Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntynyt teho-osatolla K or onan vuoksi Ruotsissa

Vierailija
15.08.2021 |

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/rE89Rl/hampus-och-moas-nyfodda-bar…

Hampuksen ja Moan vastasyntynyt vauva sai koronaviruksen - päätyivät hengityskoneeseen

Emil Salmaso

Julkaistu: Eilen 20.52
Päivitetty: tänään 00.15

UUTISET

Ruotsin kansanterveysviraston mukaan vastasyntyneet kärsivät harvoin vakavasti covid-19-tartunnasta, joten heitä ei pitäisi erottaa äidistä.

Hampus, 31, ja Moas, 29, vastasyntynyt poika Esse, viisi viikkoa vanha, sai tartunnan ja melkein menetti henkensä.

- Sekä minä että Moa pääsimme pois helposti. Ja sitten tämä tulee iskuna kasvoihin. Hän sairastui lopullisesti, Hampus sanoo.

Moa testastattiin positiivisesti covid-19 päivää ennen synnytystä kesäkuun alussa.

Kaksi päivää synnytyksen jälkeen Esse lennetään ambulanssin helikopterilla Uppsalan sairaalaan. Karlstadissa ei ole tarpeeksi pieniä hengityskoneita.

- Se alkoi siitä, että hän hengitti hyvin nopeasti syntyessään. Sitten tuli vaihe, jossa hän vain paheni ja paheni, sanoo isä Hampus.

"Lapset voivat todella saada covidin"

Vanhemmille ei ollut tilaa helikopterissa koska tila oli henkilökunnan ja laitteiden käytössä.

Äiti Moa otti taksin Uppsalaan, kun Hampus tarvi heidän omaa autoaan.

- Se on kamalaa. Se on painajainen. Moa itki taksissa koko matkan, minä istuin autossa ja itkin. Olin vain tyhjä. Meillä ei ollut aavistustakaan mitä odottaa, Hampus sanoo.

- Kaikki saamasi tiedot ovat, vain rauhoittavia, etteivät lapset sairastu. Mutta ihmisten voi olla hyvä tietää, että vastasyntynyt vauva voi todella saada covid -tartunnan, voi todella sairastua niin, että hänen on maattava hengityskoneessa.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
15.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voivat sairastua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi