Millä tyylillä kirjoitatte päiväkirjaa? Esimerkkejä!
Kirjoitatteko lyhyesti ja napakasti vai laveasti tajunnanvirtaa, vain isoista asioista vai pienistä arkisista asioista? Laita alle esimerkki jostain päiväkirjamerkinnästäsi.
Kommentit (23)
Huomenta! Tänään taas laitan ruokaa ja siivoilen. T. Ammattivalittaja
Kun on kirja aiheinen ketju niin kysyn tässä kun muuten ei asiaa näköjään saa kysyä että kun nykyään elokuvia muutetaan, muokataan ja editoidaan vastaamaan ajan normeja sitä mukaan kuin mitä tavat ja kulttuuri muuttuvat, niin miksi samaa jälkiedotointia ja muutostyötä ei tehdä myös kirjoille? Mikä niissä kirjoissa on niin pyhää ja koskematonta?
Päivämäärä xxxxx ja saatan mainita esim. Elokuu, aamulla syksyn tuoksua jo ilmassa, patiolla ruskeita koivunlehtiä".
-"Tänään oli kiireinen päivä. Labrassa piti olla jo klo 8:00 ja sieltä suoraan tapaamiseen. Lyhyt lounas ja hetkeksi kotiin. Työnteon keskeytti ikävä puhelu, Annika sairastunut ja lupasin mennä käymään. Huomenna.
Mieli maassa, ostosreissu siirretty ensi viikolle, nyt ei jaksa kiinnostaa. Lenkille sentään jaksoin, hyvä minä"!
Vierailija kirjoitti:
Kun on kirja aiheinen ketju niin kysyn tässä kun muuten ei asiaa näköjään saa kysyä että kun nykyään elokuvia muutetaan, muokataan ja editoidaan vastaamaan ajan normeja sitä mukaan kuin mitä tavat ja kulttuuri muuttuvat, niin miksi samaa jälkiedotointia ja muutostyötä ei tehdä myös kirjoille? Mikä niissä kirjoissa on niin pyhää ja koskematonta?
Itse ainakin tulee välillä tarttua pyyhekimiin ja korjailtua vanhoja päiväkirjoja kuten esim vaihdettua huonosti harkittuja sanavalintoja parempiin. Tai sitten mustattua kokonaisia lauseita kun jälkiviisaana tulee katumapäälle siitä mitä on joskus kauan sitten kirjoittanut.
Rakas päiväkirjani (näinhän se pitää aloittaa)
huomenna ajattelin käydä kaupassa, jääkaappi ja pakastin ovat tyhjiä, edellisestä kauppareissusta on jo yhdeksän päivää.
Hyvää yötä, rakas päiväkirjani.
*
Päivänselvää, miksi en pidä päiväkirjaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin tulee välillä tarttua pyyhekimiin ja korjailtua vanhoja päiväkirjoja kuten esim vaihdettua huonosti harkittuja sanavalintoja parempiin. Tai sitten mustattua kokonaisia lauseita kun jälkiviisaana tulee katumapäälle siitä mitä on joskus kauan sitten kirjoittanut.
Pakko tunnustaa että tulee tehtyä ihan samaa. Pyyhekumi heiluu kun huomaa vahvoissa päiväkirjoissa sellaisia vanhoja ajatuksia jotka ei enää vastaa sitä mitä nykyään ajattelet tai ovat tänäpäivänä epäkorrekteja. Kerrankin päädyin kirjoittamaan 8-vuotoaana kirjoitetun päiväkirjan kokonaan uudelleen ja poistin siitä kaikki viittaukset silloiseen ihastukseen.
Vierailija kirjoitti:
Rakas päiväkirjani (näinhän se pitää aloittaa)
huomenna ajattelin käydä kaupassa, jääkaappi ja pakastin ovat tyhjiä, edellisestä kauppareissusta on jo yhdeksän päivää.
Hyvää yötä, rakas päiväkirjani.
*
Päivänselvää, miksi en pidä päiväkirjaa!
