Tavaroiden nostelusta raskaana?
Siis pitääkö kaikkien raskaana olevan oikeasti vältellä tavaroiden nostelua tai pitelyä, jos tavarat painaa vaikkapa n. 5 -7 kg? ja oletetaan että raskaus on n. puolessa välissä tai vähän alle. Voiko kauppakasseja kantaa tai treenata hauista käsipainoilla?? Kertokaa, raskaana olleet.
Kommentit (17)
Mulla on tosi vilkas esikoinen, joka ei tottele yhtään , joudun kantanaan sen aamusta iltaan ulos ja takas ,joka paikkaan. Nyt rv 34 menossa ja alkaa tuntui alakerrassa kipuna, mut minkäs teet kun muita ei ole siihen hommaan
Mä olenkin hullu mutta olin kantamassa pesukonetta viikolla 20. En tosin yksin... Ei ollu vaihtoehtoa. Päätin et niin kauan kun tuntuu hyvältä, jatkan.
Luulin että olit tullut raskaaksi tavaroiden nostelusta. Ihmettelin vähän että kaikkea sitä nykyaikana keksitään...
Komppaan kakkosta. Itse kyllä tunnet mitä voit tehdä. Nostelin koiraamme 10 kg loppuun asti. Olen isokokoinen nainen joten oli ok.
Raskautumiseen vaaditaan vähän muunkin kuin tavaroiden nostelua.
5-7 kilon tavarat pitäisi olla ihan kevyttä nosteltavaa loppuvaiheille saakka, 10 kiloakin ihan sopiva jos ei ole rapakunnossa. Raskaus ei ole sairaus mutta toki itseään pitää osata kuunnella tässä asiassa. Ylivarovaisuutta en ymmärrä.
Normaalia elämää voi elää vaikka olisikin raskaana (poislukien tietysti riskiraskaudet joissa noudatetaan taas lääkärin ohjeita)
Nostellessa pitää muistaa oikeat nostoasennot, ihan samoin kuin muutenkin.
Mulla on tyhmä kysymys: miksi raskaana ei saa nostella mitään?
Raskaana saa nostella tavaroita ihan normaalisti ellei lääkäri ole toisin määrännyt. Missään pumpulissa ei tarvitse elää.
Kroppa kyllä kertoo mikä on hyväksi ja mikä ei. Itse olen pienikokoinen ja vasta rv15:lla, mutta kyllä yli kymmenkiloisen esikoisen pidempiakainen kanniskelu tuntuu jo epämukavalta. Alakerrassa tuntuu ärsyttävää painetta esimerkiksi.
Mä kannan esikoisen lisäksi(12 kg+ 8 kg) pari ruokakassia , tuntuu kipuna. Onneks ei tarvi kauan kärvistellä
Kyllä sen sitten itse tuntee mikä on liikaa. Tärkeämpää on ehkä kuitenkin se missä asennossa suoritat nostelua eikä saa tehdä nopeita äkkipikaisia "repäisy" liikkeitä. Saattaa pahimmassa tapauksessa irrottaa istukan.
Mulla n. 12 kg esikoinen jota saa kannella joka päivä, töissä olen nostellut viimeksi tänään 2x20l vesitonkkia. Rv 31. Kahden nostaminen on parempi kuin yhden, pysyy tasapaino. Reisillä ylös, selkä suorana. Mutta ekassa raskaudessa sain vatsalihaksen revähdyksen kun mies taivutti tanssiessa taaksepäin varoittamatta, eli siksi pitää olla tarkkana, kehon tarkempi hallinta ja omat untemukset nostaessa on tärkeitä. Ja jos supistaa pitää taukoa tai lopettaa.
Mulla töissä paljon nostelua ja edestakasjuoksua. Jäin sairaslomalle muistaakseni jo vkolla 27, kun supisteli niin kovasti ja alaselkä meni niin pahaan kuntoon kumartelusta, että särki paljon ja jatkuvasti.
Nostelin niinkuin ennenkin ja myös vanhempia lapsia, kävin salilla. No, eipä minulla koskaan ole ollutkaan keskenmenon vaaraa...
Kaikkea mikä tuntuu hyvältä voi tehdä. Toiset ei kestä nostelua yhtään, itse kannoin kauppakassit loppuviikoille asti. Pakko se oli isompiakin lapsia nostella.