Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytetäänkö muissa maissa juustohöylää?

Vierailija
13.09.2014 |

Vai onko se vain Suomen juttu? Ne maat, joissa olet asunut / ollut, eikä siellä ole ollut juustohöyliä edes myynnissä, miten paikalliset syövät juustonsa? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo Englannissa ei kyllä paljon käytetä, mutta kyllä niitä myydään ihan suht yleisesti. Useimmat ei-viipaloituina myytävät juustot on cheddaria ja niin pehmeitä, että niistä on hankala saada viipaleita höylällä.

Vierailija
2/27 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi tarpeetonta juustohoylaa. Syomme paa-asiassa pepperjack, muenster, havarti, sharp cheddar ja sinihome juustoja. Liian pehmeita juustohoylalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakkois-Aasiassa juustohöyliä myytiin ulkomaisissa ruokakauppaketjuissa ja Ikeassa. Paikalliset ei kuitenkaan juustoa kauheasti syöneet, joten tuskin käyttivät höyliäkään.

Vierailija
4/27 |
14.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustohöylä ja Fiskarsin sakset kuuluu mulla vakiovarusteisiin matkoilla.

Vierailija
5/27 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maista joissa tehdään paljon kovia juustoja, kuten Hollanti ja Itävalta löytyy kyllä höylät.

Vierailija
6/27 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 21:05"]

Meikäläinen juustohöylä on tosiaan monessa maassa ihan tuntematon. Leikkaavat juustonsa veitsellä, tai sitten jollain tällaisella virityksellä: http://www.supermomnocape.com/wp-content/uploads/2012/01/slice-cheese-thinly.jpg

[/quote]

Toi onkin tosi kätevä vehje. NOT.

Vierailija
7/27 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri sillä heillä ei ole juurikaan tällaisia muovimaisia juustoja kuten meillä. Juustot leikataan veitsellä. Italiassa ja Ranskassa ei syödä juustoa leivän päällä vaan leivän kanssa. Siinä on pieni ero.

Vierailija
8/27 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin syödään ns. voileipiä. Eikä sellaista kovaa edamjuustoa juurikaan ole leivän päälle olemassa. Juustot on paljon pehmeämpiä, jolloin niitä ei voi edes leikata höylällä.

Leivälle yleensä marmeladia ja juusto omana asianaan kiitos.

Vierailija
9/27 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:56"]

Mun käsitykseni mukaan keskieuroopassa käyttävät enemmän sellaista juustoveistä. Ja jenkeille myydään valmiiksi viipaloitua ...

[/quote]

Samoin Puolasa viipaloivat sen valmiiksi. Puolalaiset viipaloivat leivätkin kaupassa heti valinnan jälkeen.

Vierailija
10/27 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 08:43"]

[quote author="Vierailija" time="13.09.2014 klo 20:56"]

Mun käsitykseni mukaan keskieuroopassa käyttävät enemmän sellaista juustoveistä. Ja jenkeille myydään valmiiksi viipaloitua ...

[/quote]

Samoin Puolasa viipaloivat sen valmiiksi. Puolalaiset viipaloivat leivätkin kaupassa heti valinnan jälkeen.

[/quote]

No tässä tuli ihan uutta tietoa minulle! Miksihän siellä noin toimitaan, ei varmaankaan ole kumimaisia muovipussileipiä myynnissä, kuten täällä Suomessa.

Vierailija
11/27 |
16.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta useimmissa maissa, koska ei syödä voileipiä joille juusto tarvisi saada ohueksi viipaleeksi. Juustoa syödään silloin kun syödään tarjoilulautaselle kuutioiksi tai lohkoiksi paloiteltuna. Joitain juustolaatuja toki sitten ruoanlaittoon viipaleina tai raasteina. Mutta juustohöylää ei näihin mihinkään tarvita.

Vierailija
12/27 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Skotlannissa jonkin aikaa erään ihmisen luona, ja hänellä ainakin oli ihan tavallinen juustohöylä. Oli kyllä muutenkin kiinnostunut ruoasta ja kokkaamisesta, joten ehkäpä siksi.

Vierailija
13/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää ei syödä samallailla kuin Suomessa, niin höylä on vähän turha.

Vierailija
14/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytetään.

Vierailija
15/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun australialais-englantilainen ystävä oli 20 v sitten aivan haltioissaan, kun näki mun juustohöylän...

Vierailija
16/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa ( jossa se keksittiin) ja Ruotsissa. Tanskassa olen ollut van kaksi kertaa, enkä nähnyt höyliä. Enkä muualla.

Vierailija
17/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaisen juustohöylän löysin aikoinaan Belgiassa kaupasta. Muut siellä käyttävät vain veistä juuston siivuttamiseen.

Vierailija
19/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanskassa käytettiin matallilankaa. Sinänsä näppärä systeemi, ei sii sellainen giljotiinsysteemi vain kierrettävä. 

Vierailija
20/27 |
13.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikäläinen juustohöylä on tosiaan monessa maassa ihan tuntematon. Leikkaavat juustonsa veitsellä, tai sitten jollain tällaisella virityksellä: http://www.supermomnocape.com/wp-content/uploads/2012/01/slice-cheese-thinly.jpg

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme