Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mikä tämä uutinen oikein on?!

Vierailija
15.09.2014 |

http://www.iltalehti.fi/pinnalla/2014091218658348_iq.shtml?utm_source=etblokki&utm_campaign=etblokki

Jos pyrkimyksenä on sanoa, että anoreksia on huono asia, niin täysin epäonnistunut juttu! Toivottavasti perään tulee uutinen, että "Nämä tähdet näyttäisivät paljon paremmilta 10 kg laihempana" Kai siitä anoreksiasta nyt voi muullakin tavoin kirjoittaa kuin tuollain, että leimataan laihuus automaattisesti hirveäksi?! Tulipa taas niin kiva olo lukea tuollaista. Mä olen ollut aina alipainoinen, mutta kun ei vaan painoa kerry vaikka haluaisin.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mitä luulet, olisitko paremman näköinen, jos sulla olisi jokunen kilo lisää?

Vierailija
2/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 10:58"]

No, mitä luulet, olisitko paremman näköinen, jos sulla olisi jokunen kilo lisää?

[/quote]

Vaikea sanoa, kun olen ollut aina tämän näköinen.  Olisin paremman näköinen varmasti myös hiuslisäkkeillä, silareilla jne. jne. Milloin näistä tehdään juttu? "Tämäkin tähti olisi kauniimpi ilman kananpersettä".

Ärsyttää tuollainen ulkonäön arvostelu.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinun tulisi ymmärtää, että tällaisilla jutuilla media pyrkii vaikuttamaan lähinnä nuorten tyttöjen asenteeseen omaa kehoaan kohtaan, jotta edes joku välttyisi anoreksialta. Sinänsä kyllä melko kaksinaismoralistista, mediahan ne aiemmatkin kauneusihanteet ja varsinkin ylenpalttisen laihuuden ihannoinnin on luonut ja saanut aikaan valtavan määrän anorektikkoja.

Ei varmasti tunnu sinusta hyvältä. Tiedän kokemuksesta, minkälaista on yrittää nostaa painoaan, kuinka lähes mahdottomalta se kaikkien ponnistelujen jälkeen tuntuu.

Ja olet oikeassa siinä, että ihmiset katsovat oikeudekseen haukkua myös laihoja. Mutta elämme valitettavasti maailmassa, jossa muita haukutaan ja moititaan mitä ihmeellisimmistä syistä - ja useimmin ongelma onkin vain haukkujan päässä.

Toivon, että sinunkin kohdallasi aika ja ikä tekee tehtävänsä lisäpainon saamisen suhteen:)

Vierailija
4/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoreksia on psyykkeen sairaus. Mitä kaikkea ihminen onkaan valmis tekemään, että olisi laiha? Mielummin siis päästään vinks-vonks kuin terve muutamalla lisäkilollla?

Vierailija
5/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:26"]

Ap, sinun tulisi ymmärtää, että tällaisilla jutuilla media pyrkii vaikuttamaan lähinnä nuorten tyttöjen asenteeseen omaa kehoaan kohtaan, jotta edes joku välttyisi anoreksialta. Sinänsä kyllä melko kaksinaismoralistista, mediahan ne aiemmatkin kauneusihanteet ja varsinkin ylenpalttisen laihuuden ihannoinnin on luonut ja saanut aikaan valtavan määrän anorektikkoja.

Ei varmasti tunnu sinusta hyvältä. Tiedän kokemuksesta, minkälaista on yrittää nostaa painoaan, kuinka lähes mahdottomalta se kaikkien ponnistelujen jälkeen tuntuu.

Ja olet oikeassa siinä, että ihmiset katsovat oikeudekseen haukkua myös laihoja. Mutta elämme valitettavasti maailmassa, jossa muita haukutaan ja moititaan mitä ihmeellisimmistä syistä - ja useimmin ongelma onkin vain haukkujan päässä.

Toivon, että sinunkin kohdallasi aika ja ikä tekee tehtävänsä lisäpainon saamisen suhteen:)

[/quote]

Niitäkin nuoria on, jotka ovat laihoa ilman anoreksiaa tai ylipäätään laihdutusta. Heidän kustannuksellaan sitten "parannetaan" näitä anorektikkoja? Anoreksiaa vastaan voi kampanjoida tahdikkaamminkin. Mä vain odotan sitä uutista, kun ylipainoisista uutisoidaan samaan sävyyn. Mulla on tytär, joka on juuri samalainen kuin minä ja saanut jo nyt alakoulussa kuulla laihuudestaan. Kauhulla vain odotan yläasteaikoja. Siitä kai tämä ärsytys eniten kumpuaa...

ap. (Ja olen muuten jo 35v, milloin sitä painoa alkaa tulla?)

Vierailija
6/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:06"]

[/quote]

Vaikea sanoa, kun olen ollut aina tämän näköinen.  Olisin paremman näköinen varmasti myös hiuslisäkkeillä, silareilla jne. jne. Milloin näistä tehdään juttu? "Tämäkin tähti olisi kauniimpi ilman kananpersettä".

ap.

[/quote]

Ulkonäön arvostelu ärsyttää, silti toivot, että perään tulee juttu  "Nämä tähdet näyttäisivät paljon paremmilta 10 kg laihempana"? Pientä ristiriitaa tuossa.

Itse toivoisin, että jatkuvat ulkonäkökeskeiset jutut loppuisivat kokonaan. Anoreksiasta voi ja pitää kirjoittaa asiapitoisia juttuja. Samoin ylipainon lisäämistä terveysriskeistä. Mutta nämä "tuo ja tämä näyttäisi paremmalta lihavampana/laihempana" jutut saisi kaikki heittää roviolle. 

Vierailija
7/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, näin ylipainoisena, olen samaa mieltä siitä, että on todella inhottavaa, että tällaisia ulkonäköarvosteluja tehdään, edes julkkiksista. Oli sitten kyse alipainosta, ylipainosta, selluliiteistä, liian isoista tai pienistä lihaksista, you name it.

Minusta ongelma ruumiinkuvaongelmien lähtölaukaus on ylipäätään siinä, että eletään maailmassa, jossa tällaisia ihmisten ulkonäönhaukkumisartikkeleita julkaistaan, oli syy sitten mikä tahansa. Käytännössähän silloin on tilanne vaan se, että se, minkä perusteella ulkonäköä haukutaan vaihtelee, sen sijaan, että ihmiset saisivat olla tyytyväisiä omaan kehoonsa ilman ulkopuolisia paineita. 

Vierailija
8/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 pahoittelee jälkimmäisen kappaleen todella omituista lausetta :D

Siinä pitäisi lukea "minusta ruumiinkuvaongelmien lähtölaukaus on ylipäätään..."

Vierailija
9/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:52"]

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 11:06"]

[/quote]

ap.

[/quote]

Ulkonäön arvostelu ärsyttää, silti toivot, että perään tulee juttu  "Nämä tähdet näyttäisivät paljon paremmilta 10 kg laihempana"? Pientä ristiriitaa tuossa.

Itse toivoisin, että jatkuvat ulkonäkökeskeiset jutut loppuisivat kokonaan. Anoreksiasta voi ja pitää kirjoittaa asiapitoisia juttuja. Samoin ylipainon lisäämistä terveysriskeistä. Mutta nämä "tuo ja tämä näyttäisi paremmalta lihavampana/laihempana" jutut saisi kaikki heittää roviolle. 

[/quote]

No joo, ei se toive nyt ihan niin todellinen ole. Parashan se on, kun media ei arvostelisi ollenkaan. Tasapuolisuuden nimissä vain olisi "hienoa" nähdä joskus ylipainoisista samalainen uutinen.

Ja siis on todella hyvä, että anoreksianvastaista työtä tehdään, mutta tuo juttu oli kyllä jo otsikkonsakin takia täydellinen rimanalitus.

ap.

Vierailija
10/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 13:45"]

ap. (Ja olen muuten jo 35v, milloin sitä painoa alkaa tulla?)

[/quote]

En minä sinun puolestasi voi luvata, mutta itsellä vasta nelikymppisenä. Aiemmin vaatekoko 32 oli liian iso, nyt ostan kokoa 38. Olen lyhyt ja näytän tosiaankin pullealta (vaikka olen yhä normaalipainoinen). En haluaisi olla yhtä tikkulaiha kuin ennen, mutta en tunne itseäni tämänkään kokoisena hyväksi.

Vaihdoin vain elämäntapaani. Harrastin aiemmin ainoastaan hyötyliikuntaa, nyt en sitäkään. Istun tv:n ja tietokoneen ääressä. Napostelen jatkuvasti. Ennen suklaalevy saattoi pilaantua kaapissa, nyt se menee suusta alas parissa kolmessa päivässä (mikä tietysti on joillekin muille hidas aika). Syön ihan koko ajan.

Voi olla, ettei sinulle käy näin, mutta haluan tuoda ilmi asian, jota en itsekään laihana uskonut: Kun syö paljon, kiloja tulee varmasti. Ehkä olet kuten minä olin, ja uskottelet, että syöt jo nyt paljon. Enää en luottaisi tuollaisen väitteen lausujaan.

Vierailija
11/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo liity mitenkään anoreksiaan...

Vierailija
12/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:lle vastaan, että juuri 30 ja risat ikäisenä itselleni alkoi painoa tulla lisää, siihen asti painoindeksi alipainon rajoilla. Mutta enpä muista, että olisin sen kummemmin koskaan mieltäni pahoittanut muiden kommenteista, eikä muidenkaan kannattaisi :)

Vierailija
13/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 14:34"]

Ei tuo liity mitenkään anoreksiaan...

[/quote]

Ainakin yksi kuvissa esiintyvistä on anoreksiaa sairastanut, ehkä siitä lipesi anoreksiakeskusteluksi.

Itsekin kyllä oletin, että tähän olisi linkattu tämä uutinen:

http://www.iltasanomat.fi/muoti-kauneus/art-1288737327402.html?pos=ok-ltm-muka-etli

Vierailija
14/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän lihavista julkkista on miltei vastaavia juttuja!

Ettekö ole huomanneet näitä "katso miltä takavuosien tv-tähti näyttää nykyään" -juttuja? Tai että "Katso kuinka elokuvanäyttelijättären paino on vaihdellut eri aikoina" -juttuja.

Ja ap:lle vielä, eihän nää jutut sua koske, jos olet aina olet ollut tuollainen kuin olet. Eikös siinä jutussa ollut kuvia julkkisnaisista, jota ovat olleet normaalipainoisia ja silti laihduttaneet ja näyttävät nyt jutun kirjoittajan mukaan vähemmän viehättäviltä kuin ennen. Jos sä olet aina ollut tollainen kuin olet, niin ei kai siinä mitään.

Vierailija
15/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.09.2014 klo 10:55"]

Kai siitä anoreksiasta nyt voi muullakin tavoin kirjoittaa kuin tuollain, että leimataan laihuus automaattisesti hirveäksi?!

[/quote]

Suurimmassa osassa noista jälkeen-kuvistakin ollaan kyllä laihoja. Joka tapauksessa iso alipaino on epäterveellistä, oli sellainen sitten luonnostaan tai ei, viis siitä ulkonäöstä.

Vierailija
16/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei tämä koske minua, mutta voitteko väittää, ettei lihavasta tunnu pahalta lihavuuden arvostelu vaikka se ei suoraan kohdistuisikaan häneen? Tuosta jutusta vaan oikein huokui se miten laiha on hirveä. Kunhan eihän noista monikaan edes ole kuvissa sairaalloisen laiha! Laihan silmin tuo juttu oli vaan tosi ikävään sävyyn tehty.

Ensin mulle aina sanottiin, että lihot kunhan 30v täytät. Nyt kun se on tullut täyteen ja paino edelleensama, niin sanotaan, että kunhan tulee 40... :) Äitini on 60v ja edelleen laiha, joten en jaksa uskoa enää mihinkään painon nousuun. Oma hoikkuus ei niin haittaa, mutta oman tyttären vuoksi toivon, että tällainen laihojen kyttääminen ja haukkuminen lehdissä loppuisi. Kuten myös lihavien.

ap.

Vierailija
17/17 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea vaahtoaminen, pahoitteluni. :)

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan