Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaiva alapäässä jota kukaan ei osaa parantaa!?

Vierailija
18.09.2014 |

Hei!

Elikkäs nyt on niin ahdistunut ja lopen kyllästynyt olo näiden jatkuvien alapäävaivojen kanssa, että on pakko toiveikkaana kirjoittaa tänne ja kysyä, josko jollain toisellakin olisi vastaavaa ollut. Olen siis parikymppinen perusterve nainen.

Kaikki alkoi yli kaksi vuotta sitten papa-kokeen ottamisen jälkeen. Joka kerta kun harrastin silloisen poikaystäväni kanssa seksiä, melko voimakas verinen vuoto alkoi alapäästä, ihan kuin menkat olisi tulleet. Vuoto oli tuoretta verta, eikä rusehtavaa ja vanhaa - kuitenkaan seksin aikana ei koskaan sattunut. Vuotoa tuli muutenkin silloin tällöin ilman yhdyntää. Luulin aluksi että vuoto johtuu papa-kokeesta, mutta kun vaiva jatkui joka kerralla ja oli niin voimakasta, hakeuduin uudestaan gynekologille. 

Hän oli sitä mieltä, että limakalvoni olivat ohuet ja kuivat, ja lisäksi hän määräsi "varuiksi" tulehduksen hoitoon tarkoitetut emätinpuikot.  Mikään ei kuitenkaan muuttunut, ja jonkin ajan päästä hakeuduin toiselle gynekologille.Tässä vaiheessa olin myös saanut toisenkin vaivan, toisen häpyhuulen viereen, nivuseen, oli yhtäkkiä kasvanut älyttömän kipeä, peukalonpään kokoinen kova patti, joka oli mustelman värinen.

Uuden gynen mielestä limakalvoissani ei ollut mitään vikaa eivätkä ne olleet kuivat tai ohuet. Mainitsemani patti oli tukkeutunut talirauhanen, joka lähtisi itsestään pois. (Se kuitenkaan ei lähtenyt ja jouduin soittaa kyseiselle lääkärille ja pyytää antibioottikuuria pattiin). Hän myös löysi kädellä tutkiessaan herneen kokoisen patin läheltä kohdunsuuta, ja sitä painellessaan tunsin hieman kipua. Muistaakseni tämä patti oli kysta/polyyppi, jonka tulisi lähteä itsestään pois. Seuraavaksi sain lähetteen ultraan ja magneettikuvaukseen, joka oli noin kuukauden päästä. (Tässä vaiheessa olin lopettanut pillereiden syönnin eron seurauksena.) Ultrassa tuota kyseistä pattia ei enää löytynytkään mistään, ja juttu jätettiin siihen. Olin toiveikas. 

Tutustuin uuteen mieheen, ja pelkäsin tietenkin koko ajan, että alkaako verinen vuoto kun harrastaisimme seksiä. Miten selittää tilannetta miehelle, kun sille ei itsekään ole saanut mitään selitystä? Kaikki meni kuitenkin hienosti, pillereiden lopettamisen jälkeen mitään poikkeavia vuotoja ei enää tullut, kunnes eräänä päivänä se taas alkoi. Olin niin häpeissäni, ja kerroin etten tiedä mistä vaiva johtuu. Varasin taas ajan gynekologille, ja ultrassa toisesta munasarjasta löytyi noin parin sentin kokoinen kysta. Minulle kuitenkin jäi epäselväksi, voiko siellä oleva kysta aiheuttaa verenvuotoa ja rusehtavaa välivuotoa? Monesti seksin aikana on tullut ns. vanhaa verta, ja muutaman kerran kirkasta. Vaiva on aivan älyttömän häpeällinen ja se saa minut monesti itkemään, kun en tiedä mitä voisin enää tehdä ja miksei kaikki voi mennä normaalisti/kuten ennen. Kaiken lisäksi tälläkin hetkellä toisessa sisemmässä häpyhuulessa tuntuisi olevan jokin pieni finnin tuntuinen patti, ja huuli on turvonnut huomattavasti isommaksi kuin toinen. Kohtaa arasti eilen melko paljon, esimerkiksi pyyhkiessä, mutta tänään mitään arkuutta ei ole enää ollut.

Tilanne on aivan älyttömän masentava, ja mietin sitä päivittäin. Jokaiselta lääkäriltä olen saanut eri mielipiteitä tilanteestani, yksi epäili jopa  endometrioosia -  ja perään seuraava sanoi ettei hänen mielestään mikään oireeni viittaisi siihen. Sukupuolitautitesteissäkin olen käynyt hyvin tuloksin, mutta olen alkanut epäillä senkin varmuutta ja haluaisin mennä uudestaan. Olen kiitollinen jos joku jaksoi edes lukea tarinani, ja vielä kiitollisempi olisin jonkinlaisista ajatuksista tai neuvoista. Pitäisikö mun taas varata aika uudelle gynekologille?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa vaan, sillä lääkäreiden diagnoosit perustuvat aina arvauksiin; monesta vaihtoehdosta valitaan se todennäköisin, sitä hoidetaan (jos voidaan) ja muuten vaan "tarkkaillaan" eli sanotaan että ellei mene ohi, tule uudestaan. Sinuna menisin yksityiselle...maksaa tietysti enemmän mutta siellä osaavatkin enemmän. 

Vierailija
2/3 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut jo erittäin kehutulla yksityisellä, ja viimeisin käyntini oli erikoistuvalla gynellä :/ Kai sitä vaan pitää mennä taas uudestaan. Ärsyttää, että on niin monella jo käynyt ja kuluttanut paljon rahaa, mutta asialle ei saada mitään tehdyksi :/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nimenomaan käydä yhdellä ja samalla lääkärillä. Epämääräisissä vaivoissa diagnoosi tehdään usein poissulkumenetelmällä. Arvailu alkaa aina uudelleen kun menet uudelle lääkärille.

N52

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi