12v kertoi ottaneensa koronarokotteen koska
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008180680.html
Lasten ja nuorten koronarokotukset alkoivat Helsingissä – 12-vuotias Lauri Backman: ”Oli itsestäänselvyys, että rokote otetaan mahdollisimman pian”
12 vuotta täyttäneet saavat lähtökohtaisesti tehdä itse päätöksen rokotuksen ottamisesta. Rokotukset alkavat suomenkielisissä kouluissa torstaina ja ruotsinkielisissä kouluissa ensi viikon tiistaina.
Rokotettavaksi tulleen Saga Kopsalan, 12, mielestä linjaus on oikea. Hänen mukaansa nuorilla on tarpeeksi tietoa saatavilla itsenäisen päätöksen tekemiseen.
”Välillä tuntuu, että ikäiseni tietävät koronatilanteesta ihan hirveästi. Nykyään kaikki seuraavat netistä uutisia”, Kopsala kertoo.
Hän teki päätöksen rokotuksen ottamisesta itse, vaikka asiasta keskusteltiin vanhempien kanssa. Kopsala kertoo, että myös kaikki hänen ystävänsä haluavat ottaa rokotteen. Itse rokotus ei jännittänyt häntä kuin hiukan.
”Oli helpoin ratkaisu ottaa rokote, ja mietin että se kannattaa ottaa”, Kopsala sanoo.
Kommentit (7)
Onneksi täällä vaadittiin vanhempien lupa. 12-vuotias ei todellakaan ole tarpeeksi kypsä tehdäkseen tuollaisia päätöksiä.
Aivan mahtavaa, että lapsetkin saavat mahdollisuuden ottaa rokotuksen.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008176053.html
12–15-vuotiaiden koronarokotukset alkavat ensi viikolla. Rokotuksissa toimitaan kuten terveydenhuollossa muutenkin alaikäisten kanssa, eli lapsi tai nuori voi itse tehdä päätöksiä hoidostaan, kun hänet on arvioitu päätöskykyiseksi, kertoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ylilääkäri Marke Hietanen-Peltola.
– Koronarokotukset eivät muodosta poikkeusta tähän, hän toteaa.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/89d22c2f-9da0-4429-83c5-678e9b13ea42
Sanna Heikkilä
sanna.heikkila@iltalehti.fi
Tänään klo 2:25
USA:ssa lapsia on joutunut sairaalahoitoon koronan vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin pandemian aikana.
Viikonloppuna lapsipotilaiden määrä kohosi yli 1900 lapseen, ja moni sairaala USA:ssa kamppailee resurssien äärirajoilla.
Potilailla on todettu koronan herkästi tarttuvaa Delta-varianttia.
Variantti leviää erityisesti maan rokottamattoman väestön keskuudessa.
Alle 12-vuotiaat lapset eivät voi saada rokotetta, mikä tekee heistä hyvin haavoittuvan ryhmän herkästi tarttuvalle tautimuodolle.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi täällä vaadittiin vanhempien lupa. 12-vuotias ei todellakaan ole tarpeeksi kypsä tehdäkseen tuollaisia päätöksiä.
Missän ei saa vaatia vanhempien lupaa kuin siinä tapauksessa, että nuori ei osaa itse päättää. Jos jossain näin on toimittu, on toimittu väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missän ei saa vaatia vanhempien lupaa kuin siinä tapauksessa, että nuori ei osaa itse päättää. Jos jossain näin on toimittu, on toimittu väärin.
Meillä (Tampere) lupalappu pyydetään ottamaan mukaan rokotukseen. ”Jos lomaketta ei ole ja oppilas haluaa ottaa rokotteen, terveydenhuollon ammattilainen tekee ennen rokottamista arvion, kykeneekö oppilas itse ikänsä ja kehitystasonsa perusteella päättämään rokotuksestaan.”
Eli rokotteen saa halutessaan myös ilman vanhempien lupaa mikäli katsotaan riittävän kypsäksi päättämään itse.
Fiksuja lapsia