Miten haen työttömyystukea?
Auttaakaa tyhmää. :DDD En ole ollut ennen työttömänä.
Ymmärtääkeni tukea pitää erikseen hakea jokaista kuukautta varten. Milloin tätä haetaan ja miten? Mihin päivään mennessä hakemus pitää jättää? Minulla siis on jo myönteinen päätös, olen iloittautunut työnhakijaksi, minulle on tässä kuussa maksettu ja nyt pitäis hakea jatkoa kai..?
Jos joku voisi selittää kuin viisivuotiaalle askel askeleelta mitä teen tuolla Kelan asiointipalvelussa olisin super kiitollinen.
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Täällähän on ohjeet: https://www.kela.fi/tyottomyysturva-nain-haet
Kohtaan viis saakka olen päässytkin (myöntävä päätös tullut, minulle maksettiin aiemmin tässä kuussa), mutta en ymmärrä miten tää auttais mua jatkon kanssa. :/
Siis käsitin, että pitää anoa jatkoa joka kuukaudelle. Pitääkö aina aloittaa kohdasta yksi joka kuukausi? Eli niin kuin puhtaalta pöydältä joka kuukausi? Ja mistä tiedän mihin päivään mennessä pitää hakea? Jos nyt esim. olisin hakenut 1.8. ja maksu tulis 10.8. (voiko nää ees olla samana kuukautena oikeesti?) niin milloin haen seuraavan kerran? 1.9.? 1.9. mennessä?
Pahoittelen tyhmyyttäni asian kanssa, mutta tää ihan uutta mulle.
Mene Kelan sivuille omiin tietoihisi, ja sieltä näet työttömyysetuuksia koskevat tietosi ja myös sen, milloin voit lähettää seuraavan peruspäivärahahakemuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mene Kelan sivuille omiin tietoihisi, ja sieltä näet työttömyysetuuksia koskevat tietosi ja myös sen, milloin voit lähettää seuraavan peruspäivärahahakemuksen.
Kiitos! Mutta osaatko sanoa tarkemmin mistä? Ole selaillut "oma asiointi" osion läpi jo monta kertaa, enkä vieläkään ymmärrä mitä minun tulee tehdä. Löydän kyllä päätöksen tuen myöntämisestä sekä edellisestä maksusta.
Vierailija kirjoitti:
Soita Kelan neuvontapuhelimeen. Älä luota tämän palstan juttuihin.
Nyt on lauantai. Maanantaina sitten jos ei selviä.
Työttömyysturvan hakeminen alkaa siitä, että ilmoittaudut TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi, joka on työmarkkinoiden käytettävissä ja haet kokoaikaista työtä.
Ei auta hakemusten jättämiset omaan ammattiliittoon eikä Kelaan, jos tätä ei ole tehnyt. Tarvitset TE-toimiston antaman lausunnon oletko oikeutettu työttömyysturvaan vai et. TE-toimiston nettisivuillakin omia tietoja tulee aika ajoin päivittää ja siellä käydä selvittämässä työnhakuaan, jotta työnhaku ylipäänsä pysyy voimassa. Työnhaku voi katketa, jos näitä ei huomaa tehdä. Ja sitten TE-toimistolta annetaan uusi lausunto, ettei työnhaku ole voimassa joten työttömyysturvaakaan ei voi saada.
TE-toimiston lausunnot näkyvät suoraan Kelalle tai työttömyyskassalle, kummasta sitten on tarkoitus työttömyysturvaa hakea.
Uusavuton Kelan kanssa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos! Mutta osaatko sanoa tarkemmin mistä? Ole selaillut "oma asiointi" osion läpi jo monta kertaa, enkä vieläkään ymmärrä mitä minun tulee tehdä. Löydän kyllä päätöksen tuen myöntämisestä sekä edellisestä maksusta.
hakemukset?
Haetko siis peruspäivärahaa vaiko ansiosidonnaista? Jos jälkimmäistä, hoidat asian sen työttömyyskassan sivustolla jonka jäsen olet. Jos on kyse peruspäivärahasta, oma asiointi kelan sivustolla on oikea osoite. Sieltä pitäisi löytyä työttömyysturva(?vaiko -etuus, en muista) osio, josta näet tämänhetkisen tilanteesi, ja sen koska voit lähettää jatkohakemuksen. Sä et aloita prosessia joka kuukausi nollasta, vaan täytät jatkohakemuksen, ja sikäli mikäli sun työtilanteessa tapahtuu muutos, muistat toki senkin ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvan hakeminen alkaa siitä, että ilmoittaudut TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi, joka on työmarkkinoiden käytettävissä ja haet kokoaikaista työtä.
Ei auta hakemusten jättämiset omaan ammattiliittoon eikä Kelaan, jos tätä ei ole tehnyt. Tarvitset TE-toimiston antaman lausunnon oletko oikeutettu työttömyysturvaan vai et. TE-toimiston nettisivuillakin omia tietoja tulee aika ajoin päivittää ja siellä käydä selvittämässä työnhakuaan, jotta työnhaku ylipäänsä pysyy voimassa. Työnhaku voi katketa, jos näitä ei huomaa tehdä. Ja sitten TE-toimistolta annetaan uusi lausunto, ettei työnhaku ole voimassa joten työttömyysturvaakaan ei voi saada.
TE-toimiston lausunnot näkyvät suoraan Kelalle tai työttömyyskassalle, kummasta sitten on tarkoitus työttömyysturvaa hakea.
Luitko aloituksen läpi!?
VARMAAN samaa väylää kuin eka kuukauden.
Mulla ainakin siinä omakelan etusivulla on kohta etuudet, sen alapuolella lukee työttömyysetuudet. Siitä kun painaa niin tulee nappula josta voi tehdä työttömyysajan ilmoituksen. Sen voi tehdä neljän viikon välein, aina samana viikonpäivänä.
Uusavuton Kelan kanssa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdasta Hakemukset ja ilmoitukset näet miltä ajalta voit täyttää ilmoituksen. Voit jättää ilmoituksen aikaisintaan hakujakson päättymistä seuraavana päivänä.
Työttömyysajan (jatko)ilmoitukset myös jätetään aina neljältä viikolta, eli 28 päivältä. Viikko voi alkaa keskeltä viikkoa, eli ei välttämättä ole kalenteriviikko. Hakemuksen voit käytännössä jättää aina samana viikonpäivänä, kun tuo 4 viikkoa on tullut täyteen, esim. jos ilmoitus päättyy vaikka tiistaina, voit täyttää ja lähettää sen keskiviikkona. Pakko ei tietenkään ole, mutta kyllähän se nyt kannattaa täyttää heti kun voi, mutta jos nyt jää jostain syystä yksi tai vaikka kaksikin jaksoa täyttämättä, takautuva hakuaika on 3kk, eli voit hakea korkeintaan 3kk takaperin etuuksia. Ihan näin pitkään ei kannata odotella, ettei käy niin, että aikaraja ylittyy ja etuuksia jää sen takia saamatta.
Huomautettakoon, että ensimmäinen jätettävä jakso voi olla lyhyempi kuin 4 viikkoa, koska eka maksu on 14 päivältä, mutta jos olet jo täyttänyt ilmoitusta vaikkapa 17 päivältä, niin ne ylimääräiset 3 päivää ovat jemmassa jo valmiiksi sitä neljän viikon jaksoa varten, jolloin sitten täytät ilmoituksen vain lopuilta 25 päivältä. Jos siis nyt siellä asiointipalvelussa odottavan ilmoituksen täyttöajankohta poikkeaa neljästä viikosta, johtuu tästä.
t. Kelan täti
Vielä viime vuonna taisi ensimmäinen hakemus vaatia paperilomakkeen, jos et ole ennen hakenut. Syynä käsittääkseni että tietoja ei ole olemassa jos et ole järjestelmän piirissä. Sen jälkeen voit olla työtön (anteeksi vihapuhetermistä) nettilomakkeella kelan sivujen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin siinä omakelan etusivulla on kohta etuudet, sen alapuolella lukee työttömyysetuudet. Siitä kun painaa niin tulee nappula josta voi tehdä työttömyysajan ilmoituksen. Sen voi tehdä neljän viikon välein, aina samana viikonpäivänä.
Meinasin tulla kirjoittamaan samaa. Sitä työttömyysetuudet -"laatikkoa" klikkaamalla pääset kohtaan "Tee työttömyysajan ilmoitus". Sen kun avaat, näet miltä jaksolta haet ja milloin voit sen aikaisintaan lähettää.
Täytetään tosiaan neljän viikon välein.
Kiitos kaikille, etenkin Kelan tädille. :)
Sille joka kutsui mua pummiksi niin totta kai menen töihin heti kun saan uuden työpaikan. Ei se työttömäksi jääminen ole aina itsestä kiinni tai siitä, ettei haluaisi tehdä töitä.
Soita Kelan neuvontapuhelimeen. Älä luota tämän palstan juttuihin.