Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko paikalla muita juovia alkoholisteja? Vaihdetaanko muutama sana?

Vierailija
15.08.2021 |

Mulla ollut viimeksi raitis päivä kesäkuussa. Yritän saada kesäloman juomaputken ens viikonlopun jälkeen poikki.

Olen töissä ja aina aamulla promillet 0 mutta iltaisin menee sen verran mitä pystyy. Nyt vedin 3 lonkeroa muutamaan minuuttiin kun pääsin kotiin.

En usko että koskaan raitistun, en ehkä edes halua. Homma on ”hanskassa” eli saan pidettyä kaikki tarvittavat kulissit. Ne rakoili kolme vuotta sitten mutta otin opiksi ja nyt tiedän tarkkaan milloin voin juoda ja milloin vielä odotan.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia täysin raittiita päiviä mullakin yhden käden sormilla laskettava määrä kesältä. Yritän nyt raitistella. En jaksa vetää koko syksyä töissä, jos pämppään.

Vierailija
2/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna olisi tullyt 2vko juomatta, mutta nyt 2 tölkkiä olutta mennyt. Tän illan jälkeen olis tarkotus juoda ens perjantaina, joo'o katsotaan.

Isäni kuoli maksasyöpään aiemmin tänä vuonna. Kyllä sitä ihminen voi olla säälittävä vätys kun ei silti saa itseään ruotuun. Sama tie edessä kai minullakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samoilla mennään täälläkin.

Teen vuorotyötä, pitkiä pätkiä töitä paljon ja sitten taas paljon vapaata.

Juomisen ajoitan vapaille ja tarkemmin sanottuna (erämaa)mökille, ja vapaiden alkupäähän. Viikkoa ennen työkeikkaa kuivaus, jolloin (toivoakseni) on ihan iskussa töihin taas.

Nyt, kun vapaa taas häämöttää, niin kulutan paaaljon energiaa pohtimalla, mitä viinejä hankin, ehkä pullo vermuttia, onkohan vielä giniä jäljellä jne jne. Luen viiniarvosteluja, selaan hintoja, mietin ruokaostoksia mökille menoa varten.

Käyn siis vakituisesti töissä, naimisissa, ei lapsia , ikää 48v.

Vierailija
4/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa ennätys viisi juomatonta päivää. Viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Vierailija
5/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäkuussa ennätys viisi juomatonta päivää. Viimeisen kymmenen vuoden aikana.

Ajattelin tähän oman kommenttini laittaa, mutta taidan olla vielä liian amatööri.

Yritän lopettaa, ja pystynkin jonkin aikaa: rnntus on uudestaan ja uudestaan 6viikkoa, sitten napsahtaa.

Siinä sitten menee heti seuraavana päivänä ” loiventavaa”, mitä se ei tuetenkään ole, vasn kännit jatkuu.

Krapulat ja sen olotilat on kertakaikkiaan karmeita!

Vierailija
6/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset maksa-arvot on?

Vierailija
7/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen retkahtanut ja siis tällä hetkellä juova toipuva alkoholisti. Yritän päästä takaisin hoidon piiriin, mutta hankalaa on ollut. Ei ole lähtenyt täysin lapasesta mutta tipasta on tullut taas tapa. Vanhaan överiördäämiseen en ole vielä ryhtynyt ja maksimit on ollut sellaista 12 annoksen luokkaa mutta nyt kuukauden päivät lähes joka ilta on mennyt n 8 annosta, joista ekat kolme todella nopeasti että saa edes pienen pöhnän päälle.

Määrät eivät ole karanneet täysin käsistä mutta ei mikään kasipäkki iltaan joka ilta missään nimessä ole kohtuukäyttöäkään, ja pelkään että määrät kasvaa ellen kohta saa poikki. Tiedän kusettavani itseäni mutta alkoholisti-minäni saa jatkuvasti rohkaisua siitä, että pystyn juomaan jonkinlaisella kohtuudella ettei lähde täysin lapasesta eikä mitään pahaa tapahdu.

Jatkuva syyllisyys kyllä jäytää. Taidan tarvita lisää laitoshoitoa. Raitistuin Minnesota-hoidossa ja olin ennen tätä 14kk raittiina.

Vierailija
8/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mee töihi

Vierailija
9/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tällainen viikonloppualkoholisti. Voin olla juomatta montakin viikkoa mutta yleensä viikonloppuna otetaan. Ajattelen, että otan vain muutaman mutta kaljahyllyn kohdalla mietin, että sehän on ihan hirveää, jos tavara loppuu kesken. Joten otan aina se 24-pakin mukaan. Ja lähes aina se tulee juotua. Ei tosta määrästä tules edes minkäänlaista krapulaa.

Vierailija
10/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen tällainen viikonloppualkoholisti. Voin olla juomatta montakin viikkoa mutta yleensä viikonloppuna otetaan. Ajattelen, että otan vain muutaman mutta kaljahyllyn kohdalla mietin, että sehän on ihan hirveää, jos tavara loppuu kesken. Joten otan aina se 24-pakin mukaan. Ja lähes aina se tulee juotua. Ei tosta määrästä tules edes minkäänlaista krapulaa.

Tämä on muuten suomalaisen holhoavan alkoholipolitiikan yksi ongelma. Kun kaupasta ei saa 21 jälkeen enää kaljaa ja handelit on kiinni sunnuntaisin, niin ihmiset hamstraa varmuuden vuoksi enemmän brenkkua kuin mitä arvioivat oman tarpeen olevan, ettei lopu kesken. Sitten ne kaikki tulee heti kuitenkin juotua, koska tunnetusti viina on kaikista nopeimmin pilaantuva elintarvike: sehän menee pilalle jo yhdessä yössä. Viinan viimeinen käyttöpäivä on aina tänään.

Jopa ei-alkoholistit varaavat brenkkua ettei varmasti lopu kesken, ja tuppaavat juomaan kaiken jääkaapista ennen nukkumaan menoa. Jos kaljaa saisi kaupasta keskiyöllä, aika moni ostaisi illalla vain sen minkä arvioi juovansa, ja jos tarvitsisi lisää, kävisi hakemassa.

Vierailija
11/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuo on typerintä et kuvittelet käytön olevan kohtuullista. Ei se ole enää kohtuullista kun 12 annosta VIIKOSSA ylittyy.

Ja on näitä piilojuoppoja nähty. Itse et tunnista esimerkiksi hajua, joka jatkuvasta alkoholin haihtumisesta kehostasi lähtee. Myös naaman turvotus ja poissaoleva katse paljastavat juomisen.

Itse pelkäisin ehke eniten sitä, jos keho kestää, on edessä jopa vuosikausien kituminen dementtinä: hädissään, pahoinvoivana, fyysisesti heikkona yksin huutaminen surkeissa laitosolosuhteissa. Kerran puolessa vuodessa pääset hyvällä tuurilla ulkoilemaan. Täysin selvinpäin. Suurimmassa osassa laitoksia ei ole tarpeeksi henkilökuntaa, lähes kaikkialla päivä päivältä vähemmän. Makaat ulosteissasi n. 8-16 tuntia päivässä. Ruokaa sinulle tungetaan 5 kertaa päivässä. Aikaa syödä syötettynä annos ja juoda 5dl nestettä on n. 5-10min. Tuossa vaiheessa alkoholismia noin nopea syöminen aiheuttaa kipua ja oksentelua.

Terveisin hoitaja

Vierailija
12/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä maksakirroosi potilaan viimeiset viikot ovat aivan järkyttäviä. Sisäelimet puristuvat nesteen kertymisestä kasaan. Verisuonet katkeilevat, hermot jäävät pinteisiin. KIpu on sanoin kuvaamattoman kovaa eivätkä kipulääkkeet enää auta. Kouristuskohtaukset, jotka ovat älyttömän kivuliaita. Sekavassa olossa suurin osa itkee vaan poispääsyä ja rukoilee apua. Mitään ei voida tehdä ja on täysin riippuvaista lääkäristä saatko edes kunnon kipulääkkeitä.

Omaiset eivät koskaan unohda kelta-violettia verestävää pahoinvoivaa, mätänevää ihmisraatoa. Netistä löytyy paljon järkyttäviä videoita kirroosipotilaista, joista voit hakea motivaatiota.

Vierailija
13/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo jeesustelu ei nyt ihan osu kohderyhmään. Tässä ketjussa nimenomaan kysyttiin juovia alkoholisteja. Ei kukaan identifioidu alkoholistiksi tiedostamatta, että se käyttö ei ole kohtuullista ja että tämä on aika huono juttu. Iso osa todella vahingollisesti ryyppäävistä ei myönnä olevansa alkoholisteja. Joten eiköhän jokainen joka ilmoittautuu keskusteluun juovana alkoholistina tiedä, että se että "homma on hanskassa" on hyvin suhteellinen käsite ja kaukana aidosta kohtuukäytöstä, ja tiedosta mihin se touhu johtaa.

Vierailija
14/29 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten suomalaisen holhoavan alkoholipolitiikan yksi ongelma. Kun kaupasta ei saa 21 jälkeen enää kaljaa ja handelit on kiinni sunnuntaisin, niin ihmiset hamstraa varmuuden vuoksi enemmän brenkkua kuin mitä arvioivat oman tarpeen olevan, ettei lopu kesken. Sitten ne kaikki tulee heti kuitenkin juotua, koska tunnetusti viina on kaikista nopeimmin pilaantuva elintarvike: sehän menee pilalle jo yhdessä yössä. Viinan viimeinen käyttöpäivä on aina tänään.

Jopa ei-alkoholistit varaavat brenkkua ettei varmasti lopu kesken, ja tuppaavat juomaan kaiken jääkaapista ennen nukkumaan menoa. Jos kaljaa saisi kaupasta keskiyöllä, aika moni ostaisi illalla vain sen minkä arvioi juovansa, ja jos tarvitsisi lisää, kävisi hakemassa.

Kyllä. Tämä kosahtaa nimenomaan ei-alkkiksille, ja saa heidät usein juomaan enemmän, vaikka sääntelyn tarkoitus on alkoholihaittojen vähentäminen. Ne oikeat alkoholistit kyllä juovat sen minkä juovat rajoituksista huolimatta ja varmistavat tavalla tai toisella että märkää riittää. Väitän että aika harvoin alkoholisti jättää juomati sen takia ettei myöhään illalla enää saa. Ne on varautuneet, tai hankkii kiertotietä, tai menee baariin, tai dokaa käsidesiä, tai...

Vierailija
15/29 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alkaa juomaan, se todella aina on hirveää jos loppuu kesken. Ei yleensä kannattaisi aloittaa juomaan, mutta jos niin alkoi, ei saa ne juomat loppua kesken. Jos juominen on aloitettu, niin se on aloitettu. Lopuksi sitten aletaan tointumaan ja miettimään asioita, ehkä katumaan, sekä harkitsemaan avun hakemista. Juominen täytyy ennaltaehkäistä olemalla ottamatta sitä alkoholia, ettei se juominen pääse vauhtiin. 

Vierailija
16/29 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullo kossua päivässä, hyvää ruokaa, kuntoilua, terve kun faan. Ikää 58v, jatkan näillä. Tosimiehen maksa kestää ja kestää...

Vierailija
17/29 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös tuollainen tissutteleva työssäkäyvä juova alkoholisti. Juon joka päivä 4-6 isoa pint-kokoista kaljaa. Olen tehnyt näin jo noin 20 vuotta, lukuun ottamatta yhtä vuotta jolloin kokeilin raittiutta, ja vuoden jälkeen totesin että en tykkää. Promillet on aamulla nollissa ja työpäivän ajan tietysti. Mutta illalla hitaasti tissutellen menee ne kaljat. 

En mä jaksa murehtia mistään terveysjutuistakaan, mieluummin hauska ja lyhyt elämä kuin kuiva ja pitkä. Mulla ei myös ole ketään läheisiä, joita juomiseni haittaisi, olen käytännössä erakko. Eli ei puolisoa, lapsia, ystäviä, vanhemmat jo kuolleet, muuhun sukuun ei yhteyttä. Tännepä varmaan kämppääni joskus kuolen ja musta tulee sellainen haiseva raato joka löydetään vasta kun haju leviää rappuun. Tämä ei ole minusta edes mitenkään surullinen ajatus.

Vierailija
18/29 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pullo kossua päivässä, hyvää ruokaa, kuntoilua, terve kun faan. Ikää 58v, jatkan näillä. Tosimiehen maksa kestää ja kestää...

...kunnes ei enää kestäkkään. 

Vierailija
19/29 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä myös tuollainen tissutteleva työssäkäyvä juova alkoholisti. Juon joka päivä 4-6 isoa pint-kokoista kaljaa. Olen tehnyt näin jo noin 20 vuotta, lukuun ottamatta yhtä vuotta jolloin kokeilin raittiutta, ja vuoden jälkeen totesin että en tykkää. Promillet on aamulla nollissa ja työpäivän ajan tietysti. Mutta illalla hitaasti tissutellen menee ne kaljat. 

En mä jaksa murehtia mistään terveysjutuistakaan, mieluummin hauska ja lyhyt elämä kuin kuiva ja pitkä. Mulla ei myös ole ketään läheisiä, joita juomiseni haittaisi, olen käytännössä erakko. Eli ei puolisoa, lapsia, ystäviä, vanhemmat jo kuolleet, muuhun sukuun ei yhteyttä. Tännepä varmaan kämppääni joskus kuolen ja musta tulee sellainen haiseva raato joka löydetään vasta kun haju leviää rappuun. Tämä ei ole minusta edes mitenkään surullinen ajatus.

Tosi hauskalta kuullostaa 😅 Elämässä vaan työ ja kaljanjuominen

Vierailija
20/29 |
03.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join tunti sitten ruoan kanssa vettä. Alkoholiin en ole koskenut uuden vuoden jälkeen. Ei tee edes mieli enää.