Mitä tarkoittaa raamatullinen sanonta kolmannesta tai neljännestä polvesta?
Miten sinä tulkitset raamatullista sanontaa, että kolmanteen tai neljänteen polveen asti kostetaan isien pahat teot heidän jälkeläisilleen?
Olen kuullut sellaisen tulkinnan, että ns. paha ihminen tulee hyväksi vasta kolmannen tai neljännen polven synnyttyä? Eli vanhetessaan.
Myös sellaisen tulkinnan olen kuullut, että vasta kolmas tai neljäs sukupolvi pystyy pääsemään irti siitä ikävästä painolastista eikä anna sen vaikuttaa elämäänsä, jonka tämä esi-isä on teoillaan aiheuttanut.
Kommentit (3)
Painolastia kun pahantekijän lapset ovat traumatisoituneet, mutta sen ajan sukukeskeisessä kontekstissa myös kai sitä, että menee muutama sukupolvi ennen kuin ihmiset unohtavat mitä pahaa siinä kyseisessä perheessä on tehty ja tapahtunut. Sitä mukaa nuo jälkipolvet vielä saavat kärsiä sosiaalisesta leimaantumisesta.
Tuossa tarkoitetaan karman lakia, joka tapahtumalla on seurakset ja ne voi olla varsin kauaskantoiset, kunnes aalto jälleen laantuu.
No mä oon aatellu sen tarkottavan sitä, että traumoja kokeneen ihmisen pyrkimys unohtaa kokemansa
vääryys ja pyrkimys hyvään suojaa seuraavaa sukupolvea. Kuitenkin se tavalla tai toisella tulee sieltä pintaan ja vaikuttaa negatiivisesti
kolmannessa ja neljännessä polvessa