Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tehdä monta lasta, jos ei ole varaa tukea heitä taloudellisesti?

Vierailija
29.08.2006 |

Minusta hyvään vanhemmuuteen kuuluu MYÖS rahallisten asioiden pohdiskelu.

Tuli vaan mieleen, kun joku kirjoitteli tuolla alempana, että ei voi maksaa kaikille lapsilleen ajokorttia, koska se tulee niin kalliiksi.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on iso sisaruskatras ja on jäänyt monista minun mielestäni perusasioista paitsi. Sitä en halua lapsilleni.

Vierailija
2/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti on kallis. Ja sen ajamiseen on loppuelämä aikaa vaikkei just 18-vuotiaana aja. Itsekään en saanut ajokorttia 18-vuotiaana, mutta niin vaan olen myöhemmin oppinut ajamaan autoa ja olen kiitollinen syntymästäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tulen varmaan olemaan sellainen... Yritän kannustaa lapsiani työntekoon jo nuorena ja tietysti lapsilisät tulen antamaan heille yläasteikäisenä...

Itse menin töihin 13-vuotiaana koulunkäynnin lisäksi, että saisin hieman lisää rahaa.

Vierailija
4/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nuoret opettelevat itse tekemään kesätöitä, jotta voivat kortin hankkia! Mä olin ainoo lapsi, eikä vanhemmilla ollu mahiksia maksaa mun ajokorttia ja ihan hyvä niin, koska opin arvostamaan rahan hankkimista itse. Mulla on 4 lasta, enkä todellakaan mieti ajokorttien maksamisia, ellen voita lotossa. Mun mielestä tärkeintä on perusturvallisuus; katto pään päällä, ehjät vaatteet, paljon rakkautta ja yksi hyvä harrastus/lapsi. Sitten säästöjen tuloksena tulevat kivat lomamatkat ;).

Vierailija
5/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlapsillee, joita on jo 13 kpl.

Mutta ihan tosissaan ei vanhempien tarvi aikuisia lapsia elättää, jos lapsi on ns normaali.

Minun vanhemmillani ollut varaa ostaa esim. osake jokaisen opiskelupaikkakunnalta mutta olemme maksaneet siitä ihan käypää vuokraa. Mutta jo pelkkä ajatuskin siitä että vanhemmilta voi pyytää hätätapauksessa rahaa loi turvallisuuden tunteen.

Itse olen elättänyt itseni 16 kun muutin pois kotoa opiskelemaan.

Samaa ajatusmaailmaa käytän varmaan omieni kohdalla.

Vierailija
6/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tuli vaan mieleen, kun joku kirjoitteli tuolla alempana, että ei voi maksaa kaikille lapsilleen ajokorttia, koska se tulee niin kalliiksi.

Sinäkös sen määräät, että lapsia saa hankkia vain kun on tuloja :) anna mun kaikki kestää. Meillä ainakin lapset opetetaan tienaamaan eikä elämään vanhempien siivellä. Tuetaan toki tietyissä määrin rahallisesti, mutta ihan turha tulla käsi ojossa joka asiaa vinkumaan.

Vierailija
7/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tärkeämpää kuin kaikki se paska mitä rahalla saa.

Miksiköhän teinit on niin lihavia että ihan hävettää? Ovatkohan päässeet hieman liiankin helpolla kun on bussiliput ja lounarit, ai joo sitten 50¿ viikkorahaa etteivät vaan jää mistään paitsi. Sitten voi suunnitella sitä vuoden reppureissua sinne Intiaan kun ei oikein koulussa jaksa istua. Kyllä ne vanhemmat maksaa jos tulee hätä...

On se kyllä sillä lailla että itse voi ajokortit ja matkansa rahoittaa, vanhemmat antaa aikaa ja neuvoja. Se onkin jo vaikeampaa kuin rahan syytäminen.

Vierailija
8/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näemmä

Vierailija
9/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti en; mutta en siltikään antaisi kaikkea lapsilleni lahjaksi. Pitäähän lasten rahan arvo ymmärtää, tiukan paikan tullen haluan toki pystyä auttamaan taloudellisesti.

Vierailija
10/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

heillä kun on vain kaksi lasta, ja kumpaakaan ei ole millään tavalla rahallisesti tuettu missään vaiheessa.

Vierailija
11/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Vierailija
12/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minusta tärkeintä on se, millaiset elämän eväät lapsilleen tarjoaa siinä mielessä, että pärjäävät tässä maailmassa ilman vanhempiaankin. Sehän on kasvatuksen päämäärä: kasvattaa lapsista omillaan toimeentulevia, itsenäisiä ja pärjääviä kansalaisia. Sellaisia, että he selviytyvät ihan itse ilman äidin ja isän apua keski-ikään saakka... Paljon tärkeämpi on se henkinen pääoma, jonka turvin lapset selviävät niukoissakin olosuhteissa kuin curling-vanhemmuuden aiheuttama taloudellinen riippuvuus vanhemmistaan aikuisenakin... Näin siis minusta. Ja joku muu voi olla sitten jotain ihan toista mieltä :-) t. Neljän äiti

Vierailija
13/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat päättäneet että lapsille on parempi oppia pärjäämään ihan itse. Tekeekö se nyt heistä itsekkäitä ja ahneita lapsiaan vihaavia petoja?

Vierailija
14/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei minun vanhemmat ole aikuistuttuani tukeneet rahallisesti. Enkä TODELLAKAAN sitä ole odottanutkaan!

Vierailija
15/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai käytin siihen osan rahoista, joita vanhempani olivat minulle elämäni aikana säästäneet, tokihan olisin ne rahat voinut hassata johonkin turhuuteenkin.

Nyt olen aikonut toimia samallalailla oman lapseni kanssa. Kun en varmasti voi tietää millaista meidän elämä on reilun kymmenen vuoden päästä, olen avannut lapselleni tilin johon säästän osan lapsilisistä. Mun mielestä on aika kurjaa kun muutamat tuttuni lähettävät lapsiaan maailmalle opiskelemaan pystymättä antamaan heille minkäänlaista rahallista tukea. Vanhemmuus ei lopu siihen kun lapsi muuttaa pois kotoa, kyllä mun mielestä lasta pitäisi pystyä järkevästi auttamaan niin kauan, että saa oman elämänsä rullaamaan.

Luonnollisesti lapsen on hyvä oppia tekemään töitä jo nuoresta, mutta lähinnä se kesälomatyöstä saatava palkka on taskurahaa, ei sillä vielä paljon tulevaisuutta rakenneta.

Vierailija
16/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin annetaan.

Olennaista on opettaa järkevä suhde rahaan, oli sitä perheessä tai ei.

Vierailija
17/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään ihmettele mistä tulee ns lelliaikuisia! No sieltä missä maksetaan lasten ajokortitkin! Eiköhän se ole jokaisen nuoren itse tehtävä töitä sen eteen! Tuskin sellaisen lapsi jonka vanhemmilla ei ole varaa maksaa ajokorttia, tulee sanomaa vanhemmileen että " Miksi sitten teitte minut jos kerran olette persaukisia" !!!

Vierailija
18/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kolme lasta ja tällä hetkellä pystymme tukemaan/rahoittamaan heidän menonsa mainiosti, mutta kuka tietää tulevasta? Miten kukaan voisi tehdä lapsia jos pelataan ihan varman päälle, voihan sitä yhtäkkiä vaikka sairastua, kuolla, halvaantua, tulla maanjäristys jne. Jolloin ei olekaan yhtä hyvä taloudellinen tilanne.

Sitä paitsi miksi nykyaikana lasten/nuorten tulee saada kaikki valmiina tarjottimella. Itse ainakin toivon että lapseni oppisivat arvostamaan työntekoa ja näin ollen myös oppisivat rahan arvon. Meidän lapset eivät tule saamaan ajokortteja " lahjaksi" vaan niiden eteen on tehtävä työtä ja osa rahoista ansaittava tai säästettävä itse, siitäkin huolimatta että meillä olisi ne varaa maksaakin. Emme me ole täällä ikuisesti lastemme menoja kustantamassa, joten parempi heidän oppia itsenäisiksi jo ajoissa.

Vierailija
19/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä haluan lasteni keskittyvän nuorena ihan muuhun kuin rahan tahkoamiseen mäkkärissä, jotta saavat ajokortin.

Minä haluan, että he silloin voivat tosissaan miettiä, mitä elämältä haluavat, voivat opiskella täysipainoisesti ja päästä sitä kautta käsiksi kunnon töihin.

Itse jouduin 14-vuotiaana hanttitöihin ja käymään kouluni iltakoulussa ja samaa " oppia" en omille lapsilleni kaavaile. Pääskööt mieluummin liian helpolla, kun sen kerran pystyn takaamaan.

Vierailija
20/20 |
29.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenperheessäni oli varaa vain välttämättömiin menoihin. Olen rahoittanut opiskeluni ja ajokorttini aikanaan hanttihommia tekemällä enkä todellakaan toivo samaa lapselleni!

Vierailija:

Minä kyllä haluan lasteni keskittyvän nuorena ihan muuhun kuin rahan tahkoamiseen mäkkärissä, jotta saavat ajokortin.

Minä haluan, että he silloin voivat tosissaan miettiä, mitä elämältä haluavat, voivat opiskella täysipainoisesti ja päästä sitä kautta käsiksi kunnon töihin.

Itse jouduin 14-vuotiaana hanttitöihin ja käymään kouluni iltakoulussa ja samaa " oppia" en omille lapsilleni kaavaile. Pääskööt mieluummin liian helpolla, kun sen kerran pystyn takaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan