Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hylätyksi tulemisen tunne aiheuttaa lapselle aikuisena?

Vierailija
03.09.2014 |

Mietin omaa lapsuuttani... Ja ikuisia ongelmiani itseluottamuksen ym kanssa.. :(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se voi aiheuttaa mm. vaikeuksia läheisten ihmissuhteiden solmimisessa.

Ja kun tulee hyläyksi/jätetyksi, joutuu lähes paniikkiin. Tämän estämiseksi voi joutua kierteeseen, jossa aina itse jättää ensin.

Vierailija
2/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se on aiheuttanut täydellisen välinpitämättömyyden muista ihmisistä. En halua ihmisten seuraa, enkä välitä mitä heille käy. En esim. tunne minkäänlaista empatiaa jos ihmiset kärsii. En edes itseäni kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:36"]Mulle se on aiheuttanut täydellisen välinpitämättömyyden muista ihmisistä. En halua ihmisten seuraa, enkä välitä mitä heille käy. En esim. tunne minkäänlaista empatiaa jos ihmiset kärsii. En edes itseäni kohtaan.
[/quote]

minulla hiukan samaa. En halua liuan lähelle ihmisiä eikä minulla edes ole sydänystäviä.

Vierailija
4/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se vaikuttaa tunne-elämään ja itsetuntoon. Siitähän jo mainitsitkin. Oletko kokeillut terapiaa?

Vierailija
5/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä itsetunto-ongelmia, en osaa luottaa ihmisiin ja vaikeuksia solmia ihmissuhteita.

Vierailija
6/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiset asiat voivat aiheuttaa lapsessa tunnetta, että hänet on hylätty? Esim. voiko lapsi kokea hylätyksi tulemisen tunteen, jos hänet on viety 2-vuotiaana päiväkotiin? Yms.
mietin itseäni ja omaa elämääni, ahdistus ongelmia yms. Voisiko johtua esim lapsuudesta vai mistä

Vierailija
7/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itsetuntoon eniten, olen myös erittäin taipuvainen masentumaan, tällä hetkellä toipumassa kolmannesta depressiokaudesta. Ihmissuhteita osaan jostain syystä muodostaa, mutta mulla on melko rajallinen 'kupla' jonne luottoihmiset päästetään. Ehkä selkein yhdysside hylkäämiseen on mut aina vaikealla hetkellä valtaava hätäännyksen tunne, kuin maa putoaisi jalkojen alta, ja uppoaisin pimeyteen yksin. Siltä se tuntui silloin, ja siltä tuntuu helposti vieläkin erilaisissa tilenteissa.

Vierailija
8/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tule kelpaamaan kellekään. Oma äitini hylkäsi minut. Minussa on oltava jotain vikaa.

Vierailija
9/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:45"]

Millaiset asiat voivat aiheuttaa lapsessa tunnetta, että hänet on hylätty? Esim. voiko lapsi kokea hylätyksi tulemisen tunteen, jos hänet on viety 2-vuotiaana päiväkotiin? Yms. mietin itseäni ja omaa elämääni, ahdistus ongelmia yms. Voisiko johtua esim lapsuudesta vai mistä

[/quote]

Kaikki on niin suhteellista. Itse 70-luvun lapsena pääsin kokopäiväiseen hoitoon 2-kuukautisena, sitten vielä 5-vuotiaana pariksi kuukaudeksi sairaalaan, jossa näin vanhempiani todella rajoitetusti. Tänä aikana vanhemmat myös muuttivat eri puolelle kaupunkia, joten kun tulin kotiin krooniseksi jääneen sairauteni kanssa, ei mulla ollut yhtään ystävääkään enää. Koen, että mulla on oikeus väittää tulleeni moninkertaisesti hylätyksi.

Vierailija
10/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin hoitoon 10kk:n ikäisenä. Selittäisiköhän tuo pahat itsetunto-ongelmat ja vaikeudet solmia ihmissuhteita. 

Vierailija
11/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oma äiti lähti pois perheestämme kun olin lapsi. Rittämättömyyden tunne on ehkä päällimmäisenä, en ole tarpeeksi kaunis enkä kiinnostava. Siksi en myöskään tutustu ihmisiin helposti. Suhteessa olen mustasukkainen ja läheisriippuvainen, pelkään menettäväni toisen, lähinnä että kumppani löytää jonkun paremman ja sosiaalisemman naisen. Yksinjäämistä pelkään todella paljon.

Vierailija
12/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän hassua lukea täältä noita "onkohan minulla itsetunto ongelmia koska minut laitettiin hoitoon niin aikaisin" lässytyksiä koska on ihan oikeasti lapsia joiden vanhempi on hylännyt tai muuten menettänyt vanhempansa. Hoitoon nyt menee jokainen jossain vaiheessa

Vierailija
13/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:36"]

Mulle se on aiheuttanut täydellisen välinpitämättömyyden muista ihmisistä. En halua ihmisten seuraa, enkä välitä mitä heille käy. En esim. tunne minkäänlaista empatiaa jos ihmiset kärsii. En edes itseäni kohtaan.

[/quote]

Tämä ei yllätä, kun av:ta lukee, että siis kaltaisiasi vilistää täällä.

Vierailija
14/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:36"]

Vähän hassua lukea täältä noita "onkohan minulla itsetunto ongelmia koska minut laitettiin hoitoon niin aikaisin" lässytyksiä koska on ihan oikeasti lapsia joiden vanhempi on hylännyt tai muuten menettänyt vanhempansa. Hoitoon nyt menee jokainen jossain vaiheessa

[/quote]

No tätä on ihan tutkijoiden piirissä otettu esiin, että ketään lasta ei saisi laittaa alle 2-vuotiaana päivähoitoon. Jos stressinhallintakyvyt eivät kehity, se heijastuu lopun ikää yksilöön. 

Vierailija
15/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset kokevat hylätyksi tulemisen tunteita ja se kuuluu lapsen psyykkiseen kehitykseen. Normaalia lasta se auttaa kasvamaan itsenäiseksi olennoksi, joka ymmärtää a) että hän ei ole äidin jatke b) että äiti ei ole hyvä eikä paha, vaan hänessä kuuluu olla molemmat puolet ja c) että näin on muidenkin ihmisten kohdalla, eikä maailma olekaan mustavalkoinen.

Palstalaisilla kehitys kyllä näyttää jääneen jossain määrin kesken.

Vierailija
16/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:22"]No se voi aiheuttaa mm. vaikeuksia läheisten ihmissuhteiden solmimisessa.

Ja kun tulee hyläyksi/jätetyksi, joutuu lähes paniikkiin. Tämän estämiseksi voi joutua kierteeseen, jossa aina itse jättää ensin.
[/quote]

Tää on mulla.

Vierailija
17/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vauvana joutunut olemaan paljon sairaalassa ja äiti ei silloin saanut olla tietenkään matkassa. Silloin ei saanut käydä edes lasta katsomassa, koska hoitajat sanoivat, että lapsi vain tyhjää alkaa ikävöimään.

Itse en ole huomannut niin mitään erikoista kiintymisongelmaa, mutta äitiäni kohtaan en tunne kyllä mitään erityistä rakkautta, enkä ole koskaan tuntenutkaan. Vaikka äitini muuten on ollut ihan tavallinen, ei hän ole minulle ollut koskaan mitenkään merkityksellinen ihminen.

Vierailija
18/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 15:43"]

Kaikki lapset kokevat hylätyksi tulemisen tunteita ja se kuuluu lapsen psyykkiseen kehitykseen. Normaalia lasta se auttaa kasvamaan itsenäiseksi olennoksi, joka ymmärtää a) että hän ei ole äidin jatke b) että äiti ei ole hyvä eikä paha, vaan hänessä kuuluu olla molemmat puolet ja c) että näin on muidenkin ihmisten kohdalla, eikä maailma olekaan mustavalkoinen.

[/quote]

Jos huomaat, ketjun aihe käsittelee merkittäviä, epätavallisen voimallisesti lapseen vaikuttaneita hylkäämistilanteita, joita ei kaikilla esiinny eikä niitä voida pitää minään normaaleina kehitysvaiheina.

Vierailija
19/19 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 14:45"]

Millaiset asiat voivat aiheuttaa lapsessa tunnetta, että hänet on hylätty? Esim. voiko lapsi kokea hylätyksi tulemisen tunteen, jos hänet on viety 2-vuotiaana päiväkotiin? Yms. mietin itseäni ja omaa elämääni, ahdistus ongelmia yms. Voisiko johtua esim lapsuudesta vai mistä

[/quote]

Mielestäni oleellisinta on se, että jos jotain ikävää tapahtuu, puhutaanko siitä kotona vai painetaanko kaikki asiat villaisella. Kommunikaatio kantaa pitkälle, tuppisuuperheissä kukaan ei selviä selväpäisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi