö olo muttei paljon kipuja, kuten nuorena ennen pillereitä. Pelkäsin lopetusta juurikin tuon mahdollisen hiustenlähdön takia mutta oli tosi hyvä päätös. Oudoin oire kuukausi pari lopetuksen jälkeen oli "ihastuminen" sellaisiin miehiin, joita en enää sillä silmällä katselisi :D
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:18"]
Tossa pcos:stä. http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686
Jos olet normaalipainoinen, eikä sulla ole karvoitusta leuassa tai pitkin reisiä, ei sulla todennäköisesti ole myöskään pcos:ää. Erityisesti jos menkat tulee normaalisti, niin voit melkein poissulkea pcos:n itsekin ilman gyneä. Mutta gyne kyllä näkee taudin yhdellä ultraäänen vilauksella, jos sellainen sulla olisikin.
Kuvailemasi oireet, akne, hiustenlähtö ja lisääntynyt karvojen kasvu ovat ihan normaaleja oireita e-pillerien lopettamisen jälkeen kun elimistösi omat hormonit alkavat taas toimia syklisesti, kuten luomukierrossa kuuluukin.
[/quote]
Minulla kuukautiset olleet melko säännölliset heti lopetettuani e-pillerit, kp 26-28. Uskon että ei minulla tuota ole, mutta eipä sitä voi tietää. Itsellä karvojen kasvu ja tummuminen runsainta säärissä, käsivarsissa ja nyt muutamia tummia "viiksikarvoja" tullut, ne nypin pinsetillä pois :( ap
Käytin itse e-pillereitä kymmenisen vuotta kun lopetin alkoi ihoon ja selkään tulla paljon finnejä.Ostin apteekista hyvät tuotteet ihon hoitoon ja nyt 6kk myöhemmin iho on taas kunnossa ja mielialakin on pysynyt parempana.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:25"]
Onkohan väliä, minkä merkin syönnin lopettaa? Melianen lopetus (13 syöntivuotta) ei aiheuttanut kamalia oireita. Vähän iho rasvottui, hieman lähti hiuksia jossain vaiheessa - vaan lähtipä ennen lopetustakin ajoittain. Ennen kuukautisia on nyt äreähkö olo muttei paljon kipuja, kuten nuorena ennen pillereitä. Pelkäsin lopetusta juurikin tuon mahdollisen hiustenlähdön takia mutta oli tosi hyvä päätös. Oudoin oire kuukausi pari lopetuksen jälkeen oli "ihastuminen" sellaisiin miehiin, joita en enää sillä silmällä katselisi :D
[/quote]
Apua! Mietin jo että viitsinkö tänne laittaa tuota oiretta kun ei sinäänsä "oikea" oire olekaan mutta minullakin e-pillereiden lopetuksen jälkeen ihastumisia, "vakavasti" kahteen mieheen, huvittavaa tässä on se että olen naimisissa. En ole sinä aikana kun e-pillereitä söin ihastunut toisiin miehiin. Ihastuminen kuitenkin jäänyt siihen tunteeseen mutta tuntuu että hormonit todella sekaisin! ap
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:36"]
Käytin itse e-pillereitä kymmenisen vuotta kun lopetin alkoi ihoon ja selkään tulla paljon finnejä.Ostin apteekista hyvät tuotteet ihon hoitoon ja nyt 6kk myöhemmin iho on taas kunnossa ja mielialakin on pysynyt parempana.
[/quote]
Mitä tuotteita olet käyttänyt?
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:09"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2014 klo 15:05"]Sulla on pcos (monirakkulaiset munasarjat). Mullakin on se. Mulla on just noi samat oireet plus päälle vielä epäsäännölliset kuukautiset. Käy lääkärissä ja yritä päästä eroon liikakiloista, jos niitä on. [/quote] Onko sinulla muita oireita näiden lisäksi? onko olemassa lääkkeitä? hoitoa? Minulla kuukautiset melko säännölliset, eikä liikakilojakaan monta ole :( ap
Niin toi oli tietysti vain veikkaus. Toivottavassa sulla ei ole sitä :) Mulla todettiin se ultrassa. Mulla on siis oireina epäsäännölliset kuukautiset, en ole tullut raskaaksi (9 kk yritystä takana), mieletön kasvankasvu (alkoi vähän yli vuosi sitten, kun lopetin pillerit), finnejä naamassa (erit. leuassa) ja hiustenlähtö. Mulla on ehkä maksimissaan 10 kg liikaa painoa. Siis en ole varsinaisesti ylipainoinen, mutta vyötärön alueella on selvästi ylimääräistä. Mulla ei ole lääkkeitä, eikä niitä kai olekaan varsinaisesti juuri pcos:ään. Sain ultratulokset 2 kk sitten. Munasarjoissa näkyi rakkuloita Yritän tässä vielä 'luomuraskautta', kun nyt näyttää, että kuukautiseni ovat tass muuttumassa säännöllisiksi. Ilmeisesti jos lääkkeitä tarvitaan, niin niitä voisi olla e-pillerit; joku metaformiini (älä kysy miten toimii tai kuka voi käyttää, satuin vain lukemaan ohimennen jostain); kuukautiset aiheuttavat lääkkeet niille, joilta kuukautiset puuttuu ja tietty ovulaation aiheuttavat lääkkeet niille, joilta ovulaatio puuttuu ja jotka haluavat tulla raskaaksi. Mut joo, kuten toi ykskin kommentoija sanoi, pelkkä e-piilereiden lopettaminenkin voi aiheuttaa kaikenlaisia ongelmia, vaikkei mitään sairautta olisikaan.
[/quote]
Normaalia, tasaantuu viimeistään vuoden päästä. Multa lähti aiankin kolmasosa tukasta,ehkä jopa enemmän, ihotautilääkäri sanoi, että johtuu ilman muuta pillerien lopetamisesta, eikä asialle voi tehdä mitään, tukan tippuminen lakkaa jossain vaiheessa itsestään ja sen jälkeen uutta tukkaa rupeaa kasvamaan. Näppylöihin kokeile apteekista jotakin näppyläaineita, kysele siellä henkilökunnalta.