Mikä on/oli ehdoton takaraja ikäsi tehdä lapsia?
Itselläni oli ajatus että ehdottomasti alle 30-vuotiaana. Nyt reilusti alle sen onkin jo kaikki tehty. Mikä oli siis sinulle ns. parasta ennen päivä lastenteon suhteen? Ja jos olit etukäteen tiettyä ikää miettinyt, pitikö se paikkaansa todellisuudessa?
Kommentit (33)
35v. Esikoisen sain 20v. ja luulin jo että enenpää ei tule, niin sain kaksoset vielä 34,5-vuotiaana, vähän tiukille veti, kyllä olisi ollut miehen kanssa tiukan mietinnän paikka jos vuosikin myöhemmin olisi noin käynyt, ja kun heti pelkäsin että tulee kaksoset. Mies on minua 10 vuotta vanhempi.
Itselläni ehdoton takaraja 35. Sain kuopuksen (viidennen) 34v.
Nyt kaksi pientä lasta, toisen sain 22-vuotiaana ja seuraavan 23-vuotiaana. Alaikäraja oli juurikin tuo 22, yläikärajaa en sen kummemmin ole miettinyt. Ehkäpä paljon yli 30v. en halua(isi) apsia enää. Toisaalta tuntuu, että lapsiluku on nyt jo muutenkin täynnä. Saan sitten alle viiskymppisenä olla itsekäs ja keskittyä itseeni, kunnes toivottavasti saan lapsenlapsia ja hoitaa heitä :)
Minä tein esikoisen 27-vuotiaana. En ollut koskaan sitä ennen ajatellut milloin pitäisi lapset tehdä ja paljonko on aikaa lapsettomana ja olenko nuori/vanha äiti tai mitään muuta laskelmointia. Esikon tein kun hyvältä tuntui ja mies oli löytynyt. Takarajaa kuopukselle ei ole, tai ehkä joku 45v. Nyt ikää on 30 ja kaksi lasta on.
Mä kuljen elämän virrassa, en itseni tai toisten luomissa odotuksissa/paineissa. Jos minusta 40-vuotiaana tuntuu, että haluan iltatähden, teen sen. En nyt 30-vuotiaana voi tietää, mitä 40-vuotiaana haluan ja millainen elämän kulku seuraavat 10vuotta. Ikä on pitkälti vain numeroita
40 olisi minulla takaraja. Sain kuopuksen 37 v., muut vähän päälle 30-vuotiaana.
38. Vielä kaksi vuotta aikaa yrittää sitä ensimmäistä ja todennäköisesti viimeistä.
Mulla ei ollut takarajaa, mutta aina oli selvää, etten alle kolmekymppisenä halunnut miettiäkään lapsia. Ensin opinnot ja työt, ja kunnolla nauttia miehen kanssa elämästä ja matkustelusta kaksistaan.
Meille toimi hyvin näin. Nyt 36v, 2 lasta ja erittäin onnellinen. Kolmas välillä vilahtaa mielessä, mutta luulen että meidän perhe on nyt tässä. Elämä on nyt helppoa.
En ole koskaan halunnut lapsia, joten en ole katsonut aiheelliseksi asettaa takarajaa. Olen nyt 35, ja pidän itseäni ehdottomasti liian vanhana hankkimaan lapsia. Elämäni on tähän mennessä jo asettunut uomiinsa, enkä halua aloittaa enää mitään parinkymmenen vuoden projektia.
Ehkä 40-v takaraja. Olen nyt 34, mutta elämäntilanteeseen eivät lapset sovi vieläkään. Etukäteen miettimäni takaraja ei pitänyt paikkaansa, sillä olisin halunnut lapsen alle 30 v.
Kyllä se oli jo aikanaan mietitty että yli kolmekymppisenä en lapsia hanki. Ja niin teimme, kuopuskin syntyi ennen 30-vuotispäivää. En olisi missään tapauksessa halunnut mummoäidiksi, kauhistuttaa ajatuskin odottaa nelikymppisenä lasta, onneksi ei tarvitse kun sittenhän alkaa olla jo aika odotella lapsenlapsia!
25 v. mulla oli ei-ehdottomana rajana. No, meni pari vuotta raskautta yrittäessä, nyt 26 v. ja raskaana. Eli ei ihan onnistunut, mutta en ole tyytymätön. Vähän vanhalta kyllä jo tuntuu.
Alle 30 on ollut aina mielessä, mutta mielellään 25 mennessä. Noh olen nyt 28-vuotias ja ei ole lapsia eikä miestä, että ne niistä suunnitelmista :/