Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei opettaja puutu kun ala-asteikäiset tytöt virnuilee rumasti lapselleni?

Vierailija
03.09.2014 |

Musta on aivan käsittämätöntä käytöstä lapsilta. Oma lapseni on vähän erilainen ja ovat ottaneet silmätikukseen ja katsovat kuulemma esimerkiksi lastani päästä varpaisiin ja sen jälkeen toisiaan inhottava hymy naamallaan. Ja on kuulemma ihan jokapäiväistä. Lapseni ei pukeudu kuin pikkuaikuinen eli voi ehkä tostua juuri vaatteista mutta varmasti myös siitä että on muuten erilainen...Pitääkö odottaa että lyödään tai haukutaan toista, että asiaan voidaan oikeasti puuttua?? Musta kuulostaa jotenkin jälkeenjääneeltä systeemiltä...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö opettaja sitten? Ei opettaja voi kaikkea huomata ellei kukaan kerro.

Vierailija
2/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vaikea open on rankaista muita siitä, että katsoo toista päin ja hymyilee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai tuollaista voi olla huomaamatta? Tapahtuu useamman kerran päivässä. Sen lisäksi eivät halua lastani samaan pöytään, joukkueeseen liikuntatunnilla, samaan ryhmätyöhön tai pariksi parijonoon... Syrjintäähän tuo on.

Vierailija
4/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on aika hankala puuttua. Mitäs luulet, että tapahtuu jos opettaja ottaa nämä tytöt puhutteluun ja sanoo "Kun te ette saa katsoa Pikku-Kristiinaa silleen niin... No, tiiättehän, semmosella ilmeellä".

Vierailija
5/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kertonut tuosta muusta syrjinnästä? Vastaako opettaja todella, että voi puuttua vain fyysiseen kiusaamiseen tai sanalliseen haukkumiseen? Jos opettaja vähättelee asiaa, soita rehtorille tai kuraattorille, jos sellainen on. Ala myös pitää päiväkirjaa tapauksista. Jos lapsesi "erilaisuus" johtuu jostakin sairaudesta, joissakin kouluissa on ollut hyviä kokemuksia siitä, että vanhempi on tullut kertomaan sairaudesta luokkatovereille.

Vierailija
6/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun mielestä voi puuttua jos kerran selkeästi syrjitään :O eri asia jos kyse olisi vaan noista katseista. 

Vierailija
7/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai se nyt niin vaikeaa ole??Varsinkaan kun se ei jää siihen virnuiluun??Vai onko vastaajat vähän yksinkertaisia??

Vierailija
8/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mun pitää itse puuttua asiaan.Onneksi ovat lähdössä luokkaretkelle ja olen itse menossa "valvojaksi". Voi olla että loppuu viimeistään silloin virnuilut. Lapsien vanhempiahan ei tietenkään asia kiinnosta kun ei ole oma pikku kullannuppu ilkeyden kohteena.Voi olla että kohta rupeaa kiinnostamaan...Voi että musta on niin mukavaa kostaa itsekkäille ja välinpitämättömille vanhemmille lasten kautta..."Lapsellista" ja ala-arvoistahan se on mutta kaikkihan sen tietää että jos nämä kiusaajat yhtään merkitsee mitään vanhemmilleen niin voi olla että lopussa rupee vanhempia kiinnostamaan...Tämähän se tehokkain keino on...Ja ei, en ole mikään hirviöäiti...

Vierailija
9/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolellejättöhän on kiusaamista pahimmillaan! Harmi ettei #kutsumua -kampanja ole vaikuttanut tän palstan mammoihin! Ootte kiusaajia. Ap, puhu open kanssa asiasta.

Vierailija
10/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että katotaan. ..

Vierailija
11/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap puhuu vain virnuilusta ja vain sivulauseessa tuo esiin, että kyse on paljon laajemmasta syrjimisestä? 

Vierailija
12/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 16:44"]

No ei kai tuollaista voi olla huomaamatta? Tapahtuu useamman kerran päivässä. Sen lisäksi eivät halua lastani samaan pöytään, joukkueeseen liikuntatunnilla, samaan ryhmätyöhön tai pariksi parijonoon... Syrjintäähän tuo on.

[/quote]

Juuri tuo on vanhempien isoin ongelma. Oletetaan, että isossa ryhmässä huomataan jokainen katse ja suhahdus. Varmsti opettaja tietää, ettei lapsella ole juuri kavereita, mutta se voikin olla se ainoa varma tieto. Ehkä hän aavistelee, mutta ei ole nähnyt eikä kuullut  mitään. Pienetkin lapset pystyvät tekemään uskomattoman paljon jopa keskell oppituntia ilman, että opettaja edes aavistaa. Oma lapseni kertoi juuri, mitä kolme oppilasta oli tehnyt oppitunnilla (olivat porsastelleet ja kunnolla) mutta eivät olleet jääneet kiinni. Ei se johdu siitä, että opettaja olisi epäpätevä tai sokea tai kuuro vaan siitä, että siellä luokassa on 24 muuta oppilasta, joita pitää ohjata ja auttaa. Siinä ei jonkun ilmeily tai eleily oikeasti pistä silmään.

Laita opettajalle asiasta viesti. Varmasti hyvän yhteistyön takaamiseksi kannattaisi olla asiallinen. Koska itse tiedät kyseiset tytöt, voit myös vapaasti olla yhteydessä vanhempiinkin. Minä ainakin haluaisin tietää, jos lapseni toimii noin epämiellyttävällä tavalla. Ymmärrät kuitenkin itsekin, että katseiden merkitys on usein subjektiivinen kokemus. Olen selvitellyt tapausta, jossa katseilla viestiteltiin kiusatun mukaan vaikka mitä mutta kiusaajat eivät millään ymmärtäneet, mitä olivat tehneet väärin. He kun (omien sanojensa mukaan) olivat naureskelleet ja supisseet jostain aivan muusta. Oliko kyseessä "tyttömäinen" kiusaustyyli vai uhrin herkkänahkaisuutta? Mistä tiedät varmasti? Tyttöjen kanssa sovittiin, että ilmeilyt jätetään vähemmälle, yksi tytöistä vielä vuosia myöhemmin tuli asiasta itkemään, kun ei jaksanut käsittää, miten hänen ilmeitään ja eleitään tulkittiin niin väärin.

Tämän takia on tärkeää laittaa ylös päivämääriä, kellonaikoja, vihjailuja, sanoja, joita käytettiin. Ei auta vain todeta, että loi pitkän katseen ja heilautti hiuksiaan vaan täytyy kyetä liittämään ilmeet ja eleet asiayhteyteen esim. loi pitkän katseen ja heilautti hiuksiaan, kun xx vastasi väärin. Tässä on kyse kiusaamisesta, ensimmäisessä esimerkissä uhrin ylitulkinnasta. Opettajalle kannattaa antaa mahdollisimman monta esimerkkiä, jotta oikeasti pystyy asiasta keskustelemaan kyseisten lasten kanssa ja pystyy myös seuraamaan tilannetta tarkemmin.

Tämä lapsesi kokema kiusaaminen on haastavin kiusaamistyyli puuttua, kun monesti ne ilmeilyt tapahtuvat tarkalleen silloin, kun muut eivät näe. Samalla tuo on myös ehkä tuhoisin kiusaamistyyli, koska uhrin itsetunto murennetaan ja saadaan hänet epäilemään omia tuntemuksiaan. Kannattaa myös omalle lapselle puhua, miten typeriä nämä kiusaajat ovat, että ilmeet ja eleet ovat lapsellisia ja naurettavia ja että niistä voi (jos lapsi uskaltaa) sanoa myös ihan äääneen tyyliin miksi tuijotat, kun vastaan väärin. Tämä tosin on varmasti haastavaa aralle ja ujolle lapselle. Aikuisen on kuitenkin helpompi puuttua tilanteeseen heti tilanteen päällä. Kannattaa kannustaa lasta kertomaan heti opettajalle, kun ilmeily tapahtuu.

Vierailija
13/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan koska koen sen niin kuvottavana. Kyllähän sitä syrjimistä aina on, ettei oteta leikkeihin ym. Yksi näistä tytöistä oli samassa päiväkodissa lapseni kanssa ja oli jo silloin tuollainen virnistelijä..

Vierailija
14/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin, että ope puuttuu kyllä asiaan, jos otat sen esiin asiallisesti. Onhan se selvää kiusaamista, jos virnuillaan ja jätetään ulkopuolelle. Tytölläni oli kaveri, joka oli just sellainen virnuilija ja joka kohdassa väheksymässä muita ja kaikkien muitten vaatteet ja leikit oli niin "hyi". Vanhemmat oli myös kovia arvostelemaan muita, joten kotoo varmaan oppinu. Eri eskareitten myötä "ystävyys" oli helppo unohtaa. 

Vierailija
15/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta tämä yksikin tapaus on köyhemmästä perheestä eli luulisi ettei ole varaa virnuiluun. Ja sen verran voin sanoa, että tarkoitus on selvästi saada toiselle paha olo ja näyttää mitä mieltä hänestä ollaan.

Vierailija
16/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:08"]Ehkä mun pitää itse puuttua asiaan.Onneksi ovat lähdössä luokkaretkelle ja olen itse menossa "valvojaksi". Voi olla että loppuu viimeistään silloin virnuilut. Lapsien vanhempiahan ei tietenkään asia kiinnosta kun ei ole oma pikku kullannuppu ilkeyden kohteena.Voi olla että kohta rupeaa kiinnostamaan...Voi että musta on niin mukavaa kostaa itsekkäille ja välinpitämättömille vanhemmille lasten kautta..."Lapsellista" ja ala-arvoistahan se on mutta kaikkihan sen tietää että jos nämä kiusaajat yhtään merkitsee mitään vanhemmilleen niin voi olla että lopussa rupee vanhempia kiinnostamaan...Tämähän se tehokkain keino on...Ja ei, en ole mikään hirviöäiti...
[/quote]

Sä kuulostat kyllä aika psykopaatilta. Menet sinne kostamaan?? Todella tervettä..

Vierailija
17/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon on vaikea puuttua. Muistan omalta ala-asteajoiltani samankaltaisen tapauksen. Tytöllä oli tapana muljautella silmiään, virnuilla, naureskella itsekseen ja lausua "kohteliaisuuksia" sellaisella oikein venyttelevällä ja ylimairealla äänellä. Mitään konkreettista ei kuitenkaan koskaan tehnyt. Asiaan puututtiin ja seurauksena oli toinen ääripää. Tytön naama oli uhrinsa lähellä aina kivettyneenä peruslukemilla, puhui korostetun monotonisella äänellä ja aina välillä totesi ettei voi vastata kysymykseen/kertoa mielipidettään/puhua uhrille koska se on kiusaamista. Tähänkin yritettiin puuttua jolloin nokkava tyttö vaati opettajia ja vanhempia laatimaan käsikirjoituksen kuinka hänen tulisi käyttäytyä uhrinsa lähellä ja mitä hän saa sanoa tai mitä ilmeitä käyttää.

Tämä uhri oli siis silloinen paras kaverini. Yläasteella sitten kaverustuin eri porukoissa tämän kiusaajan kanssa, niin selvisi että hän itseasiassa oli yrittänyt vaikuttaa coolilta kaverini silmissä käyttäytymisellään, oli halunnut että kaverini olisi kiinnostunut "vastannut haasteeseen" ja että heistä olisi tullut ystäviä. Hieman huono lähestymistapa tuohon, etten sanoisi :D Nykyään kaikki osapuolet jo nauravat tapahtuneelle. (Kyllä, olemme kaikki kolme vielä yhteyksissä, vaikka elämä onkin vienyt ihan eri suuntiin)

Vierailija
18/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:41"]Joo, mutta tämä yksikin tapaus on köyhemmästä perheestä eli luulisi ettei ole varaa virnuiluun. Ja sen verran voin sanoa, että tarkoitus on selvästi saada toiselle paha olo ja näyttää mitä mieltä hänestä ollaan.
[/quote]

Ai että ns. paremmasta perheestä tulevalla on jotenkin enemmän oikeus vinoiluun? Ei kiusaaminen ole hyväksyttävää kenellekään!

Pidätkö omaa perhettäsi ja lastasi jotenkin köyhää perhettä parempana, sellainen vaikutelma tekstistäsi tulee. Ja uhoaminen lapsille kostamisesta on kaikkea muuta kuin järkevän vanhemman puhetta..

Yhteys opettajaan ja tarvittaessa rehtoriin ja/tai kiusaajien vanhempiin ja asiallisesti asiaa selvittämään!

Vierailija
19/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:48"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:08"]Ehkä mun pitää itse puuttua asiaan.Onneksi ovat lähdössä luokkaretkelle ja olen itse menossa "valvojaksi". Voi olla että loppuu viimeistään silloin virnuilut. Lapsien vanhempiahan ei tietenkään asia kiinnosta kun ei ole oma pikku kullannuppu ilkeyden kohteena.Voi olla että kohta rupeaa kiinnostamaan...Voi että musta on niin mukavaa kostaa itsekkäille ja välinpitämättömille vanhemmille lasten kautta..."Lapsellista" ja ala-arvoistahan se on mutta kaikkihan sen tietää että jos nämä kiusaajat yhtään merkitsee mitään vanhemmilleen niin voi olla että lopussa rupee vanhempia kiinnostamaan...Tämähän se tehokkain keino on...Ja ei, en ole mikään hirviöäiti... [/quote] Sä kuulostat kyllä aika psykopaatilta. Menet sinne kostamaan?? Todella tervettä..

[/quote]

Samaa mietin, ja ihmettelen, etteikö siitä tule paras kiusaamisen syy, että äitisi on ihme kaheli.

En suosittelisi demonisoimaan kiusaajia ja opettelemaan ylimielisyyttä, älkää julistako lapsillenne niin hanakasti, että kiusaajasi on tyhmä. Kiusaamisen takana voi olla silkkaa typeryyttä, mutta voi myös olla jotain ihan muuta. Mutta se on varma, että kun alakynteen laitettu käyttäytyy ylimielisesti, silloin alkaa todellinen kuritus. Pelkäämättömyys ja ylimielisyys ovat kaksi eri asiaa, ensimmäistä kannattaa kehittää, jälkimmäistä vähentää.

Vierailija
20/21 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 17:08"]

Ehkä mun pitää itse puuttua asiaan.Onneksi ovat lähdössä luokkaretkelle ja olen itse menossa "valvojaksi". Voi olla että loppuu viimeistään silloin virnuilut. Lapsien vanhempiahan ei tietenkään asia kiinnosta kun ei ole oma pikku kullannuppu ilkeyden kohteena.Voi olla että kohta rupeaa kiinnostamaan...Voi että musta on niin mukavaa kostaa itsekkäille ja välinpitämättömille vanhemmille lasten kautta..."Lapsellista" ja ala-arvoistahan se on mutta kaikkihan sen tietää että jos nämä kiusaajat yhtään merkitsee mitään vanhemmilleen niin voi olla että lopussa rupee vanhempia kiinnostamaan...Tämähän se tehokkain keino on...Ja ei, en ole mikään hirviöäiti...

[/quote]

Ei, älä tee noin. Pahennat 100% varmuudella lapsesi tilannetta. Meidän ala-asteella oli "lievästi" kiusattu(jos nyt kiusaamista ikinä voi sanoa lieväksi, mutta siis sillä lailla että kaikki eivät häntä syrjineet), ja tytön äiti alkoi ängetä kaikkeen toimintaan mukaan, jopa tytön harrastusryhmään. Siellä teki kaikille selväksi, kuinka kamalia kaikki muut pikkutytöt ovat, kuinka muut syrjivät tyttöä ja oli muutenkin hyvin vihamielinen muita lapsia kohtaan. Mitä luulet että kävi? No ne muut likat luokalla kiusas kahta kauheammin.

Otat yhteyttä opettajaan ja kuraattoriin, ja annat ekaksi ammattilaisten hoitaa tilannetta. Opettajilla, rehtorilla, kuraattorilla ym on paljon paremmat työkalut asian hoitamiseen. Ja he tietävät mikä voi pahentaa tilannetta. Sinun tehtäväsi on äitinä huolehtia että koulussa puututaan kiusaamiseen, ja tukea lapsesi itsetuntoa, ja yrittää hommata hänelle ikäistään seuraa esim harrastustoiminnastakin. Ei mennä ilkeilemään koulun retkille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi