Mitä mieltä taloustilanteestani?
Kaipaan näkemystä omaan taloustilanteeseeni.. meillä ei kotona tai kaveripiirissä puhuta rahasta, niin jotenkin vaikea hahmottaa omaa tilannetta. Eli arvostele vapaasti, anna parannusehdotuksia yms!
Olen 26v. Vakityöpaikka, brutto 3400e, nettona jää noin 2500-2600e käteen. Toiveissa olisi, että palkka kohoaisi n. 4500 euroon seuraavan parin vuoden aikana ihan siirtymällä nykyisessä työpaikassa ylempiin tehtäviin kokemjuksen karttuessa.
Tuloista yritän saada noin 1000 euroa säästöön kuukaudessa, josta Asp-tilille 800e ja sijoituksiin 200e. Tiukkaa tekee ja erityisesti tuo sijoituksiin menevä määrä tuntuu kovin pieneltä. Mutta korkean vuokran takia enempää en pysty yleensä säästämään. Kalliita harrastuksia ei ole, salikortin maksan työpaikan virkistysrahalla. Ruokalaskusta voisi varmasti säästää, nyt kauppaan menee n 350 euroa kuukaudessa (sis. ruuan, siivous, hygienia, meikit yms.).
Opintolainaa n. 10 000e.
Asp-tilillä 18 500e, olen säästänyt pian 2 vuotta.
Sijoitusrahastossa n. 5000e.
Käyttötili ja säästötili yhteensä 10 000e.
Tarkoitus olisi pian ostaa oma asunto, ja mietityttää siksi, miltä tämä tilanne näyttää esim pankin silmissä. Asuntoa olisin ostamassa Tampereen alueelta, ja kalliita ovat. Tavoitteena olisi kiva kaksio. Yksin olen siis ostamassa ja yksin lainan ottamassa.
Kommentit (4)
Mun palkka on tuo n. 4500 e ja mulla jää sama käteen kuin sinulla nyt eli verotus kiristyy mitä enenmän tienaat.
Kannattaisit nyt kääntää säästämisen ja sijoittamisen summat toisin päin. Ja oman asunnon sijaan hankkia pari sijoitusasuntoa. Koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sinun taloustilanteesi on hyvä. Kaukoviisaasti olet säästänyt koko ajan. Varmaankin oman asunnon lainanlyhennys, korot ja yhtiövastikkeet ovat vähemmän kuin nykyinen vuokrasi, eli tästä tulee hieman säästöä lisää ehkä.
Laske huolella kuinka paljon voit lainoja lyhentää kuukausitasolla, ilman, että se aiheuttaa suunnatonta taakkaa. Oletettavasti tulevaisuudessa tulosi kasvavat mutta ihan mahdottomasti ei kannata etukenoa lainoissa ottaa, ettei ala turhaan ahdistamaan liiaksi.
Tsemppiä vaan!
Kiitos vastauksestasi! Tuo on hyvä pointti, että ehdottomasti laina nykyisten tulojen mukaan. Vaikka toiveissa olisi pientä palkan nousua tulevaisuudessa, se on vaan toive ja pyrkimys. Ja kunhan omaan asuntoon pääsisi kiinni, voisi toivottavasti osan nyt asunnon säästöön menevistä rahoista vapauttaa muuhun käyttöön, esimerkiksi nostaa sijoituksiin menevää summaa sitten.
Monet ystävät ovat ostaneet asunnon yhdessä puolison kanssa, joten mietityttää, miten pankki suhtautuu siihen, että lainan maksajia on vain 1. Siksi olen yrittänyt säästää ahkerasti, että olisi omaa rahaa laittaa asuntoon myös.
AP
Ei se haittaa mitään vaikka on vain 1 maksaja. Lainaa kyllä saa mutta tietty se rajottaa lainan määrää kun on vain yhden tulot millä lyhentelee.
Aika usein nuorille ihmisille käy niin että sitten jossain kohtaa aletaan pohtimaan tulisiko ostaa yhteinen asunto kumppanin kanssa ja silloinhan sinulla on jo pesämunaa valmiina asunnossasi. Tässä yhteydessä tosin kannattaa muistaa se, että jos lainat on alunperi annuiteettina otettuja ja on pitkä lainaaika vielä edessä niin pääoma ei paljon ole lyhentynyt alkuvuosina. Jos vaan tulotaso kestää niin kannattaa suosia sellaisia lainamuotoja, jossa pääoma lyhenee koko ajan saman verran ja siihen korot päälle. Matalilla koroilla, ei juusi ole vaikutusta kk-eriin.
Sinun taloustilanteesi on hyvä. Kaukoviisaasti olet säästänyt koko ajan. Varmaankin oman asunnon lainanlyhennys, korot ja yhtiövastikkeet ovat vähemmän kuin nykyinen vuokrasi, eli tästä tulee hieman säästöä lisää ehkä.
Laske huolella kuinka paljon voit lainoja lyhentää kuukausitasolla, ilman, että se aiheuttaa suunnatonta taakkaa. Oletettavasti tulevaisuudessa tulosi kasvavat mutta ihan mahdottomasti ei kannata etukenoa lainoissa ottaa, ettei ala turhaan ahdistamaan liiaksi.
Tsemppiä vaan!