Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisen vanhemman elättäminen

Vierailija
20.08.2021 |

Hei!

Kirjoittelen ensinmäistä kertaa. Tilanteeni on se että aikuinen isäni tarvitsee jatkuvasti minun apua taloutensa ylläpitoon. Hänen äitinsä eli minun mummini elätti häntä kuolemaansa asti. Nyt kun olen itse maksanut omasta pussistani kaikki hautajaiskulut mummini liittyen isäni kinuaa koko ajan rahaa ja tietää että tottakai minä kilttinä tyttönä autan, koska pelkään että hänellä ei ole rahaa ruokaa yms.. Tiedän että hänellä on päihdeongelma ja on masentunut ja olen vuosien saatossa yrittänyt auttaa häntä, mutta hän ei suostu raitistumaan. Alan olemaan väsynyt tähän jatkuvaan huolehtimiseen ja hänen hoitamiseensa. Tuntuu että oma elämä pyörii aikuisen (lapsen) ympärillä. Pahoittelut sekavasta tekstistä.
Onko muita jotka ovat kokeneet saman? Ja tiedän että pitäisi asettaa rajat ja lopettaa rahallinen tukeminen, mutta miten se on mahdollista jos syyllisyys alkaa painamaan? Hän on myös itse itkenyt minulle omaa tilannettaan ja se lisää auttamisen haluani, mutta missä menee raja?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raja menee täsmälleen siinä mihin sinä sen asetat? Rajojen asettamisesta ei kannata kantaa syyllisyyttä. Ylipäätään syyllisyyden (kuten muidenkin tunteiden) kantaminen mukana on hiukan turhaa. Tunteet kannattaa käsitellä ennen kuin niistä syntyy taakkoja.

Vierailija
2/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tämä,esimerkki:

https://www.espoo.fi/fi-FI/Asioi_verkossa/Sosiaali_ja_terveyspalvelut/I…

Etsi oman kuntasi paikka,mihin huoli-ilmoituksen voi tehdä. Samalla kysy neuvoa niistä hautajaiskuluista ym.

Nehän pitäisi maksaa kuolinpesästä,eli kuolinpesä on sulle nyt velkaa ne menot.

Mutta kysele tuolta,siis oman kuntasi sos.palvelusta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kiitos vastauksista. :) Olen siis tietoinen että kuolinpesästä saan tarvittaessa varat. Olen vain ehkä enemmän väsynyt tilanteeseen kun tuntuu että, isäni heittää kädet pystyyn ja toivoo että kyllä joku hänet aina pelastaa. Ja nyt se tuntuu kaikki kaatuvan minulle oli mikä tahansa asia. Veljeni ei edes halua puuttua tilanteeseen koska hänen mielestään jokaisen pitää pärjätä omillaan. Ja totta kai kyllähän se helppoa olisi itsellekin, mutta jotenki sitä vain ei osaa olla niin itsekäs.

T. Ap

Vierailija
4/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sentään. Sinähän mahdollistat isäsi loisimisen ja perseilyn. Lopeta ensimmäisenä hyysäys niin isäsi ottaa vastuun itsestään ja teoistaan, ellei ota sekin on hänen valintansa. Älä ole liian kiltti.

Vierailija
5/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vika senkin sika. Ei kai siinä mitään itsekästä ole jos ei huolehdi terveestä aikuisesta. Sinun pitää kasvaa itse aikuiseksi ja oppia ymmärtämään itsesi ja muiden rajat.

Ps. Jos pitää erikseen mainita _aikuisen_ vanhemman, onko olemassa lapsivanhempia? Tai no, on, mutta heidän lapsensa tuskin vielä netissä kirjoittelevat.

Vierailija
6/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti tarvitsee aina mahollistajan riippuvuudelleen. Nyt sinä olet ryhtynyt mahdollistajaksi.

ei auta kuin irrottautua rakkaudella, keskityt tästä lähtien hoitamaan vain omia asioitasi Sait jo tiedon, minne voit tehdä isästä huoli-ilmoituksen. Kotikunta ottaa hänestä kopin.

Vierailija
7/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää sua hyväkseen niin kuin käytti mummiasikin. Monet päihdeongelmaiset on tehneet ammatin tosta itkemisestä ja lokkeilusta. Käy kerran Al-Anonissa niin ne kertoo sulle että se EI LOPU KOSKAAN, ja että sinä olet tässä tilanteessan nyt mahdollistaja, eli osasyyllinen isäsi juomiseen. Irroittaudu tilanteesta, ja ainoa hetki jolloin voit ajatella auttavasi on se, että hän pyytää kyytiä just nyt päihdevieroitukseen. Muuten anna hänen olla. Hajotat vielä itsesikin.

Vierailija
8/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka sentti mitä annat sinne rahaa tai joka ruoanmuru auttaa häntä käyttämään enemmän rahaa päihteisiin. Ja miksi pitäisi ryhdistäytyä kun joku muu palvelee ja maksaa. Ei mitään syytä.

Kokemuksesta voin kertoa että syyllisyys ja huoli loppuu vasta kun se on haudassa. Mutta irti voit päästää jo aiemmin. Tämä on testi siitä miten paljon arvostat itseäsi ja terveyttäsi. Jos et irroittaudu, niin myös sinä tuhoudut tässä.

Vierailija
9/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet narsistisen käytöksen uhri. Alkoholistit on aina narsistisia.

Nyt mietit onko sinulla kiintymyssuhdehäiriö.

Eli se jonka piti antaa turvaa, ei koskaan turvaa antanut, ja jäit jonkinlaiseen välitilaan odottamaan jotain mitä et koskaan tule saamaan.

Hoidat itses kuntoon. Isän voit ohjata kuntasi sossulle, muuta sun ei tarvi etkä saakaan tehdä.

Al-anonista saat apua.

Vierailija
10/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinä olet kyllä itse avun tarpeessa, kun jatkat tuota erittäin tuhoisaa kierrettä. Rahan antaminen vaan pahentaa alkoholistin tilannetta. Lopeta se ja anna aikuisen ihmisen ottaa vastata omasta elämästään. Ei ole sinun vastuulla.

Vierailija
11/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota Al-Anonia suosittelen minäkin. Netistä löytyy paikkakunnan AA-kerhon yhteystiedot, siellä on oma ryhmä myös alkoholistien läheisille. Jos nyt ei ole tapaamisia, niin saat kyllä jonkun vapaaehtoisen langan päähän tai chatissä.

Sinä olet tehnyt jo nyt ihan liikaa oman jaksamisen kustannuksella, joten on korkea aika lopettaa. Syyllisyyden kohdalla voit miettiä, miten paljon isäsi tuntee syyllisyyttä siitä, että on kupannut rahaa äidiltään ja sinulta. Isäsi saa kuitenkin kaikki tuet, hänen pitää pärjätä niillä. Tsemppiä ja jaksamista.

Vierailija
12/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voisi suoraan laittaa tarpeeksi riittävän summan per kk, ettei hän kysele perään ja voit olla rauhassa - ellei hän kysy siksi, ettei muista. Hänellä voi olla oikeasti vaikeaa, ei hän tahallaan ole sellainen kuin on. On järkevää että ei hylkää oman onnensa nojaan, vaikka ei ole pakollista auttaa. Onko yksityistä lääkäriasemaa jolta saa vieroitukseen ohjeet tai lääkkeen, jos hän haluaa joskus kokeilla vieroitusta.

Vierailija
13/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäsi elätti itsensä siis ensin äidillään ja nyt sitten yrittää samaa lapsellaan. Ei kyllä kuulu sinun hommiin. Ihan omituinen kuvio, jossa alkoholisti hyväksikäyttää läheisiään.

Vierailija
14/14 |
20.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Al-Anon'ista löydät vertaistukea.

On vaikea lakata tukemasta läheistä ihmistä, vaikka silloin tukisi/mahdollistaisi tämän päihteidenkäytön.

Ei kuitenkaan kannata antaa rahaa suoraan. Kerran tai kaksi kuussa viet ruokakassit: hernekeittoa, näkkileipää, porkkanoita jne. Tällöin tiedät, ettei hän ainakaan nälkään kuole. Tämäkin on juomisen mahdollistamista, sillä ruokaan muuten käytettävä rahamäärä jää silloin juomiseen. Mutta tällä tavalla ehkä vähitellen pääsee irti tukemisesta, kun ilmoittaa, ettei tämä loputtomiin jatku.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme neljä