Kuin jonkun teinivaimon kirjoittama, suloinen. :D
Kirjoitan yleisesti arkisista asioista ja tunteistani ja murheista ja huolista. Joskus myös maailman tapahtumista. Jotenkin tähän tyyliin:
"Kävimme tänään poimimassa mustikoita. Alkuviikosta on satanut, mutta tänään oli aurinkoista ja lämmintä. Näimme hirven. Eilen oli Tiinan 60-vuotissynttärit, ja oli kivaa nähdä sukua pitkästä aikaa.
Huomenna on taas työpäivä. En oikein viihdy uudessa työpaikassani. Siellä on aika huono ilmapiiri. Perjantainakin... (tähän selostus perjantain tapahtumista). Olen nukkunut huonosti ja päät särkee koko ajan."
Nykyisin kirjoitan aika paljon itselleni "ohjeita" ja mietiskelen kaikkea muka-syvällistä. Teininä päiväkirja muistutti tyyliltään livejournalia. "Ää, tää uus biisi on ihan sikkehyvä! Näin Eero the ertsikan tänään alepassa loool oli noloo. Nyt yritän tehä jotain älykästä, moroo XD"
Vaihtelevasti riippuen millainen vointini on. Välillä on viikkojakin etten kirjoita mitään. Paljon sellaista mistä ei voi kenellekään puhua. Viime aikoina raskaudesta eniten ja tuntemuksista sekä kauhusta. Tänään parempi päivä joten kirjoitin itselleni toimintaohjeita huomiselle. Listaus mitä teen jotta pääsisin vieroitukseen.
Lisäksi kirjoitin: kävin kaupassa ja satoi paljon mutta ensimmäinen päivä ikuisuuksiin kun ei satu. Minulle kesän ensimmäinen aurinkoinen päivä.
Aloitin aina normaalisti eli kirjaan otsikoksi päivämäärään, sitten teen laatikot päivän ruokalistalle, päivän säätilalle ja pienelle runolle. Tämän jälkeen kirjoitan ylös kaikki ajatukset päästäni kunnes pääni on tyhjä eikä siellä ole jäljelläkin enää yhtään ajatusta. Ja sitten kun päiväkirja on täynnä niin poltan sen symbolisena merkkinä siitä että aloitan elämäni täysin alusta ka kokonaan tyhjältä pöydältä ilman että mennyt ja eletty on turhaa taakkana elämässäni. Esimerkiksi minulla on joskus saattanut olla vanhemmat tai sitten ei. En muista eikä sillä ole väliä sillä joka tapauksessa nykyään minulla ei ole ollut vanhempia eikä sellaisia ole koskaan ollut olemassakaan.
P e r s k u t a r a l l a a! Ilmiannoin tänään 173 keskustelua vauvapalstalla. Ihan hyvä päivä oli. Ennätykseeni, eli 500 ilmiannettuun keskusteluun jäi tosin vielä paljon matkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko tunnustaa että tulee tehtyä ihan samaa. Pyyhekumi heiluu kun huomaa vahvoissa päiväkirjoissa sellaisia vanhoja ajatuksia jotka ei enää vastaa sitä mitä nykyään ajattelet tai ovat tänäpäivänä epäkorrekteja. Kerrankin päädyin kirjoittamaan 8-vuotoaana kirjoitetun päiväkirjan kokonaan uudelleen ja poistin siitä kaikki viittaukset silloiseen ihastukseen.
Todella surullista jos tuollaisia menet kumittamaan. Tai ylipäätään omia vanhoja ajatuksia. Siitähän sitä huomaa miten on kasvanut tai muuttunut ihmisenä.
Vierailija kirjoitti:
P e r s k u t a r a l l a a! Ilmiannoin tänään 173 keskustelua vauvapalstalla. Ihan hyvä päivä oli. Ennätykseeni, eli 500 ilmiannettuun keskusteluun jäi tosin vielä paljon matkaa
Oih, unohdin allekirjoituksen
Rakkain terveisin, Damiano-ketju
Minä taas en varsinaisesti pidä päiväkirjaa, vaan yö-kirjaa.
Pakko, koska sutenöörini sanoo niin.
Tänään Anni toi kukkakimpun yllätykseksi, olen todella kiitollinen, että tuollaisia ihmisiä on olemassa. Harmittaa kun olen lihonut muutaman kilon. Ensi viikolla voisin käydä pilatestunnilla ja pitää muistaa olla ostamatta herkkuja kaappiin.