En enää tiedä, mitä tehdä 26-vuotiaan tyttäreni kanssa
Pakeneminen ja jatkuva huuhaa-elämä vain jatkuu. Hän ei jaksa pitää elämäänsä kasassa. Alkoholi ja huumeet ovat edelleen vahvasti kuvioissa mukana, vaikka on ollut katkaisuhoidossa useita kertoja. Äidin huoli ei lopu koskaan, ei edes aikuisesta lapsestaan. Mitä tekisin?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna olla ja ala elää omaa elämääsi.
t. kokemusasiantuntija
Valitettavan usein läheinen mahdollistaa riippuvaisen juomisen tai päihteiden käytön.
Totta tai ainakin helpottavat käyttöä. Itsekin vuosia sain osan rahoistani vanhemmiltani koska kerroin että muuten huoraan saadakseni. Huorasin joka tapauksessa koska eihän ne rahat silti riittäneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kokemusasiantuntija
Valitettavan usein läheinen mahdollistaa riippuvaisen juomisen tai päihteiden käytön.
Totta tai ainakin helpottavat käyttöä. Itsekin vuosia sain osan rahoistani vanhemmiltani koska kerroin että muuten huoraan saadakseni. Huorasin joka tapauksessa koska eihän ne rahat silti riittäneet.
Näin jälkiviisaana: mitä vanhempiesi olisi pitänyt tehdä? miten toimisit, jos itse olisit vanhempasi asemassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kokemusasiantuntija
Näin jälkiviisaana: mitä vanhempiesi olisi pitänyt tehdä? miten toimisit, jos itse olisit vanhempasi asemassa?
En tiedä ja parhaansa tekivät. Käytän edelleen. Vanhempiani olen viimeksi tavannut viitisen vuotta sitten. Silloin ilmoittivat ettei asiaa enää heille eivätkä maksa enää. Nykyinen elämäni tai ainoa toivo että kuolisin mahdollisimman nopeasti.
Rakasta ja tue. Pyri näkemään hyvä lapsessasi ja vahvistamaan sitä. Älä syyllistä, äläkä saarnaa. Lapsesi tietää kyllä huumeiden vaarat.
Päihderiippuvainen tuntee huommuutta, eikä näe itsessään mitään hyvää. Tämä vahvistaa ja edesauttaa riippuvuuden kierrettä.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on kun on huono äiti. On maksun paikka.
Miten päättelit, että ap on huono äiti? Oma syyllisyyskö se siellä huutaa? Btw lapsilla on toinenkin vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kokemusasiantuntija
En tiedä ja parhaansa tekivät. Käytän edelleen. Vanhempiani olen viimeksi tavannut viitisen vuotta sitten. Silloin ilmoittivat ettei asiaa enää heille eivätkä maksa enää. Nykyinen elämäni tai ainoa toivo että kuolisin mahdollisimman nopeasti.
Tiedätkö; minä en ole erityisen empaattinen ihminen. En kauheasti välitä muista. Mutta tämä kirjoituksesi sai minulle vedet silmiin.
Toivon sinulle kaikkea hyvää. Ansaitset paremman elämän. Toivottavasti löydät voimaa ja motivaatiota tehdäksesi sellaisen itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Rakasta ja tue. Pyri näkemään hyvä lapsessasi ja vahvistamaan sitä. Älä syyllistä, äläkä saarnaa. Lapsesi tietää kyllä huumeiden vaarat.
Päihderiippuvainen tuntee huommuutta, eikä näe itsessään mitään hyvää. Tämä vahvistaa ja edesauttaa riippuvuuden kierrettä.
huonommuutta*
Vierailija kirjoitti:
Oliko teininä rajat?
Tämä on tosi.
Siskoni elänyt huume ja rikollismaailmassa 20v ja lapsuus oli rajaton...
Äiti ja isä aina töissä.
Jos olivat kotona, niin aina lappasi vieraita tai me kyläilimme.
Ei ikinä ns laatuaikaa vanhempien kanssa.
Kukaan ei jaksanut, tai ehtinyt neuvoa, tukea, tsempata.. ei ikinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teininä rajat?
Tämä on tosi.
Äiti ja isä aina töissä.
Ei ikinä ns laatuaikaa vanhempien kanssa.Kukaan ei jaksanut, tai ehtinyt neuvoa, tukea, tsempata.. ei ikinä
Minun veljeni on myös koukussa. Meillä taas oli erittäin perhekeskeinen perhe. Oli neuvomista ja tukea, rajoja ja rakkautta.
Ongelma tuli masennuksesta. Hän alkoi itse hoitamaan itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teininä rajat?
Tämä on tosi.
Äiti ja isä aina töissä.
Ei ikinä ns laatuaikaa vanhempien kanssa.Kukaan ei jaksanut, tai ehtinyt neuvoa, tukea, tsempata.. ei ikinä
Minun veljeni on myös koukussa. Meillä taas oli erittäin perhekeskeinen perhe. Oli neuvomista ja tukea, rajoja ja rakkautta.
Saman perheen lapset voivat kokea ja muistaa lapsuuden aivan eri tavoilla riippuen esim persoonallisuuden eroista, yksilöllisen tuen tarpeesta jne.
Mä sanoisin tollaselle tyttärelle: "kuulepas nisti, sua mä en halua nähdä enää koskaan jos ei suunta muutu. Tee mitä lystäät, mulle sä olet jo joka tapauksessa kuollut. Hyvää loppuelämää!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teininä rajat?
Tämä on tosi.
Äiti ja isä aina töissä.
Saman perheen lapset voivat kokea ja muistaa lapsuuden aivan eri tavoilla riippuen esim persoonallisuuden eroista, yksilöllisen tuen tarpeesta jne.
Tämä samainen veli on kerran sanonut, ettei kukaan onnellinen ihminen aloita käyttää huumeita. Lähtökohtana on aina maennus tai ahdistus.
Toki kokemukset ovat perheessä erilaisia, mutta kaikki ei todellakaan ole aina vanhempien syytä, eikä ansiota.
Turha syyllistää, päihdeongelmaisia tulee ihan kaikenlaisista perheistä ja taustoista. Joillakin on geneettinen ja persooallinen taipumus niihin enemmän. Esim. Teemu Selänteen veli, näkee miten erilaisia samasta perheestä voi tulla.
Ap. Älä anna hänelle rahaa, ruokaa ja jutteluapua voi antaa jos sitä on vailla. Ohjaa häntä päihdetyön pariin ja muista pitää omat rajat. Tyttäresi on aikuinen, sinun ei tarvitse 24/7 olla tavoitettavissa ja käytettävissä. Hän tekee kuitenkin omat valintansa.
Omat vanhemmat kuolivat päihteisiin ja sisko menee samaa tietä. Sain vapautta vasta kun tajusin, ettei ole minun vastuulla murehtia kokoajan mitä toinen aikuinen tekee, vaikka hänestä välittääkin. Myös oma elämä ja jaksaminen pitää muistaa.
Noi alkkikset ja nistit on niin has beenejä! Hyvä jos 1/10 pelastuu.
Onko tyttärellä mahdollisesti jotain adhd ongelmaa. Oliko lapsena siihen viittaavaa. Ja tytöillähän se ei aina ole mitään ylivilkkautta vaan keskittymiskyvyn puutetta, huolimattomuutta, tarvii vahvasti tukea, että pysyy aikataulussa ja aloittaa hommat. Ja nämä siis jo nähtävissä pikkulapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. kokemusasiantuntija
Antaisitko saman neuvon itsellesi, jos sinulla olisi tällainen tytär?
Olen eri, mutta on tuollainen tytär, ja antaisin. Välillä itken silmät päästäni epätoivoa, mutta olen opetellut suremaan kuin pieni lapsi, eli itku vaihtuu iloksi nopeastikin, eikä suruun jäädä muhimaan. Ainoa vaihtoehto pystyä elämään. Äidinkin elämä on arvokas, kuten kaikkien muidenkin elämä, ja pitää olla tarkkana hukkuvaa pelastaessa, että ei huku itse samalla. Hukkuva kun vaistomaisesti tarttuu paniikissa auttajaansa ja vetää tätä pinnan alle.
Mikä järki on että kun yksi ihminen on päihderiippuvainen "sekoilija" jonka elmä näyttää ja varmasti tuntuukin valuvan hukkaan, että siihen samaan kelkkaan työnnetään myös kaikki ne jotka tästä ihmisestä välittävät, ja annetaan vielä vauhtia alamäkeen.
Et voi välttämättä tehdä mitään. Sattuu, koska voin ymmärtää sua ap. Erotuksella että olen itse ollut tälläinen lapsi äidilleni, joka vähän aikaa sitten menehtyi. Jotkut pystyvät tekemään parannuksen, jotkut eivät.
Tiedän, että väestöliitossa on terapeutti, joka on erikoistunut antamaan tukea ja apua päihderiippuvaisten etenkin huumeriippuvaisten vanhemmille.