Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on ollut ajokortti kohta 20v. En kuitenkaan koskaan ole ajanut missään isommalla tiellä tai kaupungissa. Miten kerään rohkeutta lähteä?

Vierailija
16.08.2021 |

Mitä pitäisi tehdä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommalla tiellä on helpompi ajaa kuin hiljaisella kirkonkylällä. Yksinkertaisempaa liikennettä.

Vierailija
2/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta autokoulusta pari ajo-oppituntia. Siitä se lähtee helpoimmin ja varmimmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

google maps autoon ja menoksi! Pitää vaan huolen, että seuraa liikennemerkkejä kaupungissa, eikä katsele liikaa navigaattoria.

Vierailija
4/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt hiljaisina aikoina esim. yöllä harjoittelemassa

Vierailija
5/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman pelottaa kaupungit jos eksyn tai teen jotain mokia. Täällä omassa kaupungissa kun ei hirveästi ole katuja ja ratikoita tms. Ap

Vierailija
6/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kytkin - jarru - kaasu

1-3-5

2-4-6

muista käsijarru

No niin, etköhän jo pärjää. Ai niin, väistele muita tielläliikkujia.

Vierailija
7/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman pelottaa kaupungit jos eksyn tai teen jotain mokia. Täällä omassa kaupungissa kun ei hirveästi ole katuja ja ratikoita tms. Ap

Voi tuntua ensin ristiriitaiselta neuvolta mutta ehdottaisin että menisit johokin kaupunkiin ajamaan nimenomaan ruuhka-aikaan. Silloin nimittäin voit seurata miten muuta autot ajavat ja mennä vain joukon mukana. Hiljaisena aikana sinun pitää hahmottaa jokainen risteys ihan yksin mutta kun näet miten muut ajavat ne paikat, ne hahmottuvat sinullekin paremmin.

Vierailija
8/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ainakin on helpottanut navigaattorin käyttäminen. Ja käytän siihen tarkoitukseen ihan vain googlemapsia. Puhelin kiinni vaikka tuuletusritilään tällaisella tai vastaavalla: https://www.clasohlson.com/fi/Puhelinpidike-autoon,-puristuskiinnike.-M…

Vierailija
9/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta, tosin välissä myös oli 30 vuotta niin etten omistanut enkä ajanut autoa. Nyt ajan jonkun verran mutta Helsingissä tai Tampereella en suunnittele koskaan ajavani.

Vierailija
10/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ajokortti yli 30 vuotta, tosin välissä myös oli 30 vuotta niin etten omistanut enkä ajanut autoa. Nyt ajan jonkun verran mutta Helsingissä tai Tampereella en suunnittele koskaan ajavani.

Mä olen ajatellut joskus myös näin. Nyt sitten kun tuli ero ja joutuu itsekin ajamaan (eksä halusi ajaa aina, vaikka kyllä lupauduin itsekin kuskiksi), niin huomasin, että kyllä vaikkapa Tampereen liikenteestä selviää ihan hienosti. Tietysti täytyy olla selvillä, mihin on menossa ja mitä reititä, joten pakko käyttää navigaattoria ellei vieressä ole ketään, joka osaisi opastaa reitin.

Kun vaan ajamisen perusrutiini (liikennesäännöt, havainnointikyky, jarruttaminen ja liikennevirtaan kiihdyttäminen) on hanskassa, selviää kyllä isommastakin kaupungista.

Vierailija
11/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenne on siitä selkeä juttu että liikennesäännöt ova täsmälleen samat maalla ja kaupungissa. Jännitys on siis ihan vain oman pään sisällä.

Vierailija
12/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kytkin - jarru - kaasu

1-3-5

2-4-6

muista käsijarru

No niin, etköhän jo pärjää. Ai niin, väistele muita tielläliikkujia.

Vielä helpompaa. 20 vuodessa autoista on poistunut "kytkin" ja numerokeppileikki. Eikun kaasua ja jarrua vaan ;-)

Vierailija
13/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opetellut ajamaan 33 vuoden jälkeen (kortti hommattu 18-veenä), sain auton erinäisten sattumien kautta.  Siellä normimaantiellä on helpompi ajaa kuin kaupungissa kun se on yleensä vaan suoraan menoa ja kaasua. Moottoritielle olen uskaltautunut varhain (viiden nurkilla) aamulla. Liittyminen motarin liikenteeseen vielä pelottaa mua, aamulla on ollut aika hiljaista. Mutta ei tätä voi oppia kuin harjoittelemalla. 

Kaupunkiajon opetteluun (kaistanvaihdot, liikennevalot jne) suosittelen paria tuntia autokoulussa. Minä en tullut vaihdekepillisen kanssa kaupungissa toimeen, maantiellä kyllä, joten puoliso hommasi mulle automaattivaihteisen ja ajaminen on sen jälkeen ollut mukavaa. Kaupunki sujuu multa jo hyvin, kun olen oppinut vakireitit kaistanvaihtoineen. Suosittelen niiden harjoitteluun hiljaisia aikoja, myöhään illalla. Kymmenen jälkeen on jo aika leppoisaa. 

Vierailija
14/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen että moni tekee itselleen karhunpalveluksen kun treenailee vain hiljaisina aikoina. Silloin ikäänkuin myöntää itselleen että muina aikoina ajamisessa on jotain vaarallista jota pitää välttää.

Parhaiten ja nopeiten oppivat ajamaan ne jotka vain hyppäävät liikenteen sekaan rohkeasti ja saavat sitä kautta heti onnistumisen kokemuksia jossa he selvisivät vaikka ehkä jännittikin ja joku virhekin tuli tehtyä. Se ei kuitenkaan ole niin vaarallista.

Vierailija
15/15 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene johonkin tuttuun kaupunkiin, joka ei ole kovin iso. Suunnittele reitti etukäteen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi