Lapsella alkoi kotitalous.
Ekana teki smoothieta, tokalla viikolla dippikastiketta, kolmannella teeleipiä ja tänään pizzaa. Mitähän ensi viikolla?
Kommentit (20)
Meillä teki ekalla kerralla persikkarahkaa, sitten teeleipiä ja huomenna dippikastiketta.
Kaverin lapsi oli tehnyt mikronäkkäreitä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:31"]Miten saa menemään kolme tuntia dippikastikkeen tekoon?
[/quote]Nämä olivat siis kotitehtäviä. Dippikastikkeen kera teki porkkanatikkuja.
Maailma muuttuu, mutta teeleipiä kotitaloustunnilla tehtiin jo 1977.
Me tehtiin 90-luvulla jollain ihan ensimmäisistä köksän tunneista vaaleaa maitopohjaista jauhelihakastiketta. Ruskea kastike oli opettajan mielestä epäterveellistä, kun siinä joutuu käristämään jauhoja rasvassa.
Ai jaa, meillä kyllä teki ihan tunnilla tuon persikkarahkan, teeleivät ja huomenna dippikastikkeen. Mitä ihmettä teillä sitten tunneilla tekivät, jos nuo tuli kotitehtäväksi?
Tunneilla on varmaan jälkien siivousta :) Eikun ovat tehneet suurinpiirtein noita samoja, kertaus kotona näyttää olevan omani mielestä hyödyllistä.
enempi ne tekee ruokaa siellä kuin av-mammat
Tunneilla käydään tosi paljon muutakin asiaa kuin käytännön ruuanlaittoa. Esim. hygieniaa, siivoamista, pyykkäystä, teoriaa ruoka-aineista ja vitamiineista ym. Lisäksi suunnitellaan itse ateriakokonaisuuksia arkeen ja juhlaan. Koska rahaa ruoka-aineisiin on äärettömän vähän, mitään kahdenkymmenen sortin juhla-ateriaa ei todellakaan tehdä joka viikko, tuskin edes koko yläkoulun aikana.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:49"]
Tunneilla käydään tosi paljon muutakin asiaa kuin käytännön ruuanlaittoa. Esim. hygieniaa, siivoamista, pyykkäystä, teoriaa ruoka-aineista ja vitamiineista ym. Lisäksi suunnitellaan itse ateriakokonaisuuksia arkeen ja juhlaan. Koska rahaa ruoka-aineisiin on äärettömän vähän, mitään kahdenkymmenen sortin juhla-ateriaa ei todellakaan tehdä joka viikko, tuskin edes koko yläkoulun aikana.
[/quote]
Joo me opeteltiin käyttämään mankelia. Kuinkahan monesta kodista sellainenkin masiina oikeasti löytyy?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 20:53"]
[/quote]
Joo me opeteltiin käyttämään mankelia. Kuinkahan monesta kodista sellainenkin masiina oikeasti löytyy?
[/quote]
Lapsuudenkodistani löytyy mankeli. Lisäksi olen asunut viidessä kerrostalossa, joissa oli pesutuvassa mankeli. Omaan kotiinikin olen sellaista toivonut, mutta ovat niin kalliita, että aina tuntuu olevan tärkeämpiä rahareikiä.
[/quote]
Tätä meinasin just tulla sanomaan. Ei siellä tosiaan kolmea tuntia niitä sapuskoja väkerretä. Meillä ainakin harjoiteltiin esimerkiksi silittämistä ja pyykkäämistä, tahrojen poistoa jne. Lisäksi opiskeltiin eri maiden sekä Suomen eri osien ruokakulttuureja.
T. Yläaste muistissa!
Meillä ei ollut pyykkäystä, ei mankelia eikä mitään muutakaan kuin ruuanlaittoa vaan.
Hauskaa katsoa vanhan ajan kuvia, kun siellä on monta puuhellaa. Ne silloin aloittivat tunnin tietty sytyttämällä tulen pesään jokaiseen hellaan. Jotenkin romanttista.
Lapsemme köksässä tehtiin ekalla viikolla kaurapuuroa ja kiisseliä, tokalla teeleipiä ja kolmannella kerralla kasvissosekeittoa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2014 klo 21:09"]Meillä ei ollut pyykkäystä, ei mankelia eikä mitään muutakaan kuin ruuanlaittoa vaan.
[/quote] Suomessa? Joku mukautettu ops?
meilläkin keskityttiin köksässä noin 10 vuotta sitten lähinnä ruokaan ja sen laitosta aiheutuvan sotkun siivoamiseen. en muista että muuten olisi siivousta, pyykkäystä, hygieniaa tms opetettu. onneksi kotona opetettiin.
Meillä oli ainakin 70-luvun lopussa siivousta, silitystä, tekstiilihuoltoa ja jopa vauvanhoitoa.
Miten saa menemään kolme tuntia dippikastikkeen tekoon?